دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۰
کد مطلب : 70432
منبع : خبرگزاری تسنیم

بزرگترین کانون تولید گرد و غبار کشور در شرق قم واقع‌ شده است

قم نيوز : مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه ۴۱ درصد از مناطق استان قم مستعد سیل است گفت: بزرگترین کانون تولید گرد و غبار کشور در شرق قم واقع‌ شده است.
بزرگترین کانون تولید گرد و غبار کشور در شرق قم واقع‌ شده است
بزرگترین کانون تولید گرد و غبار کشور در شرق قم واقع‌ شده است
به گزارش قم نیوز سید محمدتقی سجادی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برگزار شد اظهار داشت: از سه سال گذشته حرکتی با همکاری دستگاه‌های مختلف برای اجرای فعالیت‌های آبخیزداری در دستور کار بوده تا با استفاده از مشارکت‌های مردم در اجرای پروژه‌های آبخیزداری ارزش‌ افزوده ایجاد شود.

وی با اشاره به شرایط خاص استان قم افزود: استان قم یک استان ویژه بوده و 512 هزار هکتار آن مناطق کوهستانی بوده و 41 درصد آن در خطر سیلاب قرار دارد، استان قم متأسفانه در حوزه فرسایش خاک از متوسط دنیا بالا بوده و این در حالی است که حفظ خاک یکی از مهم‌ترین مسائل بوده و فرسایش خاک در نهایت در تأمین انرژی اختلال ایجاد می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم اعتبارات استان در حوزه پروژه‌های آبخیزداری را موردتوجه قرار داد و گفت: صندوق توسعه ملی در 627 حوزه در سطح کشوری اعتباراتی تخصیص داده که از این‌ بین بیش از 14 میلیارد تومان در استان قم برای هفت حوزه اختصاص داده‌ شده است.

سجادی خاطرنشان کرد: بزرگترین کانون تولید گرد و غبار کشور در شرق قم است و با تمهیداتی همچون بوته‌کاری و نهال‌کاری درصدد جلوگیری از ایجاد گرد و غبار بوده‌ایم، همچنین در بحث کنترل سیل و بهبود وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی پروژه‌هایی در نظر گرفته‌ شده است.

وی ادامه داد: اجرای این برنامه‌ها از سه سال گذشته آغاز شده و در سال 95 از تعدادی از پروژه‌های آبخیزداری در حومه پردیسان بهره‌برداری شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان ضرورت اجرای پروژه‌های مذکور عنوان کرد: با اجرای این پروژه‌ها بیش از 35 درصد از شهر قم در مقابل سیلاب‌ها بیمه می‌شود و طبق برنامه‌ها، سیلاب‌هایی که در آینده رخ می‌دهد کمترین خسارت را وارد می‌کند.

سجادی با تأکید بر اهمیت جلوگیری از وقوع خسارات احتمالی در شهر قم، بیان کرد: قم یک کلان‌شهر بوده و تأسیسات زیارتی در آن وجود دارد و همه‌ساله بیش از چند برابر جمعیت قم، زائر در آن حضور دارد و اگر در شهر قم اتفاقی رخ دهد، باید ظرفیت محافظت از جان زائران و مردم وجود داشته باشد.

وی حجم بالای هرز آب‌های شهر قم را موردتوجه قرار داد و تأکید کرد: ظرفیت حداکثری سد 15 خرداد 200 میلیون مترمکعب بوده و بیش از دو برابر ظرفیت این سد، حجم هرز آب‌های شهر قم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم تصریح کرد: سازه‌هایی که حجم آب را کنترل می‌کند در اولویت ساخت هستند و از میزان 14 میلیارد تومان بودجه پروژه‌های آبخیزداری بیش از هشت میلیارد تومان آن در حال حاضر صرف قراردادهای در حال انجام‌ شده است.

سجادی عنوان کرد: یکی از کارهای بزرگی که کلید می‌خورد، اجرای پروژه پخش سیلاب در شرق قم بوده و رودخانه شور تنها دو تا 10 مترمکعب آورد داشته و سایر رودخانه‌ها به آورد صفر رسیده‌اند.

وی مطرح کرد: در اطراف شورآباد بیش از پنج هزار هکتار اراضی مستثنیات وجود دارد که در آن فعالیت کشاورزی صورت نمی‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به برنامه‌های جلوگیری از سیل عنوان کرد: اگر یک نوبت در سال پخش سیلاب با آبگیری انجام شود، در یک بازه پنج‌ساله یک عرصه جنگلی به سطح 30 هزار هکتار در دشت مسئله به وجود می‌آید.

سجادی با ابراز خرسندی از توجه همه‌جانبه به حوزه آبخیزداری در تخصیص اعتبارات، بیان کرد: اتفاقی که در صندوق توسعه ملی در حال رخ دادن بوده و استان قم در هفت حوزه در آن فعالیت می‌کند، برای نخستین باریک بسته کامل در حوزه مدیریت آبخیزداری در نظر گرفته‌شده و در این بسته تنها به فعالیت‌های مکانیکی بسنده نشده و ظرفیت‌های فرهنگی در سطح مردم نیز در حال ایجاد است تا ملاحظات مناسب از جانب مردم رعایت شود.

وی ادامه داد: 30 هزار هکتار از جنگل‌های طبیعی استان مربوط به کادا بوده که اراضی جنگلی محسوب می‌شود، این امر برای تثبیت مالکیت دولت در سطح این اراضی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم تصریح کرد: اعتبارات آبخیزداری به‌صورت نقدی پرداخت می‌شود و پروژه‌ها از اواسط تابستان تا انتهای سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ابا اشاره به مناطق سیل‌خیز استان، خاطرنشان کرد: برخی از مناطق استان به دلیل شرایط خاص همچون شیب، نوع خاک، میزان بارندگی و غیره مستعد ایجاد سیل هستند که 41 درصد از مناطق استان قم استعداد این سیل‌خیزی رادارند.

سجادی تأکید کرد: یکی از شاخص‌های برنامه‌ریزی برای توزیع اعتبارات عمرانی، تعداد شهرستان‌های استان است که این معیار غلط بوده و استان قم به دلیل وجود یک شهرستان در آن و علی‌رغم جمعیت بالاتر نسبت به برخی از استان‌ها از اعتبار کمتری بهره‌مند می‌شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcf0jde.w6dxmagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما