کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روایت رئیس ستاد مرکزی اربعین کشور از مشکلات تخصیص ارز به زوار

خبرگزاری تسنیم , 15 آبان 1397 ساعت 22:01

معاون وزیر کشور گفت: اگر در تخصیص ارز به زوار اربعین امسال به این شکل عمل نمی‌شد، اربعین امسال نسبت به سنوات گذشته وضع بهتری داشت.


به گزارش قم نیوز حسین ذوالفقاری پیش از ظهر امروز در دیدار آیت‌الله مکارم‌شیرازی اظهار داشت: ستاد اربعین ستاد وزارت کشور و ستاد دولت نیست، مجموعه کلانی از ستاد نیروهای مسلح  و سایر ارگان‌ها عضو ستاد اربعین هستند. ستاد اربعین در نجف، کربلا، مرز مهران و در بصره مستقر است، جمعیت تقریباً بالای 50 هزارنفری داریم که به زوار اربعین حسینی خدمات‌رسانی می‌کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه بلافاصله بعد از اربعین سال گذشته کار اربعین امسال را شروع کرده‌ایم، گفت: بعد از انقلاب چنین ساختاری که با این حجم به زوار حسینی خدمات‌رسانی کند را نداشته‌ایم.

ذوالفقاری با بیان اینکه 2 میلیون و 40 هزار نفر از مرزهای کشور به اربعین رفتند و 46 درصد سفر اتباع به عراق نیز افزایش داشته است، افزود: وضعیت زیرساخت‌ها از جهات مختلف جاده، پارکینگ و گیت‌های مرزی تقریباً می‌توان گفت به وضعیت قابل قبولی رسیده‌اند.

وی ادامه داد : مسئولان مربوطه در حوزه فرهنگی به 5 زبان در آنجا کارشان را انجام دادند، در حوزه صدور ویزا 12 دفتر داشته که امسال این دفاتر را به 24 حوزه رساندیم.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه امسال نگرانی در موردبحث هزینه‌های سفر داشتیم، ابراز کرد: صدور روادید انرژی بسیاری می‌برد، درخواستی از دولت داشتیم که با همان قیمت رسمی روادید پرداخت شود، ابتدا دولت ارز ثانوی را پیشنهاد داد که 8500 تومان بود، بعداً تخفیف 35 درصدی داده شد و قیمت 4800 تومان شد.

ذوالفقاری اظهار داشت: بانک مرکزی نگران به وجود آمدن بازار سیاه در ایران و عراق بود، درنتیجه تصمیمی گرفتند، سفیرمان در عراق بسیج شدند، حدود 300 نفر را آماده کرده و به عراق فرستادیم و ظرف 35 ساعت اوضاع را ساماندهی کردیم.

وی ادامه داد: تقریباً 188 هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند، البته در داخل عراق دچار مشکل شدیم، مبلغی را در اختیار سفیر قرار دادیم تا مشکل حل شود، اگر در تخصیص ارز به زوار اربعین امسال به این شکل عمل نمی‌شد، اربعین امسال نسبت به سنوات گذشته وضع بهتری داشت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان جمع‌بندی ضعف‌ها و نقاط قوت مراسم اربعین عنوان کرد: کمیته نظارت که گزارشات مردمی را دریافت می‌کند، نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و هر کاری را انجام می‌دهیم که این نقاط ضعف را برطرف کنیم.

ذوالفقاری با اشاره به شناسنامه‌دار کردن 2 هزار موکب اذعان کرد: ناوگان اتوبوسرانی کشورمان که در داخل شهرها تردد می‌کنند 14 هزار اتوبوس هست که در ایام اربعین 80 درصد از این ناوگان به مرزهای سه‌گانه اختصاص می‌یابند.

وی یادآور شد: 242 هزار نفر در یک روز از مرز مهران وارد شد، در بعضی از ساعت‌ها 15 هزار نفر در یک روز وارد شده‌اند، خیلی از مردم می‌گویند که اجازه دهید ماشین را داخل پارکینگ ببریم، در این وضعیت ازدحامی معطلی در این سیستم به وجود می‌آید.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه در مراسم امسال حدود 1000 اتوبوس برای حمل‌ونقل به عراق فرستادیم، تصریح کرد: ستاد ما در عراق اعلام می‌کند که اگر اتوبوس زیاد بفرستید موجب نارضایتی مردم عراق می‌شود، بنابراین به تعداد نیاز اتوبوس به عراق فرستادیم.

ذوالفقاری در پایان خاطرنشان کرد: موکب‌های ایران در عراق تا سه روز بعد از اربعین برقرار بوده و به انجام خدمات‌رسانی به زوار مشغول بودند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 70833

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/70833/روایت-رئیس-ستاد-مرکزی-اربعین-کشور-مشکلات-تخصیص-ارز-زوار

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir