پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب : 70295
منبع : خبرگزاری تسنیم

حوزه‌های علمیه باید پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشند

قم نيوز : معاون آموزش حوزه‌های علمیه یکی از الزامات امروزه را راه‌اندازی مراکز پاسخگویی به شبهات به صورت تخصصی دانست و گفت: نیازهای امروز جامعه و شبهات نسبت به دو دهه گذشته متفاوت‌تر شده و ما باید بدانیم چه مسئولیت سنگینی بر عهده گرفته‌ایم.
حوزه‌های علمیه باید پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشند
حوزه‌های علمیه باید پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشند
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ مهدی رستم نژاد ظهر امروز در اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفاء برگزار شد، با اشاره به اهمیت پاسخگویی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: توجه به نیازهای زمانی، جامعه، نظام اسلامی و جوامع بشری سبب پاسخگو شدن می‌شود.

وی با بیان اینکه گسترش رشته‌های تخصصی سبب پاسخگویی هدفمند می‌شود، افزود: نیازهای امروز جامعه و شبهات نسبت به دو دهه گذشته متفاوت‌تر شده و ما باید بدانیم چه مسئولیت سنگینی بر عهده گرفته‌ایم.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه با تأکید بر لزوم شکل‌گیری مراکز تخصصی پاسخگویی به نیازها ابراز کرد: رشته‌های تخصصی در سطوح عالی برای متخصص شدن اساتید ایجادشده است و حرکت ما به سمت دایر شدن دروس خارج مبتنی بر رشته‌های تخصصی است.

وی با اشاره به اصلاح آیین‌نامه مدارج علمی و عملیاتی شدن برخی از بندهای این آیین‌نامه تصریح کرد: یکی از این موارد تسهیل گری واسپاری کمیته‌های به مراکز تخصصی بوده و ده مرکز نیز در حال آماده شدن برای واگذاری است.

رستم نژاد با بیان اینکه 8 نظام رشته در حال عملیاتی شدن است، اضافه کرد: ساماندهی امور اساتید مراکز تخصصی برای تجمیع سوابق نیز از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده به حساب می‌آید.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه نیز در این اجلاسیه با اشاره به اهمیت توجه به دروس تخصصی اظهار داشت: رشته‌های زیادی وجود داشته که برخی از آن‌ها اولویت شورای عالی حوزه‌های علمیه بوده و در این راستا درختواره رشته‌های تخصصی در 12 محور از سوی اساتید تهیه‌شده است.

آیت‌الله سید محمد غروی ادامه داد: برخی از رشته‌ها مانند تفسیر، کلام و فقه کامل هستند ولی برخی رشته‌ها هنوز ادبیات کاملی ندارند که باید اساتید حوزوی با فعالیت در آن‌ها دغدغه اصلی حوزه در آن‌ها را مرتفع کنند.

وی با بیان اینکه رشته‌های تخصصی باید در کنار همراهی با فقه و اصول رنگ و لعاب اسلامی به خود بگیرد، افزود: می‌توان در این راه مسائل تاریخی را نیز همراه کرد.

مسئول دفتر هماهنگی و امور مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه‌های علمیه نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به اهمیت تهیه درختواره دروس تخصصی در حوزه اظهار داشت: تدوین نظام مشاغل و هدایت طلاب به مشاغل روز در رشته‌های تخصصی امکان‌پذیر است و می‌توان با استعدادیابی در مراکز تخصصی گام مهمی در این زمینه برداشته شود.

حجت‌الاسلام فرهاد عباسی نظارت مستمر و تقویت آن از سوی مرکز مدیریت را گامی مهم برشمرد و گفت: این موضوع می‌تواند سبب اشراف بیشتر مرکز مدیریت شده و در عملیاتی کردن اقدامات نقش مؤثری داشته باشد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdccpiqm.2bqxo8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما