پنجشنبه ۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : 69562
منبع : خبرگزاری ايرنا

دفاع مقدس آیینه مقاومت مردم ایران دربرابر تهدید و تحریم

قم نيوز : شماری از رزمندگان دوران دفاع مقدس و مسئولان حوزه ایثار و شهادت قم با عنوان « دفاع مقدس نماد تاب آوری مردم ایران در برابر تهدید و تحریم» گفتند: ملت ایران با مقاومت شجاعانه در جنگ تحمیلی ثابت کرد، شکست دادن آنان از راه تهدید و تحریم ممکن نیست.
دفاع مقدس آیینه مقاومت مردم ایران دربرابر تهدید و تحریم
دفاع مقدس آیینه مقاومت مردم ایران دربرابر تهدید و تحریم
به گزارش قم نیوز دوران دفاع مقدس گنجینه ای از درس های پیروزی و راهکارهای غلبه بر مشکل هاست که با به کار گیری هر کدام از آموزه های آن می توان دربرابر فشار و توطئه دشمنان ایستادگی کرد و آنان را ناکام گذاشت.
استقامت مردم ایران در روزهای سخت جنگ تحمیلی به عنوان یک نماد جاودانه نشان داد، تصور شکست دادن این ملت با استفاده از تهدید و تحریم، خطایی بزرگ است و دشمنان هیچ گاه از این طریق به اهداف شوم خود نخواهند رسید.
در دوران دفاع مقدس ملت ایران همزمان با 2 توطئه سنگین تهدید نظامی و تحریم اقتصادی در بالاترین سطح خود، رو به رو بودند اما با روحیه و ایثاری که مردم از خود نشان دادند، توانستند کشور را از این بحران های سهمگین نجات دهند و شعار «ما توانستیم» را در مقابل چشم جهانیان معنا کنند.
امروز هم بازتولید ارزش های دوران دفاع مقدس و تقویت روحیه ایثارگری درجامعه می تواند راه عبور از مشکل های ایجاد شده توسط دشمنان به خصوص در حوزه اقتصادی را در مقابل چشم ملت ایران قرار دهد.
در همین راستا، خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قم در گفت و گو با شماری از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس، راز و رمز ایستادگی مردم در آن دوران را جویا شدند تا چراغ راهی باشد برای شرایط امروز کشور و عبور موفق از مسائلی که ملت ایران را تحت فشار قرار داده است.

** چرا دفاع مقدس؟
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قم، در این میزگرد گفت: شاید این سئوال برای بسیاری از مردم مطرح باشد که چرا دفاع مقدس باید به عنوان یک الگوی موفق در معرفی سطح مقاومت و ایستادگی ملت ایران در برابر تهدید و تحریم دشمنان مورد توجه قرار گیرد.
سرهنگ احمد حسینی در پاسخ به این سئوال، بیان کرد: دوران دفاع مقدس دارای ابعاد و بخش های مختلفی است که در هیچ کدام از مقاطع تاریخی ملت ایران سابقه ندارد و در هیچ زمانی سطح ایثارگری مردم ایران، مانند هشت سال جنگ تحمیلی، نمود نداشته است.
وی افزود: هر کدام از رزمندگان این دوران در اوج تعبد و ولایتمداری در صحنه جنگ حاضر شدند و در راه حفظ کشور خود از جان و مال خود گذشتند که چنین رخدادی در طول هشت سال مستمر، نشان از موضوعی دارد که نمی توان آن را با هیچ واقعه دیگری مقایسه کرد.
وی ادامه داد: آموزه های دوران دفاع مقدس آنقدر زیاد است که هر کدام از آنها می تواند، به عنوان دارویی دردهای امروز کشور را درمان کند اما هنوز آنچنان که شایسته است به این گزاره ها پرداخته نشده تا مردم بدانند مشکل های امروز در برابر فشار های زمان جنگ، قابل مقایسه نیست و ملت ما با همان روحیه جهادی به راحتی می تواند از جنگ اقتصادی دشمنان عبور کند.
حسینی گفت: اگر امروز مشاهده می کنیم، مردم در زمان های خاص همچون وقوع زلزله با تمام توان به یاری هم میهن خود می شتابند به دلیل همان روحیه ایثاری است که از دوران دفاع مقدس در وجود ملت ایران نهادینه شده و ثمره آن حتی در جبهه های دفاع از حرم اهل بیت (ع) نیز قابل مشاهده است.
وی بیان کرد: هر زمان برای مقابله با مشکل های پیش روی کشور به فرهنگ دفاع مقدس رجوع کردیم موفق شده ایم و اکنون نیز با پیروی از همان آرمان ها و اتکا به توانمندی های داخلی کشور می توانیم دشمن را در جنگ اقتصادی شکست دهیم.
وی با اشاره به لزوم حفظ دستاوردهای دفاع مقدس از خطر فراموشی و تحریف، ادامه داد: کشور درآن دوران به صورت مردم پایه اداره می شد وهمین الگو راه نجات کشور از تهدید و تحریم امروز دشمنان است؛ اگرمردم ایران با آن احساس مسئولیتی که در دوران دفاع مقدس از خود نشان دادند، در وسط میدان باشند، هیچ تهدید و فشاری نمی تواند کارساز باشد و این نتیجه سال ها مقاومت ملت ایران در برابر دشمنان است.

** مردم دفاع مقدس را باور داشتند
مدیر ستاد اقامه نماز قم و یکی از رزمندگان دوران جنگ تحمیلی نیز در این میزگرد گفت: در زمان دفاع مقدس، مردم دفاع و مقاومت را باور داشتند و بر همین اساس هر کس به اندازه توان خود به جبهه های جنگ کمک می کرد و به همین دلیل هم امور جاری کشور و هم هزینه های جنگ تامین می شد.
محمد خامه یار افزود: در دوران هشت سال دفاع مقدس، رزمندگان حتی در حال مرخصی از جبهه ها نیز در شهر خود به دنبال جذب نیرو و ساماندهی امور جنگ بودند و همین تفکر موجب شد، ملت ایران این شرایط دشوار را با پیروزی به پایان برساند.
این رزمنده و نویسنده دوران دفاع مقدس گفت: یکی بودن حرف و عمل مردم در آن دوران یکی از مهمترین رمز های مقاومت ملت ایران بود که امروز هم ترویج این روحیه می تواند مانع از احتکار و اختفاء کالا توسط عده ای که در زمین دشمن بازی می کنند، شود.
وی بیان کرد: در این شرایط سخت اقتصادی، دشمنان به دنبال تسلیم کردن ملت ایران هستند اما آن ها باید بدانند مردم ما، در دوران دفاع مقدس روزهایی بسیار سخت تر از امروز را سپری کردند و تا زمانی که به ارزش های آن دوران پایبند هستند، هیچ دشمنی نمی تواند بر نظام اسلامی غلبه پیدا کند.
وی ادامه داد: در زمان دفاع مقدس تمام مسئولان کشور و آحاد مردم در کنار یکدیگر به دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی می پرداختند، امروز هم وحدت میان مردم و مسئولان رمز پیروزی در جنگ اقتصادی است و مردم باید ببینند که مسئولانشان با حضور در میان جامعه، مشکل های آنان را از نزدیک درک می کنند.
خامه یار گفت: رمز مقاومت انقلاب اسلامی در این سال ها با وجود توطئه های فراوان دشمنان، باور مردم به نهضت امام راحل است که باید این دستاورد توسط مراکز علمی و پژوهشی متناسب با شرایط روز کشور بازتولید و حقیقت آن برای مردم تبیین شود.
وی بیان کرد: آثار و نمادهای دوران دفاع مقدس باید بااستفاده از جذابیت های هنری در مقابل چشم مردم قرار داشته باشد تا خاطرات آن دوران که نماد مقاومت ایرانیان در برابر دشمنان است در ذهن ملت ایران حفظ شود.
وی ادامه داد: تبلیغات محیطی درخصوص دفاع مقدس و حماسه آفرینی های رزمندگان اسلام در آن دوران باید در تمام نقاط کشور گسترش یابد تا از این طریق روحیه ایستادگی در برابر تهدید و تحریم دشمنان در جامعه افزایش یابد.

** دفاع مقدس نماد مبارزه با رفاه طلبی
همچنین معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم و یکی از پیشکسوتان دوران هشت سال دفاع مقدس نیز دراین میزگرد،گفت: شاه بیت مقاومت و ایستادگی مردم ایران درآن زمان، دور شدن از رفاه طلبی بود و این موضوعی است که در وصیتنامه شهدا به خوبی قابل مشاهده است.
حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا قاسمی نیا، افزود: استقامت در برابر دشمنان یکی از مهمترین توصیه های مکتب اسلام می باشد که رزمندگان دوران دفاع مقدس به خوبی به آن عمل کردند و نشان دادند تنها راه مقابله با دشمنان همین فرهنگ مقاومت است.
وی ادامه داد: امروز نهادهای فرهنگی و علمی کشور وظیفه دارند، حقایق آن دوران را برای مردم تبیین کنند تا همه بدانند راه مقابله با موقعیت های سخت همچون جنگ اقتصادی، مقاومت و اتکا به توان داخلی است نه تسلیم در برابر دشمنان که موجب هجوم بیشتر آنان می شود.
این پیشکسوت دوران دفاع مقدس گفت: با همراهی مسئولان و مردم می توانیم این موقعیت تهدید اقتصادی را به فرصت تبدیل و با بهره گیری از آموزه های سال های جنگ از ظرفیت جوانان کشور برای حل مشکل ها استفاده کنیم.
وی با اشاره به این که هفته دفاع مقدس بهترین فرصت برای تبیین ارزش های آن دوران است، ادامه داد: اگر امروز در بخش های مختلف از جمله در ساخت تجهیزات نظامی به خودکفایی رسیده ایم به برکت همان ارزش های دوران دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت در برابر تحریم دشمنان است.
وی بیان کرد: در آن زمان، آحاد مختلف مردم از کارمند و کارگر تا مسئولان کشور در کنار هم برای پیروزی در جنگ تلاش می کردند و هیچ کس به دنبال سهم خواهی نبود، ترویج این ارزش ها در شرایط کنونی همچون گنجی است که می تواند سرمایه ملی مردم ایران را برای مقابله با تهدید و تحریم دشمنان، افزایش دهد.
قاسمی نیا گفت: خانواده معظم شهدا که با وجود گذشت سالهای طولانی از دوران جنگ تحمیلی هنوز سبک زندگی حماسی خود را حفظ کرده اند،بهترین الگوی برای افزایش سطح تاب آوری مردم دربرابر مشکلهای اقتصادی و تهدیدهای دشمنان هستند که باید از این گنجینه های معنوی به نحو احسن استفاده کرد.
وی همچنین بااشاره به اهمیت استفاده اززبان هنر برای بیان ارزشهای دوران دفاع مقدس گفت: جاذبه های هنری، انتقال مفاهیم ارزشی به جامعه را آسان می کند و ابزاری کارآمد برای تبیین حقایق فرهنگ ایثار و مقاومت در نسل امروز کشور است.
وی ادامه داد: حفظ گنجینه معنوی دوران دفاع مقدس به عنوان هویت و نماد استقامت ملت ایران در برابر دشمنان، وظیفه همگانی است که همه آحاد جامعه باید برای آن تلاش کنند.
31 شهریورماه سالروز شروع جنگ تحمیلی در سال 1359 توسط رژیم بعثی صدام می باشد که 31 شهریورماه تا 6 مهرماه به عنوان هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.


انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdchimn-.23nw-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما