سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : 70450

یک اربعین دلدادگی/ پای سخن «مسافران جاده عشق»

قم نيوز : اگرچه سختی های «سفر عشق»، خود شیرین و گواراست؛ اما بهره بردن از تجربیات «مسافران عشق» نیز حلاوتی صدچندان دارد.
یک اربعین دلدادگی/ پای سخن «مسافران جاده عشق»
یک اربعین دلدادگی/ پای سخن «مسافران جاده عشق»
به گزارش قم نیوز ایام «چلّه غم» در حال تمام شدن است و همه ارادتمندان آقا سیدالشهداء (ع) و یاران و اصحاب ایشان، اعم از عموم مسلمانان و حتی پیروان‌ سایر مذاهب می‌کوشند تا مُزد عشق و علاقه و البته عزاداری‌های خود را در اربعین حسینی دریافت کنند و همچنان خود را مفتخر به عاشقی و آستان بوسی آن قله ایثار و از خودگذشتگی بدانند.

در این میان، افرادی هم هستند که پای در «جاده عشق» می‌نهند تا بزرگ ترین اجتماع انسانی عالم بشریت را پُرشکوه تر از همیشه به رُخ جهانیان بکشند.

اگرچه حتی سختی‌های این سفر معنوی هم شیرین و دوست داشتنی است و خاطرات ماندگاری را برای اهالی خود به یادگار می‌گذارد؛ اما همیشه استفاده از تجربیات افرادی که شناور شدن در این اقیانوس بیکران را به چشم ظاهر و باطن چشیده اند؛ می‌تواند توشه ای خاص برای توفیق یافتگان به زیارت اربعین در عتبات عالیات باشد.

سید محمد معصومی یکی از همین افراد است که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، از تجربیات خود از این سفر چنین گفت: زائر اربعین حسینی هرچه سبکبارتر سفر کند و از بُردن وسائل اضافی بپرهیزد سفر دلچسب تری را تجربه خواهد کرد چراکه انبوه موکب‌هایی که دلدادگان حسینی در شهرهای مختلف عراق و همچنین مسیرهای منتهی به کربلا مهیا کرده اند؛ انواع خدمات و امکانات مختلف و متنوع را بر اساس همه تجربیات به دست آمده از سال‌ها برپایی مراسم بی نظیر اربعین حسینی به زائران ارائه می‌دهند و از این رو، زائران عزیز به جز وسائل شخصی خاص، نیازمندی دیگری نخواهند داشت.

وی ادامه داد: پیاده روی مرسوم مسیر نجف تا کربلا البته با همین کوله بار سبک و البته انتخاب کفش راحتی و سبک و حتی استفاده از چوبدستی یا عصا، راحت تر طی خواهد شد. این پیاده روی به طور معمول بین سه تا چهار روز طول می‌کشد و می‌توان در هر روز، حدود 350 تا 400 عمود را به راحتی طی کرد (فاصله بین هر دو عمود، 50 متر است). البته اگر حاضران در این مسیر، بعد از هر دو ساعت پیاده روی، نیم ساعت استراحت کنند و همچنین در پایان هر روز، پس از دوش گرفتن، پاهای خود را با روغن بویژه روغن زیتون ماساژ دهند، مسیر را آسان تر خواهند پیمود.

معصومی افزود: قطعا پیمودن همه این مسیر، برای همه مقدور نیست و از این رو می‌توان بخشی از مسیر را با اتومبیل‌هایی پیمود که برادران عراقی برای زائران در نظر گرفته اند تا حرکت از مسیر نجف به کربلا آسان تر شود.

وی که سالهاست با ارائه خدمات صوتی در خیابان چهارمردان قم به تکایا و مجالس حسینی، خود را خادم این درگاه می‌داند، همچنین به زائران توصیه کرد تا با شستن مکرر دستها با آب و صابون، بیشتر از بیمارهای مرسومی مانند سرماخوردگی و گلودرد فاصله بگیرند.

و اما حجت الاسلام و المسلمین محمد قدوسی به عنوان یکی از طلبه‌های دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، در گفتگو با خبرنگار فارس ما از زاویه دیگری به این مراسم نگریست و بان کرد: سفر اربعین، سفر تفکر و تأمل است. در این سفر، کمیت‌ها مهم نیست بلکه زائر باید بر این نکته تمرکز کند که لحظه لحظه حضورش در کربلا و نجف و سایر مشاهد مشرّفه، عبادت است و می‌تواند توشه ای گرانبها و دائمی از این سفر برای خود، خانواده و حتی هموطنان و کشورش به ارمغان بیاورد؛ بنابراین شایسته است تا سفر خود را به نیابت از یکی از معصومین (ع) و همچنین به نیابت از امام راحل عظیم الشأن (ره) به جا آورد تا شریک کردن آن بزرگواران در ثواب این عبادت، توشه بیشتری را هم نصیب خود زائر کند.

وی اضافه کرد: وقتی این راهپیمایی را عبادت ببینیم و به این فکر کنیم که حضرت صاحب العصر و الزمان (عج) هم در این مسیر در حرکتند آن گاه سعی خواهیم کرد تا با رعایت سکوت و ادب بیشتر، اجر بیشتری نصیب خود کنیم.

درباره این سفر خاطره انگیز، با یکی از بانوان معلّم استان قم هم به گفت‌وگو نشستیم. فاطمه میثمی نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: به نظر من، کمک به دیگران در خود این سفر و یا برای به جا آوردن این سفر، اگر ثواب بیشتری از خود پیاده روی نداشته باشد قطعا ثواب کمتری هم ندارد. همچنین بسیار مطلوب است که زائران ایرانی با رعایت کامل نظافت در کشور دوست و برادر، عراق، جلوه ای از فرهنگ زیبای ایران را به نمایش بگذارند. از این رو می‌توان از آنان خواست تا هر یک، با عدم تولید زباله و یا جمع آوری زباله شخصی، به نظافت عمومی و جمعی کمک کنند.

این فعال فرهنگی در عین حال به زائران توصیه کرد تا ضمن نیابت از یک شهید سرافراز در این سفر، کتابی هم از کتاب‌های منتشر شده درباره آن شهید را در طول سفر به همراه داشته باشند و با مطالعه آن کتاب، با سیره آن شهید هم آشنا شوند.

وی از مسافران این سفر معنوی خواست تا با همراه داشتن هدایای کوچک و اهدای آن به کودکان عراقی، خاطره ای خوب هم برای آنان رقم زنند و همچنین برای تشکر از میزبانی برادران و خواهران عراقی، اگر امکانش را دارند آنان را نیز به ایران دعوت کنند و یا حداقل به آنان بگویند که به جبران بخشی از زحماتشان و به نیابتشان، زیارتی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) یا حرم مطهر امام رضا (ع) خواهند خواند.

این چنین است که با در نظر داشتن این توصیه‌ها و حتی عمل به بخشی از آنها، بهره بیشتری از این سفر معنوی نصیب زائران خوش اقبال خواهد شد و قطعا آنان نیز، گویندگان این تجربه‌ها و همچنین جاماندگان از این سفر را در ثواب زیارت خود شریک خواهند کرد.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcfxjde.w6dxtagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما