پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : 70298
منبع : خبرگزاری تسنیم

آمار مطالعه نسبت به معارف و احکام نماز در کشور بسیار کم است

قم نيوز : رئیس مرکز تخصصی نماز گفت: عدم آگاهی نسبت به احکام و معارف نماز مهم‌ترین عامل دوری نوجوانان و جوانان نسبت به نماز و مساجد بوده است، آمار مطالعه نسبت به معارف و احکام نماز زیر ۵ درصد در کشور است.
آمار مطالعه نسبت به معارف و احکام نماز در کشور بسیار کم است
آمار مطالعه نسبت به معارف و احکام نماز در کشور بسیار کم است
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ علی‌اصغر آیتی ظهر امروز در همایش تعالی محراب که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه برگزار شد، اظهار داشت: برای جذب مردم به‌ویژه جوانان به مسجد باید جاذبه‌های لازم را در مساجد به وجود آورد.

وی با اشاره به عوامل مهم بی‌رغبتی جوانان به مساجد افزود: عدم آگاهی نسبت به احکام و نماز مهم‌ترین عامل دوری نوجوانان و جوانان نسبت به نماز و مساجد بوده است، آمار مطالعه نسبت به معارف و احکام نماز زیر 5 درصد در کشور است.

رئیس مرکز تخصصی نماز با تأکید بر ضرورت آشنایی جوانان و نوجوانان با معارف نماز گفت: مبلغان باید در درجه نخست زیبایی‌های نماز را در بین جامعه پیاده کنند چراکه ایجاد معرفت درزمینهٔ نماز زمینه‌های محبت و علاقه‌مندی به آن را در بین عموم مردم افزایش می‌دهد.

آیتی با اشاره به برخی آثار مهم برخورد روحانی و ائمه جماعات در جذب دانش آموزان به مساجد و مراکز مذهبی ادامه داد: بارها مشاهده‌شده که برخورد سنجیده و محبت‌آمیز یک روحانی یا مبلغ سبب ایجاد تحول روحی در دانش آموزان و روی آوردن آن‌ها به مساجد و معارف اسلامی‌شده است.

رئیس مرکز تخصصی نماز با بیان برخی از منویات مقام معظم رهبری در رابطه بااهمیت مساجد در توسعه و تقویت مساجد و فرهنگ نماز ابراز کرد: مسجد باید در محله خود مأمن و محل آرامش و رجوع مردم بوده و در مناسبت‌ها، حوادث، مصیبت‌ها و شادی‌ها همراه مردم و سنگ صبور آن‌ها باشد.

وی با اشاره به برخی عوامل مهم در جذب جوانان و نوجوان به مساجد عنوان کرد: صدای دلنواز مؤذن، قرائت صریح و خوش نواز امام جماعت، تنوع در قرائت سوره‌های خوانده‌شده، زیبایی مساجد، استفاده از عطر خوش و نظافت مسجد و  نهی از ورود موقت افرادی که با دچار برخی کسالت‌های گذرا هستند از عوامل جذب مردم به مسجد است.

آیتی با تأکید بر برخی دیگر از عوامل مهم مردم به مساجد بیان کرد: مسئولیت دادن به نسل جوان، راه‌اندازی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، کتابخانه، سالن‌ها و فضاهای ورزشی، مراعات کردن حال افراد ضعیف در کوتاه کردن مدت‌زمان نماز، حفظ حقوق تمام افراد حاضر در مسجد به‌ویژه کودکان و بیان اسرار نماز در قالب‌های مختلف هنری از دیگر عوامل مهم در جذب مردم به مسجد و نماز است.

رئیس مرکز تخصصی نماز با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) تأکید کرد: پیدا کردن دوستانی مؤمن و قابل‌اعتماد، یادگیری علم نافع، کسب رحمتی از جانب خدا، دوری از گمراهی، کسب هدایت و رستگاری و  ترک گناه از روی بیم و حیاء از مهم‌ترین آثار رفت‌وآمد به مساجد است.

وی با بیان برخی از پژوهش‌های مرکز تخصصی نماز برای تقویت و توسعه فرهنگ نماز  به‌وسیله ائمه جماعات در جامعه ابراز کرد: منظم کردن صفوف نماز، قرائت نیکو، خواندن نماز کامل اما کوتاه، رعایت کردن حق نماز و انجام حواشی نماز، توجه به اوضاع خاص و ویژه در اقامه نماز جماعت، طولانی رکوع برای اتصال مأمومین به نماز، دعا کردن برای مأمومین و سؤال نمودن نسبت به افراد غایب در نماز جماعت از امور ضروری بوده که ائمه جماعات باید نسبت به آن توجه داشته باشند.

آیتی گفت: مرکز تخصصی نماز آمادگی برگزاری نشست‌های تخصصی برای جذب خانواده‌ها و فرزندان به نماز را در سطح مساجد را دارد، همچنین معرفی زیبایی‌ها، آثار و برکات نماز در قالب‌های مختلف هنری از دیگر اقداماتی بوده که مرکز تخصصی نماز آمادگی برگزاری آن را دارد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcfc0de.w6dx1agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما