سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 69748
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
به مناسبت روز سالمندان؛

سالمندان؛ سرمایه های ارزشمند زندگی

قم نيوز : مهم‌ترین دستور اسلام احترام گذاشتن فرزندان به والدین و یاری رساندن به آنان است، لذا می طلبد تا قدر این دو نعمت بزرگ و ارزشمند را بیشتر بدانیم و در محبت به آن ها کمکاری نکنیم.
سالمندان؛ سرمایه های ارزشمند زندگی/ تحکیم خانواده در گرو حضور پدر و مادر است
سالمندان؛ سرمایه های ارزشمند زندگی/ تحکیم خانواده در گرو حضور پدر و مادر است
به گزارش قم نیوز امروز نهم مهرماه، به نام روز سالمندان نامگذاری شده است. سالمندانی که پس از گذشت یک عمر سختی، مشقت و کار کردن، آیینه ی تمام نمای همگان هستند.

 سالمندی، موهبتی الهی است و سالمند اگر چه خسته راه است، ولی تجربه پربهایش، از بزرگ‌ترین گنجینه‌هاست، سالمند اگر چه نحیف و شکننده است، ولی کوله باری انسان ساز بر دوش دارد.

سالمند گوهری گران بها در صدف زندگی و صندوقچه اسرار تاریخ است، از نگاه نافذش، بصیرت می‌درخشد، دیده بیدارش به آنچه خداوند خواسته است، می‌نگرد و قلبش جز محبت و یاد خدا چیزی در خود ندارد، لذا بر ماست که دیدگان اشکبار و دل امیدوارش را پاس داریم و دعای خیرش را که مایه برکت است، بدرقه راهمان سازیم.‌

تکریم سالمندان و احترام ویژه آنان، از آموزه های روشن فرهنگ اسلامی است، قرآن مجید که دفتری گشوده از نور و هدایت است، در آیه23 سوره اسراء می فرماید:«به پدر و مادر نیکی کنید. هرگاه یکی از آن دو، یا هر دو آنها نزد تو به سن پیری رسند، کمترین اهانتی به آنها روا مدار و بر آنها فریاد مزن و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو.» پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز در سخنی گران قدر، والایی سالمندان را این گونه ترسیم می کند: «احترام به پیران امت من، گرامی داشت من است.» امام علی علیه السلام ، بزرگداشت سالمندان را زمینه ساز احترام خود انسان می داند و می فرماید: «به بزرگانتان احترام کنید تا کوچک ترها شما را محترم شمارند.

سالمندان، نمونه ی بارز خودگذشتگی

حجت الاسلام علی اصغر نیساری، مدیرحوزه علمیه بشرویه در گفت و گو با خبرنگار «حوزه » در بیرجند، با اشاره به روز سالمند اظهار کرد: برخی خانواده ها و فرزندان به سالمندان و بزرگان خانواده کم احترامی می کنند و رسیدگی به آنان را از یاد می برند اما باید بدانیم که وجود این عزیزان مایه نزول رحمت الهی و قبولی حاجت ها می شود.
 

وی ادامه داد: باید عزت و احترام این عزیزان در جامعه حفظ شود و ما نیز در توسعه این امر در جامعه و در بین جوانان تلاش کنیم.

مدیر حوزه علمیه بشرویه سالمندان را نمونه های بارز از خودگذشتگی دانست و تصریح کرد: سالمندان الگوهای سبک زندگی هستند که می توانند منبع سرشار از تجربیات رایگان باشند که چه بسا جوانان برای به دست آوردنشان باید هزینه های هنگفتی پرداخت کنند.

حجت الاسلام نیساری افزود: صبر، متانت، ایمان، استواری و زندگی شرافتمندانه در زمره اصول سبک زندگی اسلامی است، که در رفتار و منش سالمندان وجود دارد، لذا باید با نزدیک شدن به این نسل، از تجارب گرانبهایشان بهره مند شد.

وی با تاکید بر وظایف نسل جوان در برابر سالمندان، ادامه داد: حضرت امیرالمومنین(ع) می فرمایند "فرزندان خود را مطابق با زمان تربیت کنید" لذا با توجه به این روایت ارزشمند، درک متقابل این دو نسل از همدیگر بسیار حائز اهمیت بوده و در تحکیم رابطه های عاطفی میان جوانان و پیران نقش به سزایی خواهد داشت.

مدیر حوزه علمیه بشرویه با اشاره به سرای سالمندان گفت: سرای سالمندان لازمه جامعه است، ولی باید همگان بدانیم که هر چه داریم به خاطر حضور همین سالمندان است.

سالمندان، سرمایه های ارزشمند زندگی

حجت الاسلام محمود رضا محمد دوست در گفت و گو با خبرنگار «حوزه » در بیرجند با اشاره به  اهمیت حفظ حرمت سالمندان در جامعه گفت: جایگاه سالمندان در نظام اسلامی از ارزش بسیار والایی برخوردار است، همچنین در دین مبین اسلام تاکید بسیار زیادی بر تکریم سالمندان شده است.

وی افزود: پیامبر همواره بر احترام به افراد سالمند، تجربه آموزی از آنها و همچنین دادن قدرت اختیار و توانایی به آنها در خانواده تاکید کرده اند.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه سالمندان سرمایه های ارزشمند زندگی هستند، تصریح کرد: یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت و وحدت خانواده‌ها حضور سالمندان است که متاسفانه امروزه زندگی مدرن و تکنولوژی روز علاوه بر ایجاد فاصله ارتباطی در میان مردم به یکی از عوامل کم توجهی به سالمندان تبدیل شده که همین دلیل باعث تضعیف پایه و بنیان خانواده‌هاخواهد شد.

حجت اسلام محمد دوست افزود: سالمندان سرمایه های ارزشمند زندگی تمامی افراد جامعه هستند که این سرچشمه های بی بدیل از خودگذشتگی، ایثار و فداکاری باید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و همچنین حفظ حرمت آنان که جزئی از ارزش های دینی نظام جمهوری اسلامی است به نسل های آینده انتقال یابد.

این استاد حوزه با اشاره به سخن امام سجاد(ع) خاطرنشان کرد: حق سالخورده این است که حرمت پیری اش را بداری، اگر سوابق فضیلت در اسلام دارد، تجلیلش کنی و  او را مقدم بداری  و در اختلافات خصمانه با او رو به رو نشوی و در راه رفتن بر او سبقت نگیری و پیشاپیش او راه نروی و  نادانش نشماری که حق سن و سال نیز حق اسلام است.

حجت الاسلام  محمد رضا نوفرستی نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به جایگاه خانواده در جامعه گفت: خانواده در جامعه به عنوان مهمترین و مقدس ترین نهاد اجتماعی دارای جایگاهی ویژه است.

وی ادامه داد: نقش تربیت در بنیان خانواده تکریم و حرمت سالمندان و خردمندان به عنوان بزرگان خانواده و اجتماع است.

این کارشناس مذهبی احترام به سالمندان را وظیفه هر خانواده دانست و تصریح کرد: آیات و روایات دینی در خصوص احترام به سالمندان بیانگر توجه به جایگاه والای سالمندان است، و دین زندگی آموز اسلام، سازنده ترین نظام ارتباطات و بهترین آیین هم زیستی سالم را پیشنهاد کرده که در این میان، برخورد با سالمندان سرنوشت سازترین ارتباط ها به شمار می رود.

حجت الاسلام نوفرستی افزود: سالمندان نبايد سربار جامعه قلمداد شوند، و برای ملاحظه مسائل روحی آنان لازم است در مسائل مهم جامعه با ايشان مشورت شود تا احساس نكنند كه جامعه آنان را ترک کرده است.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه سالمندان به طورعموم، از احترام برخوردارند، و اگر پدر و مادر باشند که این وظیفه سنگین‌تر و مسئولیت مضاعف‌تر است، خاطرنشان کرد: سالمندان از مهمترين موهبت‌های الهی در خانواده هستند كه بايد احترام و عزت آنان بين افراد خانواده بيش از پيش نگه داشته شود، و توجه به اين قشر از جامعه و رفع نيازهای آنان نشاط، شادابی و سرزندگی را بين آنان ايجاد، و از انزوا و تنهايی دور می‌كند.

وی سالمندان را يكی از حساس‌ترين افراد خانواده دانست و تاکید کرد: جاى سالمندان، پيش از آن‌كه در آسايشگاه ها و سراى سالمندان  باشد، كانون گرم و با محبت خانه‏ هاست.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: باید سالمندان در خانواده حضور داشته باشند تا چراغ خانه روشن بماند زیرا آن ها محور تجمع و الفت هستند و دیگران می توانند از انديشه آنان استفاده و بهره برداری کنند.

وی با بیان سخن امیر المومنین(ع) مبنی بر جایگاه سالمندان یادآور شد: حضرت علی(ع) فرموده اند " وقار پیری، نزد من دوست داشتنی‏‌تر از نشاط جوانی است."

حجت الاسلام نوفرستی در پایان گفت: امید است که جایگاه سالمندان و بزرگترهای خانواده ها بیش از پیش برای جوانان تبیین شود تا جامعه به لحاظ عاطفی و خانواده محوری به غنا برسد.

سخن پایانی

خانواده، یکی از کانون‌های مقدس در دین اسلام است، زیرا در پرتو خانواده است که بقای نسل تضمین می‌شود و خانواده محل امنی برای آرامش افراد و بستری برای کمال انسان می‌شود، از این رو در آموزه‌های دینی، برای ایجاد و ماندگاری این کانون سفارش‌های فراوانی شده است.

مهم‌ترین دستور اسلام در این خصوص، احترام گذاشتن فرزندان به والدین و یاری رساندن به آنان است، لذا می طلبد تا قدر این دو نعمت بزرگ و ارزشمند را بیشتر بدانیم و در محبت به آن ها کمکاری نکنیم زیرا این روزها برای خودمان نیز وجود خواهد داشت.

گزارش :مسعود نوفرستی
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdj509.yt0no6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما