يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۲۰
کد مطلب : 70406
منبع : خبرگزاری فارس
به همت بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی

همایش الگوی مفهومی عفاف جنسی در قم برگزار می‌شود

قم نيوز : همایش الگوی مفهومی عفاف جنسی از سلسله همایش‌های زندگی عفیفانه با رویکرد اسلامی به همت بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در قم برگزار می‌شود.
همایش الگوی مفهومی عفاف جنسی در قم برگزار می‌شود
همایش الگوی مفهومی عفاف جنسی در قم برگزار می‌شود
به گزارش قم نیوز در نشست خبری همایش الگوی مفهومی عفاف جنسی از سلسله همایش‌های زندگی عفیفانه با رویکرد اسلامی، عصر امروز در نمایندگی قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد مسوول نمایندگی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در استان قم، با بیان اینکه در این بنیاد هشت گروه پژوهشی در موضوعات مختلف تشکیل شده است اظهار کرد: بیش از 120 پژوهشگر از مقاطع فوق لیسانس و دکتری در این بنیاد مشغول به فعالیت‌های پژوهشی هستند.

وی با اینکه پژوهش‌گران فعال در این بنیاد متشکل از حوزه و دانشگاه هستند تصریح کرد: بنیاد پژوهش‌های آستان قدس در استفاده از استعدادهای حوزوی از نمونه‌های موفق وحدت حوزه و دانشگاه است.

راد با تاکید بر اینکه با تغییر تولیت آستان قدس رضوی تغییر و تحولی در رویکرد بنیاد شکل گرفته است گفت: ذیل این بنیاد، پژوهشکده، اندیشکده و مرکز پژوهش‌ها فعالیت می‌کنند که توجه به نیازهای جامعه اسلامی با رویکرد تقریب مذاهبی و اهتمام به ارتباط با مراجع تقلید و حفظ ارتباط با حوزه علمیه جزو رویکردهای جدید مرکز است.

وی با اشاره به برگزاری سلسله همایش‌های زندگی عفیفانه با رویکرد اسلامی به همت بنیاد پژوهش‌های آستان قدس اذعان کرد: هدف از برگزاری این همایش احیا علمی و روش‌مند و مستند آموزه عفاف بر پایه منابع اسلامی و ترویج و اشاعه گفتمان عفاف پژوهی در سطح نخبگان علمی است.

 لزوم تعیین تمام ابعاد زندگی عفیفانه در جامعه

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سالاری فر دبیر علمی همایش الگوی مفهومی عفاف جنسی نیز در این نشست، با تاکید بر اینکه عفاف مفهومی اخلاقی بوده و ارتباط در آن کلیدی است اظهار کرد: مفهوم عفاف جنسی باید در جامعه تبیین شود به طوریکه جامعه متوجه شود دین از عفاف چه می‌خواهد و چه کسی عفیف نامیده می‌شود.

وی با بیان اینکه عفاف تنها یک مفهوم دینی نیست بلکه جنبه فکری نیز دارد، لزوم تعیین چیستی مفهوم عفاف را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در گام اول با برگزاری این همایش به دنبال این هستیم که الگوی مفهومی عفاف جنسی را در جامعه تبیین کنیم تا مردم با مفهوم این عنوان در دین آشنا شوند.

دبیر علمی همایش الگوی مفهومی عفاف جنسی با بیان اینکه این همایش مساله محور است گفت: با برگزاری این همایش به دنبال حل یک آسیب اجتماعی هستیم؛ باید سوالاتی که بین مردم در خصوص مساله عفاف وجود دارد پاسخ داده شود؛ عفاف مساله‌ای جنسیتی نیست و فضیلتی اخلاقی مشترک بین زن و مرد است.

وی با تاکید بر لزوم تعیین تمام ابعاد زندگی عفیفانه در جامعه خاطرنشان کرد: باید مدلی به دست آمده و به جامعه ارائه شود که زندگی عفیفانه برای اقشار مختلف جامعه همچون اساتید، دانشجویان، کارمندان و... چیست.

سالاری‌فر با بیان اینکه در این همایش در کنار دریافت مقالات، مصاحبه‌هایی با اساتید علمی صورت گرفته و ابعاد مختلف عفاف تحلیل می‌شود گفت: در کنار این کار نشست‌هایی نیز برگزار شده تا گفتمان بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در حوزه عفاف محقق شود.

 باید فهم روشنی از زندگی عفیفانه در جامعه ایجاد شود

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی بیاتی عضو شورای علمی همایش الگوی مفهومی عفاف جنسی نیز در این نشست، با بیان اینکه در ساختارهای تمدنی، غرب به این نتیجه رسیده‌ است که مدیریت غریضه جنسی باید یک هدف تربیتی باشد اظهار کرد: مساله جنسی برای مردم دنیا اهمیت یافته است و این شرایط به کشور ما نیز تسری می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه باید در جامعه این فهم به وجود آید که عفاف منوط به پوشش نیست گفت: اگر چنین در جامعه جا بیفتد که عفاف همان پوشش است تبلیغی ضد دینی صورت گرفته و این برای دین مخرب است.

عضو شورای علمی همایش الگوی مفهومی عفاف جنسی با بیان اینکه باید فهم روشنی از عفاف و زندگی عفیفانه در جامعه ایجاد شود خاطرنشان کرد: باید این مساله در جامعه تبیین شود که خویشتن‌داری جنسی نکته‌ای مهم برای زندگی مومنانه است.

وی بیان کرد: عوامل تقویت و تضعیف عفاف و شاخص‌های عفاف از جمله موضوعات ذیل حوزه عفاف است که باید مورد بررسی و تبیین قرار گیرد.

گفتنی‌ است، فلسفه عفت جنسی شامل تبیین عفاف در مکاتب مختلف فلسفی، تطبیق مفهوم عفاف در مکاتب مختلف فلسفی، تعریف عفاف جنسی شامل بخش‌های مفهومی و عملیاتی، انواع عفاف جنسی، رابطه عفاف با دیگر مفاهیم، مفهوم عفاف از منظر ادیان، علوم و مکاتب و الگوی مفهومی عفاف از جمله محورهای این همایش است.

این همایش تابستان سال 98 در قم برگزار شده و علاقمندان از 20 اسفندماه امسال فرصت‌دارند چکیده مقالات خود را در محورهای ذکرشده به دبیرخانه همایش به آدرس قم-ابتدای خیابان شهدا-پلاک 604 بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی ارسال کنند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcg3t9u.ak9zz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما