جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 70313
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
مدیرکل بهداشت و سلامت مرکز خدمات خبر داد:

امکان بهره‌مندی تمامی طلاب از مرکز مشاوره تلفنی سلامت فراهم شده است

قم نيوز : دکتر یوسفی فرد گفت: با سعی و تلاش همکاران فناوری اطلاعات، بستر لازم برای بهره‌مندی تمامی جامعه هدف مرکز خدمات از مرکز مشاوره تلفنی سلامت در کل کشور فراهم شده است.
امکان بهره‌مندی تمامی طلاب از مرکز مشاوره تلفنی سلامت فراهم شده است
امکان بهره‌مندی تمامی طلاب از مرکز مشاوره تلفنی سلامت فراهم شده است
به گزارش قم نیوز امروزه با ورود فن‌آوری‌های جدید به حوزه سلامت، مشاوره تلفنی نیز به سرعت در جوامع مختلف در حال گسترش است.
مشاوره تلفنی برای کسانی که امکان خروج از منزل ندارند و یا دسترسی به مشاور مجرب را به هر دلیل پیدا نمی‌کنند، این خدمت را فراهم می‌کند که از طریق تلفن، به راحتی از منزل خود با مشاور، تماس بگیرند.
مرکز مشاوره تلفنی سلامت یکی از مدرن‌ترین مراکز مشاوره در زمینه‌های پزشکی و علوم مرتبط و با بهره‌مندی از مشاورانی توانمند در حوزه‌های پزشکی عمومی، روانشناسی و مامایی آمادگی دارد پاسخگوی سؤالات طلاب و روحانیان و خانواده‌های ایشان درباره سلامت باشد. به منظور آشنایی با نحوه عملکرد این مرکز با دکتر یوسفی فرد مدیر کل بهداشت و سلامت مرکز خدمات گفت‌وگویی انجام دادیم که به این شرح است:
 

هدف از راه‌اندازی مرکز مشاوره تلفنی سلامت چیست؟
به منظور تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در بحث مشاوره و نیز در راستای نیل به اهداف مرکز خدمات، مرکز مشاوره تلفنی سلامت در ساختمان این مرکز راه‌اندازی شده است.
اهدافی همچون دسترسی آسان به متخصصین امر مشاوره و جلوگیری از مراجعات مکرر و حضوری، صرفه‌جویی در وقت و هزینه، ارتقای سطح دانش سلامت در حوزه‌های مختلف جسم، خلق و روان، مامایی، تغذیه و...، ایجاد بستر مطمئن و مورد اعتماد در امر مشاوره برای حوزویان و خانواده‌های محترم ایشان، راهنمایی در فرآیند پیشگیری از بیماری‌ها و فرآیند بهبود و درمان و ضرورت ایجاد بستر مشاوره و صندوق صوتی (Offline) ، معاونت سلامت را برآن داشت تا چنین مرکز مشاوره‌ای را راه‌اندازی کند.
 

تاریخچه‌ای از مرکز مشاوره تلفنی بیان کنید؟
آغاز به کار آزمایشی مرکز مشاوره در اسفند 92 و بهره‌مندی از این خدمت در خرداد 93 صورت گرفت.
جامعه هدف تحت پوشش، ابتدا به استان قم محدود بود سپس استان تهران و طی 2 سال بعد 4 استان دیگر به این جمع اضافه شدند.
 

مرکز مشاوره تلفنی در چه زمینه‌هایی مشاوره می‌دهد؟
این مرکز در زمینه‌های پزشکی، مامایی، روانشناسی فعالیت می‌کند و به یاری خدا در آینده، رشته‌های دیگر ازجمله تغذیه و طب سنتی نیز به مجموعه اضافه خواهد شد.
 

طلاب کدام استان‌ها امکان استفاده از این خدمت را دارند؟
امروز با سعی و تلاش همکاران فناوری اطلاعات، بستر لازم برای بهره‌مندی تمامی جامعه هدف مرکز خدمات در کشور فراهم شده است.
 

آیا همه طلاب می‌توانند از این خدمت استفاده کنند؟
در حال حاضر محدودیتی برای بهره‌مندی از این خدمت میان طلاب شاغل و غیر شاغل، خواهر و برادر وجود ندارد و نیازی به درج کد ملی و شناسه ورود به سامانه نیست؛ لذا طلاب غیر ایرانی نیز می‌توانند همانند سایر طلاب از این خدمت استفاده کنند.
 

آیا تماس با مرکز مشاوره هزینه‌ای از جمله حق مشاوره و یا هزینه مکالمه دارد؟
در حال حاضر استفاده از این خدمت هیچ‌گونه هزینه‌ای ندارد به جز مکالمه تلفن.
 

شماره تماس مراحل ورود به سامانه مشاوره تلفنی سلامت چیست؟
با شماره‌گیری 31200 و سپس شماره‌گیری 4، فرد به مرکز مشاوره سلامت متصل می‌شود و سپس بسته به نیاز، مشاور مدنظر را انتخاب می‌کند. این بخش شامل مشاوره پزشکی (شماره 1)، مشاوره روانشناسی (شماره 2) و مشاوره مامایی (شماره 3) است و پس از انتخاب گزینه مدنظر، تماس به مشاوره مربوطه وصل می‌شود.
 

با توجه به اینکه در مناطق محروم نیاز به مشاوره، بیشتر احساس می‌شود، آیا امکان استفاده از این خدمت در این مناطق فراهم شده است؟
همان‌طور که پیشتر گفته شد تمامی استان‌ها امکان بهره‌مندی از این خدمت را دارند.
 

تعداد مشاورین حاضر در این مرکز چند نفر بوده و سطح تحصیلات آنها چیست؟
اکنون چهار مشاور با مدارک کارشناس مامایی، کارشناس ارشد روانشناسی و دکترای حرفه‌ای پزشکی در این مرکز مشغول به فعالیت هستند.
 

با توجه به اینکه اطلاعات بیماری افراد محرمانه است، آیا اطلاعات افرادی که برای مشاوره تماس می‌گیرند محفوظ خواهد ماند؟
این امر از اصول حاکم بر مرکز مشاوره است و از ضروریات ایجاد امنیت خاطر برای جامعه هدف است.
 

مدت زمان انتظار برای ارتباط با مشاور چقدر است؟
بسته به اینکه در زمان برقراری ارتباط آیا فرد یا افراد دیگری همزمان مشغول دریافت مشاوره باشند یا خیر، متغیر است. البته در حیطه روانشناسی، مدت مشاوره‌ها طولانی‌تر است که این امر صف انتظار را بیشتر می‌کند.
 

با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از تماس گیرندگان با مشاوره تلفنی، خانم هستند، آیا تمهیداتی ویژه برای بانوان در نظر گرفته شده است؟
اتفاقا همه مشاورین فعلی در این مرکز خانم هستند و امید داریم بتوانیم از ظرفیت مشاورین آقا هم برخوردار شویم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcdss05.yt0zf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما