کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خودتحریمی همچنان ممنوع

خبرگزاری فارس , 16 مهر 1397 ساعت 18:01

مصوبه دیروز مجلس درباره CFT، پایان بحث نبوده و نیست بلکه انبوه اظهارنظرهای کارشناسی درباره ممنوعیت خودتحریمی در قم و دیگر شهرها نشان می دهد که این بحث ادامه خواهد یافت.


به گزارش قم نیوز در این روزها که بحث FATF و CFT بر سر زبان ها بوده و هست این لایحه دیروز به صحن علنی مجلس رفت و اکثریت نمایندگان هم بدون توجه به توصیه ها و نظرات مراجع معظم تقلید درباره ضرورت مقاومت در برابر دشمن، تنها با 143 رأی موافق در برابر 120 رأی مخالف آن را تصویب کردند تا زین پس، روند تصویب یا عدم تصویب نهایی این مصوبه، در شورای نگهبان و در صورت نیاز در مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیری شود.

تعبیر «سیاهی و خودباختگی مطلق» و یا تعابیری آرام تری مانند «به ضرر کشور بودن» یا «صلاح و مصلحت نبودن»، از جمله تعابیری بود که مراجع معظم تقلید قم درباره این لایحه به کار برده و می بَرَند اما اکثریت نسبی نمایندگان نه تنها این توصیه ها را به گوش جان نشنیدند و به آن عمل نکردند بلکه رأی گیری علنی برای این اقدام را نیز به صلاح ندانستند تا هم عملکرد نمایندگان مردم از شفافیت دورتر شود و هم کشور یک گام به اتاق شیشه ای شدن برای بیگانگان نزدیک تر شود!

به هر حال باید گفت مجلس شورای اسلامی در پانزدهمین روز از مهر ماه 1397 در یکی از بزنگاه های تاریخی خود قرار داشت و حداقل می توانست با تعویق بررسی این لایحه تا چند ماه آینده، هم اتفاقات عرصه بین الملل را در روزهای آینده رصد کند و هم با فراهم آوردن امکان بررسی کارشناسانه بیشتر، زمینه را برای ثبت یک رأی تاریخی و ماندگار مهیا سازد.

و اما آخرین گردهمایی کارشناسی درباره این لایحه، شب قبل از جلسه علنی پانزدهم مهر ماه در قم برپا شد آن جا که کارشناسان مختلف اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، سیاسی و سیاست خارجی در مسجد امیرالمؤمنین (ع) شهر علم و جهاد گرد هم آمدند تا در حضور پرشور مردم انقلابی این شهر و همچنین حضور نخبگان حوزوی و دانشگاهی شهر کریمه اهل بیت (س)، آخرین توصیه ها را به نمایندگان مجلس داشته باشند.

این نشست 5 ساعته، البته متن مشخصی از اظهارنظرها داشت که تاکنون در رسانه های مختلف بازتاب یافته است اما برخی از اظهارنظرهای جانبی از سوی کارشناسان و برخی حواشی هم در آن دیده شد که اگر مهم تر از متن نباشد قطعا کمتر از آن هم نیست.

یکی از این موارد، استفاده این گردهمایی از سخنرانی مبسوط و عالمانه آیت الله سید رحیم توکل، استاد اخلاق حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری بود. آیت الله توکل در شب های دهه سوم ماه محرم الحرام در این مسجد سخنرانی داشته و دارد و اتفاقا در آن جلسه، سخنان خود را به بحث مهم «بصیرت در دین» سوق داد و با بیان نمونه های تاریخی از عدم بصیرت مسلمانان، عواقب سوء عدم به کارگیری بصیرت را تشریح کرد. وی در این سخنان، حضرت آیت الله خامنه ای را نعمتی برای مردم و انقلاب اسلامی خواند و تبعیت همیشگی از معظم له را از نشانه های بصیرت در دین دانست.

این استاد سطوح عالی حوزه های علمیه همچنین به این نکته اشاره کرد که حتی نظام بین الملل هم قدرت رهبری حضرت آقا را پذیرفته است و برای این سخن خود شواهدی آورد که یکی از آن ها، سه جمله مهم از رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین بود جملاتی که وی بعد از چند دیدار با رهبر حکیم انقلاب اسلامی بر زبان جاری کرده است:

از آیت الله خامنه ای خواستم تا مرا به عنوان فرزند خود بپذیرد.

مرکز قدرت ایران، در رهبری ایران خلاصه می شود.

من مسیح را ندیده ام و مسیحی هم نیستم؛ اما آن چه درباره مسیح می گویند؛ من در رهبر ایران دیدم.

اینچنین بود که سخنان مهم آیت الله توکل در گردهمایی «خودتحریمی ممنوع» با دعایی خاتمه پیدا کرد که آمین بلند حاضران را به دنبال داشت:

«خدایا! از عُمر ما بگیر و بر عُمر رهبری بیفزا.»

و اما نکته دیگر اشاره شده در این گردهمایی را باید در سخنان یکی از نماینده مردم استان قم در مجلس شورای اسلامی یعنی حجت الاسلام ذوالنور جستجو کرد. او در بخشی از سخنان خود و در پاسخ به پرسش برخی که می گویند ما هم مثل دنیا باید در قراردادها و کنوانسیون های بین المللی حاضر باشیم و مگر ما با کشورهای دیگر تفاوت داریم، گفت: بله! ما با بقیه دنیا متفاوتیم؛ چراکه موفق شده ایم در نظام سلطه هضم نشویم. برخی از کشورهای دنیا مثل آمریکا بدنه نظام سلطه اند و برخی دیگر، کشورهای پیرامونی و عوامل نظام سلطه اند؛ حتی تخاصم و رقابت برخی دوستان ما مانند چین و روسیه هم با آمریکا، مبنایی و اعتقادی نیست اما جمهوری اسلامی ایران، تنها نظام بر روی کره زمین است که ذاتاً و ماهیّتاً در تقابل با نظام سلطه است.

اظهارنظر جانبی دیگر، مثالی بود که از زبان احمد امیرآبادی فراهانی دیگر نماینده مردم شریف قم در مجلس شورای اسلامی شنیده شد:

«حکایت پذیرش FATF حکایت فردی است که می خواهد کالایی را به صورت غیرقانونی و مخفیانه از شهری به شهر دیگر منتقل کند؛ اما در عین حال خودش با پلیس تماس می گیرد و مشخصات کامل خودش و اتومبیلش و جاده حمل و نقل را به همراه مختصات حمل غیرقانونی کالا به پلیس می دهد و در حقیقت به پلیس چنین می گوید: لطفا بیایید مرا دستگیر کنید».

دیگر اظهارنظر جانبی این نشست را اکبر ابدالی، به عنوان یکی از مدرّسان اقتصاد مقاومتی در حوزه علمیه قم بیان داشت. او در بخشی از سخنانش، استراتژی اقتصادی نظام سلطه را در دو اصل خلاصه کرد که اصل اول کشورهای توسعه یافته ای مثل آمریکا را به عنوان تولیدکننده و فروشنده کالا می بیند و در اصل دوم هم چنین بیان می دارد: «کشورهای در حال توسعه مانند کشورهای آسیایی باید نیازهای خود را از آمریکا خریداری کنند و در عین حال، مواد اولیه را هم در اختیار او قرار دهند.»

وی آن گاه از نمایندگان مجلس خواست تا این دو جمله را با آب طلا بنویسند و بر سر در خانه ملت نصب کنند.

حاشیه دیگر این گردهمایی، پلاکاردهایی بود که در دست برخی از حاضران دیده می شد؛ پلاکاردهایی که از زبان عموم مردم با مسؤولان سخن می گفت:

امنیت معیشت حق مسلّم ماست

نمایندگان! مردم را تحریم نکنید

مردم گله مندند

و اما یکی از بیانیه هایی که در این گردهمایی توزیع شد بیانیه ای از سوی تشکل استادان سطوح عالی و دروس خارج حوزه علمیه قم بود که دهها تن از استادان، آن را تأیید کرده بودند بیانیه ای که در آن ضمن اشاره به ضرورت دوری مسؤولان از اشرافی گری و رفاه طلبی بر اساس سیره حضرت امام (ره) و مقا معظم رهبری، بر تکیه بر توان داخلی و راهبرد حکیمانه اقتصاد مقاومتی و همچنین پیگیری مطالبات مردمی از مجاری قانونی تأکید شده بود.

کوتاه سخن اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، همان گونه که تاکنون از گردنه های فراوانی به سلامت عبور کرده است از این پیچ تاریخی هم ردّ خواهد شد اما آن چه در گذر زمان باقی ما می ماند؛ نحوه عملکرد مسؤولان، نمایندگان مردم و نخبگان است که در حافظه تاریخی این ملت ثبت خواهد شد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 69970

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/69970/خودتحریمی-همچنان-ممنوع

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir