شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : 70715
منبع : خبرگزاری فارس
بر اساس آمار تا پایان مهر ماه رقم خورد

مراجعه روزانه 200 نفر برای اهدای خون در قم

قم نيوز : آمار هفت ماه اول سال جاری اداره کل انتقال خون استان قم نشان می‌دهد که مردم ایثارگر این استان، به طور متوسط در هر روز، 200 مراجعه را برای اهدای خون ثبت کرده‌اند.
مراجعه روزانه 200 نفر برای اهدای خون در قم
مراجعه روزانه 200 نفر برای اهدای خون در قم
به گزارش قم نیوز  آمار مربوط به هفت ماه نخست سال 1397 نشان می‌دهد که 30 هزار و 733 مراجعه در این مدت به تنها مرکز فعال اهدای خون استان قم یعنی مرکز روح الله انجام شده که از این تعداد، 24 هزار و 72 نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

بر این اساس و با احتساب روزهای تعطیل در این مدت، در هر روز غیر تعطیل و به طور متوسط 200 نفر برای اهدای خون داوطلب شده که از این تعداد، حدود 140 نفر به طور روزانه موفق به اهدای خون شده‌اند.

همچنین بیش از 62 درصد از این اهداکنندگان در این هفت ماه، اهداکننده مستمر هستند؛ بر اساس شاخص‌های سازمان انتقال خون، افرادی که دو بار در سال خون اهدا می‌کنند اهداکننده مستمر نامیده می‌شوند.

این مهم در حالی است که بر اساس آمار سراسری اهدای خون، حدود 50 درصد از اهداکنندگان در کشور، به عنوان اهداکننده مستمر شناخته می‌شوند؛ در حالی که این درصد در استان قم، بیش از 12 درصد از متوسط کشوری جلوتر است.

بر اساس آمار مربوط به فروردین تا مهر ماه سال جاری، حدود 5 درصد از اهداکنندگان خون در استان قم، از بانوان و سایر افراد از آقایان هستند.

این آمار در عین حال بیانگر آن است که 80 درصد از خون‌های اهدا شده، در بیمارستان‌های استان مورد استفاده قرار گرفته و 20 درصد باقیمانده به شبکه خون رسانی کشور ارسال شده است.

آمار دیگر هفت ماهه نخست سال 1397 در اداره کل انتقال خون استان قم، مربوط به 368 مشارکت کننده در «طرح سپاس» است؛ طرحی که ایثارگران برای بیماران نیازمند به دریافت سلول‌های بنیادی خون ساز بویژه بیماران سرطان خون، آستین همت بالا می‌زنند تا آنان را یاری رسانند چراکه حدود 70 درصد این بیماران، فاقد خویشاوند مناسب از نظر آنتی ژن‌های سازگار بافتی هستند و اینچنین است که اهداکنندگان ایثارگر غیر خویشاوند می‌توانند به کمک آن‌ها بشتابند. از این رو، بانک اطلاعات افراد داوطلب ایثارگر، به صورت رایگان در سازمان انتقال خون ثبت می‌شود تا در صورت مشابهت و نیاز، شرایط برای این کمک انسان‌دوستانه مهیا شود.

همچنین و با توجه به آغاز طرح واکسیناسیون رایگان اهداکنندگان مستمر خون علیه هپاتیت B در استان قم – که از ابتدای مهر ماه به اجرا درآمده است – 3 هزار و 93 نفر از اهداکنندگان مستمر در استان قم و در مهر ماه، به مراکز بهداشتی درمانی مختلف معرفی شده اند تا این واکسن را دریافت کنند.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcjiaea.uqeyvzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما