يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۱
کد مطلب : 70399
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
مدیر مدرسه علمیه ابا جعفر (ع) قم:

استاد پروری هدف اصلی مدرسه علمیه اباجعفر(ع)است

قم نيوز : حجت‌الاسلام‌ گودرزی گفت: بالغ‌بر ۱۴۰ نفر از پایه‌ اول تا ششم در مدرسه علمیه ابا جعفر (ع) در حال فعالیت علمی هستند و در سال تحصیلی جاری ۳۷ نفر طلبه جدیدالورود در دو کلاس تحصیلی به این مدرسه علمیه جذب‌شده‌اند.
استاد پروری هدف اصلی مدرسه علمیه اباجعفر(ع)است / تدریس با دو سبک قدیم و جدید
استاد پروری هدف اصلی مدرسه علمیه اباجعفر(ع)است / تدریس با دو سبک قدیم و جدید
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام محمدرضا گودرزی مدیر مدرسه علمیه اباجعفر(ع) شهر قم با اشاره به پیشینه این مدرسه علمیه، بیان داشت: مدرسه مبارکه ابا جعفر(ع) از سال 1381 به‌صورت غیررسمی و آزاد فعالیت خود را شروع کرده است بدین معنا که طلابی که شرایط عمومی ورود به حوزه را نداشتند بعد از مراحل گزینش به این مدرسه علمیه جذب می‌شدند.

وی تصریح کرد: طلاب آزاد همانند طلاب رسمی دروس حوزه علمیه را می‌خوانند با این فرق که مزایای طلبگی شامل حال این عزیزان نمی‌شود که البته بعد از قبول شدن در آزمون سطح یک حوزه همچون دیگر طلاب می توانستند راه طلبگی را ادامه دهند که از این میان هم‌اکنون بالغ‌بر 50 نفر در حال تبلیغ و ترویج معارف الهی هستند.

 
مدرسه علمیه ابا جعفر(ع) از سال 81 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد

مدیر مدرسه علمیه ابا جعفر(ع) شهر قم اظهار داشت: از سال 1387 و در زمان آیت‌الله مقتدایی مدیر اسبق حوزه‌های علمیه این مدرسه علمیه به‌صورت رسمی به جذب طلاب جدیدالورود در مقطع سیکل پرداخت و  این مدرسه علمیه در سطح یک و فقط از طلاب با استعداد با معدل بالا طلبه جذب می‌کند.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون مدرسه علمیه ابا جعفر(ع) در دو شعبه مجزا به فعالیت علمی و پژوهشی می‌پردازد و علت این امر مشکلات کمبود فضای آموزشی ساختمان سابق این مدرسه بوده است.

 ایجاد شرایط علمی قرین با دو سبک قدیم و جدید حوزه علمیه

حجت‌الاسلام‌ گودرزی گفت: بالغ‌بر 140 نفر در  پایه‌ اول  تا ششم در مدرسه علمیه ابا جعفر(ع) در حال فعالیت علمی هستند و در سال تحصیلی جاری 37 نفر طلبه جدیدالورود در دو کلاس تحصیلی به این مدرسه علمیه جذب‌شده‌اند.

وی ادامه داد: طلاب این مدرسه علمیه در کنار دروس فعلی حوزه‌های علمیه از سنت‌های اصیل حوزه یعنی کتب قدیمی بهره می‌برند برای مثال طلاب پایه اول در کنار صرف ساده در کلاس‌هایی همچون صرف میر، شرح امثله، تصریف و این‌گونه کتب نیز شرکت می‌کنند.

استاد مدرسه علمیه ابا جعفر(ع) گفت: در همه پایه‌های تحصیلی شرایطی فراهم آمده تا کتب مهم حوزوی تدریس شود برای مثال طلاب پایه سوم می‌توانند کتاب معنی اللبیب را به‌جای مغنی الادیب بخوانند و همچنین کتبی همچون عوامل ملأ محسن، مختصر المعانی و کتب این‌چنینی در این مدرسه برای طلاب در همه پایه‌ها تدریس می‌شود.

وی افزود: عمده تفاوت مدرسه ابا جعفر(ع) با برخی مدارس علمیه، برگزاری کلاس‌های گروهی است، بدین‌صورت که طلاب جوان که در مباحث علمی قوی‌تر هستند در مرحله نخست به‌صورت استاد معین در گروه‌های کوچک تدریس می‌کنند و در مرحله بعدی استادیار می‌شوند و درنهایت به یک استاد نمونه تبدل می‌شوند.

استاد پروری هدف اصلی این مدرسه علمیه است

حجت‌الاسلام‌  گودرزی بیان داشت: هدف و بنای این مدرسه این است که اساتید مدرسه از خود طلاب مدرسه باشند و همچنین استاد پروری هدف اصلی این مدرسه علمیه است و در این ده سال تاکنون به این نتیجه رسیده‌ایم.

وی افزود: جلسات مباحثه یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های آموزشی این مدرسه به شمار می‌رود و در این جلسات اساتید مدرس به‌صورت استاد راهنما حاضر می‌شوند و طلاب موظف‌اند سیر آموزشی را یعنی پیش مطالعه، حضور در کلاس، مطالعه، پیش مباحثه و درنهایت خلاصه‌نویسی را همه‌روزه انجام دهند.

 برگزاری کلاس‌های کاربردی رمز موفقیت طلاب مدرسه علمیه ابا جعفر (ع)

مدیر مدرسه علمیه ابا جعفر(ع) شهر قم اذعان داشت: برگزاری کلاس‌های کاربردی یکی از عوامل مؤثر در موفقیت طلاب مدرسه علمیه ابا جعفر(ع) است، چراکه طلاب این مدرسه با تمرین و ممارست در علومی همچون صرف و نحو به‌صورت کامل در این زمینه آماده می‌شوند.

 وی در ادامه ابراز داشت: قرین شدن کلاس‌های نحوی با تجزیه و ترکیب متون عربی سبب شده تا طلاب این مدرسه به متخصصانی بی‌بدیل در علم ادبیات عرب تبدیل شوند.

استاد مدرسه علمیه ابا جعفر (ع) گفت: کلاس‌های آموزشی این مدرسه در حد توان تا ظهر برگزار می‌شود، به این دلیل که یک طلبه باید زمان مناسبی برای کار علمی داشته باشد و نباید برنامه‌های علمی سبب اتلاف وقت طلاب شود.

وی با اشاره به دوره‌های مهارت افزایی ویژه ایام تابستان خاطرنشان کرد: همه‌ساله طلاب این مدرسه در اردوی تربیتی، آموزشی یک‌ماهه که به‌صورت زیارتی و سیاحتی در مشهد مقدس برگزار می‌شود شرکت می‌کنند و در این دوره‌ها کلاس‌های متفاوتی همچون کلاس ویژه ارتقایی، کلاس دروس جبرانی و کارگاه‌های تقویتی برگزار می‌شود.

 اخلاق، اصل اصیلی است که فقط در حوزه علمیه یافت می‌شود

حجت‌الاسلام‌  گودرزی تصریح کرد: اهمیت مسئله اخلاق را بزرگان و علمای دین به آموزش داده‌اند و معتقدم اخلاق، اصل اصیلی است که فقط در حوزه علمیه یافت می‌شود، علم را می‌توان در هرکجا به دست آورد اما آنچه مهم است در مدارس علمیه رسد اخلاقی طلاب است.

وی ادامه داد: در مدرسه علمیه ابا جعفر(ع) روش و سنت مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهرانی(ره) دنبال می‌شود و با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدمهدی آیت‌الله زاده شیرازی مدیر مدرسه علمیه اباصالح(عج) همه‌روزه از شنبه تا چهارشنبه به‌صورت جداگانه برای هر پایه تحصیلی کلاس اخلاق برگزار می‌شود.

برگزاری کلاس اخلاق برای هر پایه با توجه به سیر اخلاقی طلبگی

مدیر مدرسه علمیه ابا جعفر(ع) گفت: ازآنجایی‌که نیاز اخلاقی طلاب پایه اول با پایه‌های دیگر و همچنین همه پایه‌ها باهم متفاوت است به همین دلیل کلاس‌های اخلاق برای طلاب به‌صورت جداگانه و با توجه به پایه‌های تحصیلی در عنوان‌های بیان کتاب معراج السعادة، خطبه‌های نهج‌البلاغه و احادیث و روایات طلبگی با سیر منطقی اخلاق و آداب طلبگی به فراخور نیاز طلاب در هر رده‌ای مطرح می‌شود.

وی افزود: در کنار مسائل اخلاقی از پایه دوم به بعد مسائلی از عروة الوثقی نیز در کلاس‌های اخلاقی بیان می‌شود تا طلاب به‌صورت مختصر با مسائل فقهی آشنای شوند.

حجت‌الاسلام‌ گودرزی گفت: این مدرسه با پنج معاونت آموزش، تهذیب، تبلیغ، پژوهش و اجرایی اداره می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های فرهنگی این مدرسه شامل ذکر توسل در شنبه‌ها، برگزاری مراسم اعیاد و وفیات، برگزاری دعای توسل در شب‌های چهارشنبه، برگزاری دعای کمیل در شب‌ها جمعه، جلسات ختم صلوات و برنامه‌های این‌چنینی است.

استاد مدرسه علمیه ابا جعفر(ع) اظهار داشت: برگزاری برنامه‌های فرهنگی این مدرسه به‌صورت پایه‌ای اجرا می‌شود و برای هر پایه تحصیلی یک مسئول شب تعیین‌شده است و به دلیل دور بودن مدرسه از مسجد برنامه مناجات شبانه و نماز جماعت در خود مدرسه برگزار می‌شود.

همه مسئولان مدرسه ابا جعفر(ع)، روزی طلبه این مدرسه بوده‌اند

حجت‌الاسلام‌ گودرزی گفت: سعی شده که تمامی مسئولان مدرسه از طلاب این مدرسه انتخاب شوند و مسئولان شب نیز از طلاب اخلاقی همین مدرسه هستند.

وی افزود: این اشتباه پیش نیاید که مدرسه علمیه ابا جعفر(ع) شاخه‌ای از مدرسه علمیه اباصالح(عج) است بلکه این مدرسه به‌صورت مستقل اداره می‌شود و فقط تولیت‌های این دو مدرسه یکسان هستند و البته سبک مدیریتی این دو مدرسه یکسان است.

مدیر مدرسه علمیه ابا جعفر(ع) تصریح کرد: طلاب این مدرسه همه‌ساله دو مرتبه و در هر نوبت یک پژوهش ارائه می دهند و چاپ فصلنامه از مقالات برتر یکی از برنامه‌های آتی معاونت پژوهش این مدرِسه است.

 
وی افزود: کارگاه‌های پژوهش همه‌ساله به‌صورت روشمند به‌طور میانگین 12 جلسه با استفاده از اساتید مرکز مدیریت و همچنین اساتید داخلی خود مدرسه پیگیری می‌شود.

 تبلیغ مهم‌ترین دغدغه‌های این مدرسه مبارکه

حجت‌الاسلام‌ گودرزی بیان کرد: مسئله تبلیغ و ترویج مبانی اسلام از مهم‌ترین دغدغه‌های این مدرسه مبارکه به شمار می‌رود و طلاب این مدرسه به‌صورت محدود در پایه پنجم و به‌صورت کامل در پایه ششم در ایام تبلیغی محیای تبلیغ دین مبین اسلام می‌شوند و در سال گذشته سه مدرسه علمیه اباصالح(عج)، ابا فاضل(ع) و مدرسه علمیه ابا جعفر(ع) مجموعاً 220 نفر به کربلا معلا اعزام داشتیم که این طلاب جز مبلغان شاخص بوده که از این میان بالغ‌بر 50 نفر مبلغان مدرسه علمیه ابا جعفر(ع) بودند.

وی اضافه کرد: اخلاق محوری و ادبیات عرب دو شاخصه مهم طلاب مدرسه علمیه ابا جعفر(ع) است و اساتید مدرس این مدرسه از مجرب‌ترین اساتید حوزه علمیه هستند.

این مدیر حوزوی در پایان گفت: معتقدم که مدیران اداری نمی‌توانند مدارسی موفق داشته باشند و مدیران مدارس علمیه باید به صور مختلف همچون تدریس و حضور حداکثری در مدرسه با طلاب مدرسه ارتباط داشته باشند و تاکنون سعی داشته‌ام که در اکثر اوقات شبانه‌روز در مدرسه و در کنار طلاب مدرسه حضورداشته باشم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdchwxnq.23nvwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما