يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۲۰
کد مطلب : 70407
منبع : خبرگزاری فارس
به میزبانی 4 شهر کشور

دومین همایش سیره امام رضا(ع)، آموزه ها و کارکردها برگزار می‌شود

قم نيوز : دومین همایش سیره امام رضا(ع)، آموزه‌ها و کارکردها به میزبانی چهار شهر قم، تهران، ارومیه و سنندج برگزار خواهد شد.
دومین همایش سیره امام رضا(ع)، آموزه ها و کارکردها برگزار می‌شود
دومین همایش سیره امام رضا(ع)، آموزه ها و کارکردها برگزار می‌شود
به گزارش قم نیوز نشست خبری دومین همایش علمی سیره امام رضا(ع)، آموزه ها و کارکردها عصر امروز در دفتر قم بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد مسوول نمایندگی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در استان قم در این نشست، بابیان اینکه شخصیت امام رضا فرامذهبی است اظهار کرد: بسیاری از پیروان مذاهب دیگر جزو دلدادگان امام رضا(ع) هستند و این مساله به دلیل تعامل مطلوب امام رضا با شخصیت‌ها و مکاتب مختلف در دنیا است.

وی با بیان اینکه بنیاد پژوهش‌های آستان قدس بخش اعظم فعالیت‌های خود را به پژوهش حوزه سیره رضوی اختصاص داده است گفت: در همین راستا همایش‌های مختلفی با محوریت سیره و آموزه‌های رضوی برگزار شده است.

مسوول نمایندگی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در استان قم با تاکید بر اینکه بر این باوریم که تا 20 سال اخیر سیره پژوهی در بین حوزویان و دانشگاهیان آنچنانکه بایسته است مورد توجه نبوده است تصریح کرد: احیای فرهنگ رضوی در جامعه یکی از موارد مورد اهتمام این بنیاد است و از فرصت دهه کرامت و دهه پایانی صفر برای برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها در این خصوص استفاده می‌شود.

 

4 شهر کشور میزبان سلسله موضوعات همایش سیره رضوی

وی با اشاره به جزئیات دومین همایش علمی سیره امام رضا، گفت: این همایش در 15 موضوع در هشت مکان و در چهار شهر کشور برگزار می شود.

راد احیا رویکرد تمدنی به سیره رضوی را یکی از اهداف این همایش دانست و افزود: سعی داریم ببینیم که از سیره امام رضا چگونه می‌توانیم برای بهبود وضعیت موجود و آینده استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این همایش رویکرد تقریب مذاهبی دارد افزود: بخشی از این همایش در شهرهایی برگزار می‌شود که اهل سنت نیز حضور دارند و مشارکت خواهند داشت و در این راستا از جایگاه امام رضا بین اهل‌سنت نیز بحث خواهد شد.

راد یکی دیگر از رویکردهای همایش را توجه به سرمایه اجتماعی سادات رضوی در کشور عنوان کرد و افزود: تاکنون در کشور به مقوله سادات به عنوان سرمایه اجتماعی و تمدنی توجه نداشتیم و به دنبال گفتمان جدیدی در حوزه سادات پژوهی هستیم.

 

نقش سادات در پاسداری از اسلام ویژه بوده است

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین منذر حکیم رئیس پژوهشکده الذریة النبویه، با بیان اینکه این پژوهشکده در صدد پایه‌گذاری رشته انساب است اظهار کرد: در این خصوص این پژوهشکده اهتمام ویژه‌ای به بررسی نقش سادات و انساب آنها در کشور دارد.

وی با بیان اینکه وظیفه اهل‌بیت و سادات پاسداری از اسلام است تصریح کرد: در دوران اسلام سادات در زمینه پاسداری از اسلام نقش بزرگی را ایفا کرده‌اند.

رئیس پژوهشکده الذریة النبویه ادامه داد: در برگزاری همایش سیره امام رضا، به دنبال احصا تعداد سادات رضوی، جایگاه‌های علمی، دانشمندان و... هستیم تا بتوانیم نقش سادات رضوی را در جامعه مشخص کنیم.

وی گفت: این یکی از افتخارات امام رضا است که فرزندان ایشان در کنار مرقدش فرهنگ اهل بیت را زنده نگه داشتند و به دنبال ترویج آن هستند.

حجت‌الاسلام علی محمدی رئیس انجمن تاریخ حوزه نیز با تاکید بر اهمیت جایگاه اهل‌بیت در فرق اسلامی گفت: در منابع اهل سنت کرامت فراوانی برای امام رضا ذکر شده که این موارد ظرفیت برای امام رضا پژوهی را در جامعه بیشتر می‌کند.

لازم به ذکر است دومین همایش علمی سیره امام رضا، آموزه‌ها و کارکردها، به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و با مشارکت نهادهای حوزوی و دانشگاهی، 12 تا 24 آبان‌ماه همزمان با دهه پایانی صفر برگزار می شود.

شهرهای قم، تهران، ارومیه و سنندج میزبان سلسله موضوعات این همایش خواهند بود. حدیث سلسله الذهب به روایت اهل سنت، جایگاه امام رضا در فرهنگ و میراث اهل سنت، سیره اخلاقی امام رضا، سیره امام رضا و الگوی مناظره ادیانی، نقش سادات رضوی در احیای فرهنگ اهل بیت و... از جمله موضوعات این همایش در شهرهای مختلف است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchqknq.23nvvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما