پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : 70068
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی:

حساسیت و هجمه به همایش نقد تصوف از روی ضعف و عدم منطق است/همایش نقد تصوف معطوف به خرده فرهنگ بودن آن است

قم نيوز : حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: حساسیت و هجمه به همایش تصوف از روی ضعف و عدم منطق است؛ چراکه این همایش کاملا علمی است و ما با وجود علمی بودن از این همه و حساسیت و هجمه بعضی افراد تعجب کردیم.
حساسیت و هجمه به همایش نقد تصوف از روی ضعف و عدم منطق است/همایش نقد تصوف معطوف به خرده فرهنگ بودن آن است
حساسیت و هجمه به همایش نقد تصوف از روی ضعف و عدم منطق است/همایش نقد تصوف معطوف به خرده فرهنگ بودن آن است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی پیش از ظهرامروز در مراسم افتتاحیه  همایش ملی تصوف؛ شاخصه ها و نقدها،‌ که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد،با بیان اینکه این همایش در حوزه نظری، علمی و نمایشگاهی در حال برگزاری است، گفت: مباحث مربوط به معرفت الله و رابطه محبت بین انسان و خدا و بحث های این شکلی که به عرفان مربوط است در قالب های گوناگون مانند عرفان نظری و هستی شناسی مطرح می شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: قالب دوم و سوم شعر و ادبیات و قالب خرده فرهنگ عرضه شده است. این قالب فرهنگ در درون فرهنگ عمومی شکل می گیرد، ولی به لحاظ رفتاری، تفاوت هایی با فرهنگ عمومی دارد.

وی عنوان کرد: تصوف به عنوان خورده فرهنگ در درون سعی می کند خود را در قالب نظری، سلوکی و رفتاری عرضه کند؛ ولی به دلیل خرده فرهنگ بودن با فرهنگ عمومی ممتاز می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: همایش امروز معطوف به قالب سوم است. عرفان نظری و ادبی محل بحث نیست؛ ولی آنچه که همت مسئولین همایش  بوده، تصوف در قالب خرده فرهنگ بوده که در موارد مختلف قبض و بسط می شود. این که چه حجمی به لحاظ رفتاری و سلوکی ممتاز شود در گذر زمان اتفاق می افتد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی بابیان اینکه هدف ما ارائه عرفان نظری نیست افزود: چون دانش های نظری در درون خود با قرائت مختلف  و از حیث بیرون با چالش هایی مواجه هستند. مانند فقه در جریان غالب متکی به علم اصول است، اما همین فقه به لحاظ اخباری مورد چالش قرار گرفته است. در درون فقه مشرب های مختلف وجود دارد که با هم چالش می کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: فلسفه و عرفان هم در درون و بیرون دارای اختلافات آراء و چالش های هستند. عرفان ادبی محاسن و مشتمل برظرفیت هایی است. آثار شعرا با همه زیبایی ها؛ اما دارای ظرفیت هایی است،  ولی بحث ما در مورد تصوف است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که چرا باید نهاد دینی و علمی به نام دفتر تبلیغات به تصوف توجه کند،اظهار داشت:  یکی از وظائف نهادهای دینی رصد کردن به منظور مرزبانی و به روزبودن نسبت به جریان های اطراف است. این وظیفه نهاد دینی است که جامعه ای که در ابعاد مختلف دچار انحطاط است، رصد و بازشناسی کند چون تصوف خورده فرهنگ است؛ باید رصد شود و نسبت به تطورات در بستر زمان آگاهی برای اهل علم ایجاد شود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: اما از زمانی که این بحث مطرح شد، برخی اهل علم با بدبینی برخورد کردند در حالی که این سالن ها در همایش های مختلف پر و خالی از جمعیت می شود؛ اما آنچه از اول در مورد برگزاری همایش سیاستگذاری کردیم، علمی و بر تصوف تاکید داریم نه بحث عرفان نظری.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه افزود: این همایش کاملا علمی است و ما با وجود علمی بودن از این همه و حساسیت و هجمه بعضی افراد تعجب کردیم.

وی عنوان کرد: اما اشکالاتی که وارد کرده اند،‌ناشی از سوء فهم است؛  مثلا بعضی گفته اند عرفان مسئله ما نیست. گفتند این مسئله به عنوان شاخه دانشی، جایش در محافل علمی است. در طول تاریخ ناقدین بودند و بحث کردند و ما به این سخن پاسخ دادیم و گفتیم بحث ما در این همایش عرفان نظری نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: یا بعضی می گویند امام راحل و دیگر علما تعلق خاطر به عرفان داشتند و شما قصد تخطئه ارکان نظام را دارید، باز می گویم ما با  تصوف به عنوان خورده فرهنگ  در ابعاد عرفانی و سلوک زاویه داریم، می خواهیم تحلیل و برسی کنیم تا اهل علم وضعیت شناسی کنند. این سخن کجا و آن که گفتند تضعیف ارکان انقلاب است کجا؟.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت:انسان از این ایرادات و حساسیتها تعجب می کند. یا بعضی گفتنند با این همایش آن اختلاف کهن بین  صوفی ها و مخالفین را دامن می زنید و شعله ور می کنید، باز باید گفت: اگر اهل علم، نظریات تصوف را بازشناسی کنند، آیا این شعله ور کردن اختلاف است؟.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: بعضی معتقدند که با این همایش می خواهید اعتقادت را تضعیف کنید؛ باید گفت این حرف نادرست است چون اگر برگزاری همایش باعث تضعیف اعتقاد باشد، پس مرزبانی از اعتقادات چه می شود؟.

وی عنوان کرد: اگر در این همایش صحبت کردم، دلیل آن هجمه هایی بود که به این همایش وارد شد و دیدم این سخن و حساست آنها از منطق ضعیفی برخوردار است، آمدم تا با سخنرانی از تلاش های مسئولین برگزاری همایش دفاع کنم و بگویم حساسیت این دسته از افراد از منطق نادرستی برخوردار است.


انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdcaawn0.49nwi15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما