چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : 69810
منبع : خبرگزاری فارس
در جلسه درس خارج فقه مطرح شد

نظر آیت الله مکارم شیرازی در خصوص پرداخت مهریه به قیمت روز سکه

قم نيوز : یکی از مراجع تقلید با انتقاد از برخی رویه ها و زندانی کردن جوانان به خاطر مهریه گفت: مهریه را 110 سکه بهار آزادی قرار داده اند، آن زمان قیمت هر سکه یک میلیون تومان بوده و امروز قریب به 5 میلیون تومان شده است؛ آیا باید با قیمت امروز محاسبه شود؟ ما می گوییم باید به صورت متعارف پرداخت شود نه اینکه 5 برابر قیمت آن روز مهریه محاسبه شود.
نظر آیت الله مکارم شیرازی در خصوص پرداخت مهریه به قیمت روز سکه
نظر آیت الله مکارم شیرازی در خصوص پرداخت مهریه به قیمت روز سکه
به گزارش قم نیوز آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به اینکه عده ای از جوانان بی گناه به خاطر مسئله مهریه زندانی می شوند، بیان کرد: در این زمینه اشکالاتی وجود دارد؛ از جمله اینکه تفاوتی میان «عندالمطالبه» و «عندالاستطاعه» وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر فرد مطالبه کند ولی استطاعت پرداخت وجود نداشته باشد این مطالبه اثری ندارد، بیان کرد: بین   «عندالمطالبه» و «عندالاستطاعه» فرقی نیست در حالی که اصرار دارند این دو لفظ را از یکدیگر جدا کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در دستورات اسلامی تاکید شده است اگر شخصی توانایی مالی داشت ولی بدهی خود را پرداخت نکرد او را زندانی کنیم، اما کسی که توانایی ندارد را نمی توان زندانی کرد و اگر نسبت به توانایی مالی شک داشته باشیم اصل بر نداشتن است.

وی با اشاره به اینکه باید نسبت به مسائل شرعی دقت نظر لازم صورت گیرد، بیان کرد: امروز شاهدیم که چند هزار جوان به خاطر مهریه زندانی شده‌اند در حالی که اصل بر اعسار و نداشتن است نه تمکن مالی.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی باید مطابق احکام اسلامی عمل کند، گفت: نباید عده ای بر خلاف احکام اسلامی زندانی شوند؛ اصل بر اعسار است البته عده ای هم ثابت می کنند که شخص توانایی نداشته و به سراغ تقسیط می روند که گاهی این اقساط 50 سال زمان می برد و گفته می شود تا تمام قسط ها پرداخت نشد زن نباید تمکین کند؛ چرا حکمی صادر می شود که هر کسی بشنود بخندد؟

وی بیان کرد: وقتی قسط اول پرداخت شد بدهی امروز او به اتمام رسیده و بدهی بعدی ماه بعدی است و شخص تا امروز بدهی خود را پرداخت کرده پس باید زن تمکین کند؛ این عیب است که حوزه از دستگاه قضایی و دستگاه قضایی از حوزه جداست.

این مرجع تقلید همچنین به افزایش قیمت سکه اشاره کرد و گفت: مهریه را 110 سکه بهار آزادی قرار داده اند، آن زمان قیمت هر سکه یک میلیون تومان بوده و امروز قریب به 5 میلیون تومان شده است؛ آیا باید با قیمت امروز محاسبه شود؟ ما می گوییم باید به صورت متعارف پرداخت شود نه اینکه 5 برابر قیمت آن روز مهریه محاسبه شود.

وی با بیان اینکه تفاوت های متعارف مقبول است ولی تفاوت های غیرمتعارف باید تعدیل شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم مسؤولان دستگاه قضا و حوزویان مشکلات موجود را حل کنند تا مردم سرگردان نباشند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه اسلام در توحید و کفر در شرک خلاصه می شود، بیان کرد: احتکار، کم فروشی، توسل به دشمن، تقلب و اموری از این دست شرک بوده و متاسفانه شاهدیم که عده ای به این مشکلات گرفتار شده اند.

وی با بیان اینکه عداوت و دشمنی مردم به یکدیگر در کنار شرک گذاشته شده است، خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم برخی سریع به سراغ دادگاه و تشکیل پرونده می روند در حالی که در گذشته بزرگترها مشکلات را حل می کردند و امیدواریم در این زمینه به روزهای گذشته برگردیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcdzj09.yt0nf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

م
هیچ کس به فکر محکومین مهریه نیست . آخر محکومین مهریه چه گناهی کردن که اقتصاد کشور بیمار هست !!!! سقف سکه 110 سکه بود زمانی که سکه 900000 تومان بود الان نزدیک 5500000 تومان است .... آیا نباید سکه ای که 5 برابر شده سقف پرداختش هم یک پنجم شود ؟؟؟؟ این چه
عدالتی در یک کشور اسلامی است ؟
زمانی که بنده مهریه را قبول کردم هر سکه 270000 تومان بود چرا الان باید سکه 5500000 تومانی بدهم ؟؟؟؟ اگر اقتصاد کشور بیمار است چرا گردن ما را باید بگیرید ... قیمت باید نسبت به همان زمان عقد محاسبه گردد یا نهایتا بعلاوه درصد تورم بانک مرکزی ...نه قیمت روز
سکه .... شاید دولت بخواهد سکه را بیشتر از 5000000 تومان نماید گناه محکومین مهریه چیست ؟؟؟؟؟؟
محمد رضا بنائی
با سلام و احترام، اخیرا موضوع مهریه سکه به یک معظل اجتماعی تبدیل شده است، طوریکه کمیسیون اجتماعی مجلس چندین طرح از جمله محاسبه سکه به نرخ روز عقد و بروز اوری ان را الان بررسی می کند. استدعا دارد نظر آیت الله را به کمیسیون اجتماعی و ریاست ان جناب آقای سلمان خدادادی منعکس نمایید.