چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۱۱
کد مطلب : 7090

شکایت دانشجویان دانشگاه پیام نور قم به رهبر معظم انقلاب

قم نيوز : قم نیوز: جمعی از دانشجویان دانشگاه پیام نور قم در نامه ای خطاب به محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از مشکلات این دانشگاه شکایت کردند.
شکایت دانشجویان دانشگاه پیام نور قم به رهبر معظم انقلاب
به گزارش قم نیوز، جمعی از دانشجویان دانشگاه پیام نور قم در نامه ای خطاب به مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از مشکلات این دانشگاه شکایت کردند. در این نامه طولانی، دانشجویان با گله از وضعیت و شرایط دانشگاه پیام نور، از رهبر معظم انقلاب خواسته‌اند تا دستوری جهت حل این مشکلات صادر فرمایند.

در ابتدای این نامه آمده است: "آقا سلام. چقدر سخت است که برای مسائلی کم اهمیت بخواهی برای شخص اول مملکت نامه بنویسی، اما چه کنیم آقا که این موضوعات بی اهمیت بر اثر گذشت زمان و بی توجهی مسوولین رنگ بحران به خود گرفته اند. اکنون به جایی رسیده ایم که امیدمان بعد از خدا رهبر فرزانه انقلاب است، شاید با تدابیر شما مشکل قشر عظیمی از دانشجویان حل بشود."

نویسندگان نامه در ادامه با اشاره به جمعیت 14 هزار نفری دانشجوی دانشگاه پیام نور قم، نوشته‌اند: "داستان، داستان سوزناک دانشگاه پیام نور قم است. اینجا (دانشگاه پیام نور قم) از کوچکترین امکانات آموزشی برای بسیاری از رشته ها خبری نیست. اینجا در ظلمی آشکار کلاس های عملی را به صورت تئوری برگزار می کنند. هیچ مسوولی هم پیگیر موضوع نیست. بارها دانشجویان اعتراض کرده اند، بارها نامه نوشته اند اما خبری نشد و همان روال سابق حاکم بر دانشگاه باقی ماند."

در ادامه این نامه، دانشجویان عنوان کرده‌اند که قبل از نامه نوشتن به محضر رهبر معظم انقلاب، تلاش کرده‌اند تا با استفاده ساز و کارهای قانونی داخل دانشگاه به حق خودشان برسند اما "البته اگر اینجا برای احقاق حق مسلم خودت اعتراض کنی، کارت با حراست است و کمیته انضباطی؛ و چقدر بد است در یک جامعه اسلامی برای گرفتن حق خویش تهدید شوی."

دانشجویان دانشگاه پیام نور قم در ادامه به موضوع امکانات آموزشی دانشگاه پرداخته‌اند و نوشته‌اند: "موضوع امکانات آموزشی بسیار بغرنج است. رشته های قدیمی و جدید هم ندارد. از اولین رشته ایجاد شده در دانشگاهمان تا این رشته های جدید که هر سال اضافه می شوند، بسیاری حتی فاقد امکانات ابتدایی رشته های خویشند. به همین بسنده می کنیم که دانشجویان رشته های کاملا عملی به صورت کاملا تئوری پرورش می یابند و شما تصور کنید پزشکی را که از روی محفوظات و بدون هیچ کلاس عملی مدرک خود را گرفته باشد و بخواهد عمل جراحی انجام دهد و... "

جوانان دانشجوی شاغل به تحصیل در ادامه این نامه پر سوز و گداز، از مظلومیت‌شان برای رهبر انقلاب نوشته‌اند: "آقای من، ما اینجا واقعا مظلومیم و نمی گذارند که صدایمان بالا رود. از بحث امکانات و وسایل ابتدایی مورد نیاز هر رشته که بگذریم میرسیم به یک اتفاق جالب دیگر. در دانشگاه ما شیوه انتخاب اساتید فوق العاده است. اینجا اساتید بر اساس رابطه می آیند و ماندگار می شوند نه ضابطه. اساتیدی که مورد تایید دانشجویان قرار می گیرند بلافاصله در ترم بعد از طرق مختلف عذرشان خواسته می شود و اساتیدی که دانشجویان با آنها مشکل دارند یا نحوه تدریس شان مناسب نیست حفظ می شوند و گاها واحدهای بیشتری هم برای تدریس به آنها داده می شود. آقا، این غرض ورزی ها به چه دلیل است؟ مگر دانشجو ارباب رجوع نیست؟ اینست تکریم ارباب رجوع؟! چرا باید اساتید خوب و توانا حذف شوند و جای خود را به کسانی دهند که نه سطح علمیشان خوب است نه انتقال مفاهیم.در پاره ای از موارد هم که اخلاقشان دچار مشکل است و..."

البته موضوع مشکلات اخلاقی در دانشگاه پیام نور قم در سال‌های گذشته نیز مطرح شده بود اما در زمان ریاست روسای قبلی، مورد رسیدگی قرار گرفته بود.

دانشجویان دانشگاه پیام نور قم بعد از امکانات آموزشی، از کمبود امکانات رفاهی به دلیل ساخت و ساز واحد جدید دانشگاه سخن گفته‌اند: "در دانشگاه ما برای امکانات رفاهی هزینه ای نمی کردند به بهانه این که مشغول ساختن واحد پردیسان هستند و می خواهند به زودی آنجا را افتتاح کنند. بعد از کلی بد قولی، بالاخره پردیسان هم افتتاح شد؛ اما آقا چه افتتاح شدنی؟!" و در ادامه از اینکه در موقع افتتاح سایت پردیسان دانشگاه پیام نور، امکانات اولیه رفاهی نیز وجود نداشته است، به رهبر انقلاب گله کرده  اند: "... هرطور که شده پردیسان را افتتاح کرد. شاید به ایشان ربطی نداشت که پردیسان نه آب دارد نه برق و نه گاز. شاید برای ایشان مهم نبود که ایاب و ذهاب دانشجویان به آنجا چقدر سخت است. کاش خود ایشان یا یک مسوول استانی دیگر سوار بر اتوبوس های دانشگاه می شدند و ببینند چطور انسان ها با فشار زیاد در اتوبوس له می شوند. کاش دختر ایشان یا مسوولین معزز در آن واحد درس می خواندند و از امنیت بالای آن برایشان سخن می گفتند. وقتی آنجا دیوارها هم امنیت ندارند و نگهبان ها نمی توانند از آن محافظت کنند چطور می توانند مراقب دختران مردم باشند؟ اگر خدای نکرده در آنجا اتفاقی برای یکی از این خواهران عزیز بیفتد نهایت عکس العمل دوستان ابراز تاسف است و ..."

مطالبات دانشجویی دانشجویان دانشگاه پیام نور قم در ادامه نامه شان به رهبری به سمت مطالبات اجتماعی رفته است و نوشته‌اند: "آقای من یادتان هست در یک نطق غرا از کرسی های آزاد اندیشی سخن فرمودید ما آن سخنان را به دیده منت نهادیم و بارها و بارها درخواست های مختلف دادیم که به دلایلی نا معلوم مسوول حراستمان آنها را رد می کرد. از طرح کانون اندیشه بگیر تا ایجاد تشکل اسلامی، حتی اجازه زدن نشریه را هم به ما ندادند و درخواست های مناظره ما را رد می کردند. مسوولین متاسفانه سخنان شما را می شنوند، اما به دلایلی نامعلوم فقط در حد شنیدن این سخنان را باقی می گذارند و با کج سلیقگی های خود باعث جبهه گیری بین دانشجویان می شوند..."

و در ادامه آورده‌اند: "بودجه فرهنگی در دانشگاه ما مجهول است و معلوم نیست این بودجه در کجا هزینه می شود. برای کوچکترین فعالیتی فوق برنامه که می خواهی انجام بدهی آنقدر در جلوی پایت سنگ می اندازند که پشیمان شوی. از یک برهه خاص و به یک دلیل مشخص رکود فرهنگی و فعالیت های فوق برنامه گریبان دانشگاهمان را گرفته و هنوز که هنوز است آن را ول نکرده است. کاش زودتر به این بیماری توجه کنیم و علاج واقعه بعد از وقوع آن نداشته باشیم.باز هم حرف زیادست و ..."

گله‌های زیاد دیگری نیز در این نامه مطرح شده است اما در انتها این دانشجویان رهبری را تنها ملجاء و پناهگاه خود دانسته‌اند و گفته اند که: "کار دلم به جان رسید، کارد به استخوان رسید ... آقا، سبک شدیم. بغضی بود دردناک که امان از گلویمان بریده بود. با اینکه هنوز بسیاری از حرفهایمان را نگفته ایم اما احساس خرسندی می کنیم که بالاخره توانستیم حرف بزنیم. آقای من، سه نقطه های من باب ذیق وقت شماست و رسیدگی شما به کارهای مهمتر مملکتی. اما آقای من در این سه نقطه ها بغض های فرو خورده موج میزند. این سه نقطه ها سرشار از امیدهای اندک سیلی از دانشجویان است. آقا می دانی در این سه نقطه ها جمله ایست نانوشته با این مضمون: آقا به داد فرزندانت برس."

نامه پر سوز و گداز دانشجویان دانشگاه پیام نور قم با آرزوی رسیدن این نامه به دست رهبری تمام می شود: "امیدواریم این نامه به دستتان برسد و در میانه راه به سرنوشت نامه های متعددی که نوشته می شوند و به مسوولین مختلف ارسال می شوند، دچار نشود. وقتی که رابطه ها آنقدر قدرتمند شده اند که هیچ نامه ای انگار به مقصد نمی رسد اما ما همچنان امیدواریم." و با نام "جمعی از دانشجویان دانشگاه پیام نور استان قم" امضا شده است.

همچنین رونوشت‌هایی از این نامه به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی استان قم، مراجع عظام ، ریاست محترم وزارت علوم، ریاست محترم سازمان مرکزی پیام نور، دفتر ریاست جمهوری و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران ارسال شده است تا این نهادهای دست اندرکار نیز از آنچه در دانشگاه پیام نور قم می گذرد، با خبر باشند.

شایان ذکر است، انبوه امضاهای دانشجویان دانشگاه پیام نور قم در پای این نامه در دفتر قم نیوز موجود می باشد.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdch.wnqt23nvvftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

برمودا
من که کاملا موافقم
دقیقا همین وضعه....فاجعه بزرگتر از اسن حرفهاست!!!
محمد
100درصد موافقم در دانشگاه پیام نور چیزی که مهم نیست دانشجوست فقط پول می گیرند ودانشجو از کوچکترین حقوق انسانی هم محروم است .
آرامیس
نامه شما ابهام آمیز است. من که دانشجوی پیام نور هستم پس چرا چنین نامه ای به دست من نرسیده است؟
پس چرا اعلام نمیکنید چه افرادی این نامه را امضا کرده اند؟ هویت این افراد پس چرا مشخص نیست؟ اگر حرفشان حق است پس شجاعانه از حق خود دفاع کنند و جلو بیایند. مطمئن باشند خداوند حافظ افرادی است که مدافع حق خود هستند.
من منکر مشکلات پیام نور نیستم ولی به نظرم افراد یا فردی!!! که این نامه را نوشته (اند) خودشان مشکل حراستی دارند. مگر حراست مشکل دارد که دامن بعضی افراد را الکی بگیرد؟؟
درضمن افراد ضعیف هیچگاه نمیتوانند حق خود را بگیرند. (بوسیله نامه دادن به مقام معظم رهبری ، ضعف خود را درد جامعه نشان ندهید)
انشاالله مشکلات پیام نور قم حل شود و افراد فوق هم کمی جرعت به خرج دهند!!!
محمدوعلیرضا
سلام دانشگاه پیام نوردرچندسال اخیرازلحاظ کمی وکیفی پیشرفت قابل توجهی داشته است ودراستان قم درحال حاضریکی ازدانشگاههای بزرگ محسوب میشودهرچندنواقص وکمبودهایی هم داردکه نیازمندتوجه مسولین دانشگاه واستان میباشدولی به نظرمن متن نامه منصفانه نبوده ودرآن اغراق وسیاه نمایی وجودداردوبخاطرهمین من وچندنفرازدوستانم آن راامضانکردیم وخیلی ازبچه هایی هم که امضاکرده اندبعداپشیمان شده اندوقصددارندنامه ای جهت پس گرفتن امضای خودتهیه کنند
آتوس
سلام و خسته نباشید..
میخواستم اگر میشه اصل این نامه رو برام ایمیل کنید..
جالبه چون کسی که این نامه رو نوشته اصلا نمیدونسته پیامنور کجاست!!!
تعجب میکنم که کسی متوجه نشده در این نامه گفته شده که به دانشجویان پزشکی اهمیت داده نمیشه!!
مگه پیامنور پزشکی داره؟!!
راستی با حرف آرامیس 10000% موافقم راست میگه.
دانشجو
برای ما دانشجویان دانشگاه پیام نور قم کاملا روشن و واضح است که تمامی این نظرات توسط دو سه نفر از دبیران انجمن که آنهارا دو نفر از مسئولین دانشگاه با وعده اشتغال به کار دلگرم نموده اند البته ما به این عزیزان توصیه می کنیم عزت و آزادگی خود را حفظ کنند و خواسته هایشان را از درگاه خداوند منان طلب کنند و دست به دامن مدیرانی که برای دنیا و آخرت خویش را به پای میز شان گذاشته اند نشوند. عزیزان همه مسئولین استان و کشور از وضعیت دانشگاه پیام نور قم و واحد پردیسان مطلعند مگر شما برنامه در شهر راندیدید چشمان خود را باز کنید حق ده هزار دانشجو را نادیده نگیرید . آه مادران و پدران مستضعف و معلول که با سختی رفت و آمد رو برو هستند را هم در نظر بگیرید و در آخر ریاست محترم دانشگاه این دنیا در چشم بر هم زدنی خواهد گذشت و شاید شما در این بوته آزمایش همانند اکنون دنیا را به هر چیزی ترجیح دهید شما را بخدا این درخواست دانشجویان را به پای غرض ورزی و دشمنی با خود نگذارید بیایید اصلاح و بهبود را در دانشگاه پیام نور قم شروع کنید.
بقال سر کوچه ی پیام نور
مگر ضعیف نتوانست حقش را بگیرد باید برود بمیرد؟
شما بفرمائید چه کارهایی توی دانشگاه شده و یکم از این گلستان بگید تا دروغگوها حرفشون رو بشه
پرند
چقدر خوبه آدما درهر شرایطی به هم احترام بذارن
و ای کاش کسایی باشن جای چسبیدن به صندلی غرور به ایندانشجوها توجه کنه
اونم نه برای ریا و....
فقط برای ...
فاطمه
سلام. بابعضی از نظرات این دوستمون موافقم.رسیدگی شون خیلی کمه.مثلا خود من هرموقع تو زمستون رفتم پردیسان نسد که نرم تو گ من ترم دو هستم ولی اونقدر بی اهمیتن که من واقعا از ادامه تحصیل یه مدت زده شدم. کلاس هاش معلوم نیس چطوره/ اون از سایتش؟ از کرایه ی سرویسش که در عرض 6 ماه دو برابر شد.... پس رسیگیشون کو؟ فقط بلدن شهریه بگیرن و کلاسهای پر از دانشجوشون رو دو تا یکی کنن؟!!! متاسفم که دانشجو اینطور دانشگاهی هستم کاش این زهنیت رو برام ایجاد نمیکردن
رسول m-radar
من دوره کارشناسیم را در پیام نور پرند خوندم ارشد را فعلا در کلن آلمان میخونم اینقدر هم پیام نور بد نیست بعضی دانشگاههای دولتی ایران دچار همین وضعن ولی صداش را در نمیارن مانند دانشگاه تهران سالیانه 98نفر بخاطر نبود امکانات به کشورهای دیگه میایند نمونش پسر عموی خودم
رضا
اگه می اومدید به دانشگاه صنعتی قم اون وقت قدر دانشگاه پیام نور رو می دونستید.
محمد مسعود
با عرض سلام
باید قسم بخورم که جمله به جمله این نامه حقیقت داره . من خودم دانشجوی پیام نور قم هستم . به امید رسیدگی................
بهار
من خودم دانشگاه پیام نوردرس میخوانم ویک سال ونیم دیگربایددراین بیابان به مشقت درس بخوانم وکاریش نمیشه کرد صدای مظلوم همیشه درسینه اش حبس است
زوپیر
من دانشجوی پیام نور قم هستم,نمی دونم کی این درد نامه رو نوشته ولی کلمه کلمه ی اون حقیقته و بعضا خیلی از مشکلات این دانشگاه رو سانسور کرده که من عرض می کنم:
کدوم یک از مسولان دانشگاه پیام نور حاضرند دخترشون با اتوبوسی که هر روز 12کیلومتر از شهر بیرون میره و من شرم دارم بگم توی این سرویس ها چی دیدم...دانشگاه برن؟
کدوم یک از این مسولان می تونن سر کلاس استادای بشینن که رشته و مدرک تحصیلشون هیچ ربطی به رشه اونها نداره؟
کدوم یک از مسولان درس خوندن توی یک دانشگاهی رو که به جای درخت و چمن پر از خاک شنه می تونن تحمل کنن؟
کدوم یک از استادا برای هردرسشون فقط 4 تا کلاس داشتن و چیزی از این کلاسا فهمیدن؟
اینا رو ننوشتم که چیزی عوض بشه و شرایط بهتر بشه چون این ادما خودشونو به خواب زدن و قصد بیدار شدن هم ندارن اینا رو نوشتم تا خالی بشم نوشتم تا وقتی اتفاقی و جریانی مخالف این عقاید پوچتان به راه افتاد هزار تا سمیناهار راه نندازید و بررسی کنید و ببنید چرا؟چطور؟
حمید
همه چیز به یک باره تغییر کرد.شرایط دانشگا بعد از اینکه شما این نامه رو نوشتید دگرگون شد دیگه:
-ما تو این سرویس های تنگ و بـــــوووووووق تنها نبودیم چرا که دانشجو های دانشگاه دیگری هم(شهاب دانش)با ما همراه و هم مسیر شدند و جا برای خودمان هم نماند
-سیستم رزرو غذا دیجیتالی شد تا هر هفته به بهانه های مختلف نتوانیم غذا بگیریم
-ساختمان دفتر امپراطوری خودشان هم که در حال تکمیل و تجهیزه تا ما به خودمان در کلاس های پر از مگس افتخار کنیم که اتاق رییس و ایضا خود ریس شیک و با کلاسی داریم.
-فضای سبز هم که الحمد ا...کجای ایران یه همچین دانشگاهی داریم؟که میشه توش اردوهای کویر نوردی و رصد ستارگان راه انداخت ؟مدریت با این عمل تیزهوشانه خواستند هم چشم ما رو بر روی زیباییهای دیگر طبیعت باز کنند هم در اینده منفعت مالی برای دانشگاه داشته باشد.
لذا بنده از رهبری تقاضا دارم به هیچ عنوان در کارهای این دانشگاه دخالتی نداشته باشند چرا که این دانشگاه در راستای سیاست های نظام به خوبی در حال حرکت است.
خمسه اي
چند نفري در پيام نور قم هستند كه ريشه مشكلاتند تا اونها هستند چيزي درست نميشه
پیام نور قم
باسلام خدمت همه ی دوستان عزیز.
فقط میتونم بگم که قبل از اینکه پام ب دانشگاه باز بشه خیلی دوست داشتم که تو شهر خودم مشغول به تحصیل باشم ولی حالا که در دانشگاه قم قبول شدم و اوضاع دانشگاه پیام نور رو میبینم به حال خودم گریه ام میگیره.
واقعا باچه امیدی ما داریم تو اینجور دانشگاهی درس میخونیم که هیچ انگیزه ای در دانشجو نیست؟گاهی اوقات دلم به حال دانشجو میسوزه که با دادن شهریه ی نسبتا بالا چه جور برهشون درس ارِِایه میشه یک کتاب 400/500صفحه ای توی 4 جلسه. واقعا این انصافه؟این انصافه که هروز کرایه ی سرویس هارو بالا میبر و تعدادسرویس ها محدوده و دانشجو ها بصورت فشرده سوار اتوبوس میشن؟واقعا متاسفم...
سعید
با سلام / بنده دانشجوی مترجمی زبان انگلیسی پیام نور استان قم هستم/مشکلات از قبیل نبودن غذا و نهار و نبودن لابراتوار مجهز و بزرگ برای زبان / کمبود وسایل نقلیه و انبوه دانشجویان دختر/ و هزاران مشکلات دیگر... /و جدیدا دوری راه و انتقال دانشگاه از مرکز به یک جای پرت به نام پردیسان / لابد برای جلوگیری از آلودگی هوا دانشگاه را به بیرون شهر انتقال داده اند؟؟؟!!!
بابا خداييش اين پيام نورقم واقعا دانشگاه ست؟؟؟؟؟؟ بخدا خرابه س.صدسال سياه تواين دانشگاه درس نميخونم فقط پول بلدن بگيرن نه کلاسى نه آموزش درست حسابى توگلوشون گيرکنه پول زوراشون