سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : 7087
صمدی عنوان کرد:

جای خالی فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو

قم نيوز : قم نیوز: کارشناس مسوول واحد شناسایی و فراهم آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به جای خالی فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو، گفت: ایران رتبه چهل و دوم جهان از نظر اهدای عضو را به خود اختصاص داده است.
جای خالی فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو
به گزارش قم نیوز، محمد صمدی در حاشیه نشست شناسایی و فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر رتبه چهل و دوم جهان از نظر اهدای عضو را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸ هزار بیمار در انتظار اهدای عضو در ایران وجود دارد که با وجود ظرفیت مناسب برای پیوند، متاسفانه به دلیل عدم رضایت خانواده‌ها اکثر بیماران که می‌توانند اعضای بدن خود را اهدا کنند فوت می‌کنند.

وی اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده و اخذ رضایت خانواده بیماران مرگ مغزی تاکنون ۱۰۰ هزار پیوند عضو در کشور انجام شده است.

کارشناس فراهم آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه ۱۵ مرکز در کشور عمل پیوند و ۴۴ مرکز نیز برداشت عضو را انجام می‌دهند، افزود: در سال گذشته ۴۲۸ مورد بیمار مرگ مغزی در کشور با اخذ رضایت خانواده آنها، اعضا بدن خود را برای پیوند به بیماران نیازمند اهدا کرده‌اند.

وی گفت: در استان قم نیز در سال گذشته شش بیمار مرگ مغزی و از ابتدای سال ۹۱ تاکنون یک بیمار اهدای عضو انجام داده‌اند.

صمدی با بیان اینکه در کشور هزینه‌ای بابت پیوند اعضا دریافت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در خارج از کشور برای پیوند اعضا هزینه‌ای معادل ۵۰۰ میلیون تومان از خانواده‌های بیماران دریافت می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۶ هزار بیمار در کشور با هزینه‌ای معادل دو میلیون تومان برای هر فرد، دیالیز می‌شوند که با فرهنگ سازی در زمینه اهدا عضو می‌توان مشکل این دسته از بیماران را به صورت کامل برطرف کرد.

کارشناس فراهم آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه ۹۶ درصد از بیمارانی که دچار مرگ مغزی می‌شوند بر اثر آگاهی نداشتن خانواده‌ها فوت می‌کنند و امکان اهدای عضو را نمی‌یابند، افزود: تنها چهار درصد از خانواده بیماران مرگ مغزی حاضر به پذیرش اهدا عضو این بیماران می‌شوند که با فرهنگ سازی در زمینه پیوند عضو می‌توان مشکلات بسیاری از بیماران در انتظار پیوند را برطرف کرد.

وی گفت: در حال حاضر در کشور ۹۰۰ نفر در فهرست دریافت کبد، ۳۰۰ نفر در فهرست دریافت ریه، ۲۵۰ نفر در فهرست دریافت قلب و هزاران نفر در فهرست دریافت کلیه هستند.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcd.j052yt0z5a26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما