سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : 70196
منبع : خبرگزاری مهر

بازار موبایل قم روی سایلنت/ رونق بازار تعمیرکاران

قم نيوز : بازار خرید و فروش موبایل این روزها به دلیل نوسانات قیمت دلار و افزایش قیمت، راکد است و خریداران همچنان منتظر کاهش قیمت‌ها هستند.
بازار موبایل قم روی سایلنت/ رونق بازار تعمیرکاران
بازار موبایل قم روی سایلنت/ رونق بازار تعمیرکاران
به گزارش ق نیوز از طرف خیابان عمار یاسر وارد پاساژی می‌شوم به اسم الزهرا که بیشتر مبادلات تلفن همراه استان قم در این پاساژ صورت می‌گیرد.

ساعت نزدیک به ۸ شب است اما این پاساژ با بیش از ۲۰۰ باب مغازه، مشتریان اندکی را به خود می‌بیند.

این روزها به دنبال نوسانات شدید بازار ارز و رشد چشمگیر دلار؛ قیمت کالاهایی که ارتباط مستقیم با دلار داشته‌اند مانند موبایل، رشد قابل توجهی داشتند که این امر موجب رکود بازار خرید و فروش موبایل شده است.

از ابتدای سال به ندرت به این مرکز برای خرید آمده بودم، از ماکت و نمونه موبایل‌هایی که پشت ویترین مغازه‌ها بود می‌شود فهمید مدل‌های متفاوتی از سوی شرکت‌های مطرح به بازار ارائه شده است از طرفی هم وقتی مشتری وارد مغازه‌ای می‌شود و دنبال یک مدل خاص است فروشنده چند دقیقه‌ای از او فرصت می‌خواهد تا از سایر همکارانش تهیه کند و برایش بیاورد.

وارد یکی از این مغازه‌های موبایل فروشی می‌شوم، از فروشنده اوضاع بازار را می‌پرسم که می‌گوید: بازار موبایل تعریفی ندارد و اوضاع خوب نیست، ما روزی ۵ تا ۱۰ گوشی می‌فروختیم اما این روزها پس از گرانی ارز هفته‌ای یک گوشی هم نمی‌فروشیم.

قیمت‌ها چندین برابر شده و مشتریان توان خرید ندارند

حسین امامی ادامه می‌دهد که مشتریان موبایل این روزها به صفر رسیده و تقریباً خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد چرا که قیمت‌ها چندین برابر شده و مشتریان توان خرید ندارند.

او می‌گوید: فروشندگان نیز به ندرت همه مدل‌های به روز شرکت‌های مختلف را در مغازه خود دارند چرا که آنها نیز با توجه به کاهش مشتری از آوردن کالای جدید خودداری می‌کنند.

از این فروشنده موبایل می‌پرسم با کاهش قیمت ارز تغییری هم در قیمت موبایل در قم داشته‌ایم که می‌گوید: این کاهش ناچیز بوده مثلاً گوشی ۲ میلیون تومانی، ۱۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

برخی از همکاران ما به دلیل اینکه این روزها نتوانستند درآمد لازم داشته باشند در حال تعطیل کردن مغازه هستند

امامی گفت: افراد زیادی بودند که ماهانه و یا هر چند ماه، گوشی خود را عوض می‌کردند و به اصطلاح موبایل باز بودند اما با این قیمت‌ها به ندرت افرادی پیدا می‌شوند که اگر موبایل آنها مشکلی نداشته باشد قصد تعویضش را داشته باشند.

وی از این وضع بازار گلایه دارد و ادامه می‌دهد که برخی همکاران ما به دلیل اینکه این روزها نتوانستند درآمد لازم از خرید و فروش موبایل داشته باشند شاگردان خود را اخراج کردند و برخی نیز در حال تعطیل کردن مغازه هستند و اگر شرایط به همین روال ادامه یابد جز ضرر و زیان چیزی عاید مغازه‌داران نمی‌شود.

این جوان فروشنده عنوان می‌کند که خرید و فروش گوشی‌های کارکرده در فضای مجازی بهتر انجام می‌شود هر چند که در مجموع افراد، اعتماد زیادی به گوشی‌های کارکرده چه در فضای مجازی و چه در مغازه ندارند و به همین دلیل خرید و فروش در این بخش هم وضعیت خوبی ندارد.

در هر مغازه‌ای قسمتی برای انجام تعمیرات گوشی به چشم می‌خورد و ظاهراً مراجعه این روزهای مردم قم به پاساژ الزهرا بیشتر به دلیل انجام تعمیرات است.

رونق بازار تعمیرکاران موبایل

با یکی از این تعمیرکارهای موبایل گفتگو می‌کنم، اسمش مهرداد حسینی است و می‌گوید؛ مشتریان به دلیل اینکه دیگر قدرت خرید همین گوشی که دستشان است را ندارند وقتی موبایل آنها دچار مشکل می‌شود به دنبال خرید گوشی جدید نیستند و آن را برای تعمیر می‌آورند.

او می‌گوید: این روزها کمی سرمان شلوغ است و برخی همکاران نیز که در این زمینه مهارت لازم را دارند به مراجعین برای روزهای بعد وقت می‌دهند.

مهرداد در عین حال از ورود قطعات با کیفیت پایین در بازار گلایه می‌کند و می‌گوید: متأسفانه در ماه‌های اخیر نه تنها شاهد افزایش قیمت قطعات موبایل از قبیل باطری، آی سی، کیبورد، تاچ و ... هستیم بلکه این قطعات از کیفیت پایین‌تری نسبت به گذشته برخوردار هستند که گاهی در همان مرحله تعمیر جوابگو نیست.

برای خرید گوشی خوب که حداقل تا ۴ سال بدون مشکل کارکرد خوبی داشته باشد باید وام گرفت

با یکی از مراجعه کنندگان و حاضرین در پاساژ الزهرا هم گفتگو می‌کنم، او می‌گوید روز گذشته سوکت شارژ موبایلش خراب شده و به همین دلیل برای تعمیر به پاساژ آمده که ۳۵۰ هزار تومان هزینه تعمیر و تعویض باطری شده است.

این جوان عنوان کرد: قیمت‌های گوشی را دنبال می‌کنم ولی با شرایط فعلی برای خریدن یک گوشی با کیفیت متوسط به بالا از یک برند مطرح بالای ۵ میلیون تومان باید هزینه کرد و این قیمت از عهده ما که یک کارمند معمولی هستیم بر نمی‌آید و امروز برای خرید یک گوشی خوب که حداقل تا ۴ سال بدون مشکل کارکرد خوبی داشته باشد باید وام گرفت تا بتوان آن را خرید.

حسین علوی می‌گوید: تنها چیزی که در بازار فعلی موبایل تغییر چندانی نداشته، قیمت لوازم جانبی موبایل است، چرا که به صورت عمده‌ای و تیراژ بالا خریداری می‌شود، هر چند که برخی از فروشندگان نیز قیمت‌ها را بالا برده‌اند.

به نظر می‌رسد تا کاهش قیمت ارز و کنترل دقیق بر امر واردات با نرخ‌های ارز دولتی رکود از بازار موبایل رخت نخواهد بست چرا که افزایش چند برابری قیمت‌ها توان خرید را از مردم گرفته است و فعالان این بخش نیز از این وضعیت گلایه دارند و از مسئولان انتظار انجام اقدامات مثبت برای پویایی و فعال شدن بازار خرید و فروش موبایل را دارند.


انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdccesqm.2bqxo8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما