سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : 71010
منبع : خبرگزاری ايرنا
با حضور آیات عظام مکارم شیرازی و جوادی آملی،

مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی درقم برگزار می شود

قم نيوز : مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال مفسر کبیر قرآن حضرت آیت الله علامه محمد حسین طباطبایی در بیت آن عالم ربانی درقم برگزار خواهد شد.
مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی درقم برگزار می شود
مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی درقم برگزار می شود
به گزارش قم نیوز روز سه شنبه به نقل از دارالقرآن علامه طباطبایی، مدیر این مجموعه درگفت وگویی اظهار داشت:به منظور پاسداشت سی وهفتمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی،درشب نخست این مراسم،همایش علمی 'المیزان و علوم انسانی و اسلامی' با مشارکت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شامگاه روز چهارشنبه 23 آبان ماه 97 در بیت شریف این عالم ربانی ترتیب می یابد.
مرتضی نجفی قدسی افزود: دراین آیین پس از قرائت تعدادی از مقالات برگزیده، آیت الله علی اکبر رشاد رئیس حوزه های علمیه استان تهران و مسئول پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ایراد سخن می پردازد و پس از آن شرکت کنندگان در این همایش از بیانات مرجع عالیقدر و مفسر قرآن آیت الله جوادی آملی بهره مند خواهند شد.

وی ادامه داد: مجموعه مقالات همایش های المیزان و علوم انسانی اسلامی در دو جلد کتاب 500 صفحه ای به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تدوین و منتشر شده است که در این مراسم رونمایی و تقدیم حاضران می شود.

وی اظهار داشت: شب دوم بزرگداشت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی نیز در شامگاه روز پنجشنبه 24 آبان ماه 97 و با مشارکت انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه با موضوع 'محوریت قرآن و نهج البلاغه در تبلیغ' برگزار می‌شود که در این جلسه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم و همچنین میهمانانی از علمای بلاد و حوزه علمیه نجف اشرف حضور خواهند داشت و از تعدادی شخصیت های علمی و تبلیغی تکریم و تقدیر می شود.
نجفی قدسی گفت: دراین آیین نیز پس از سخنان کوتاه چند نفر از علماء و بزرگان که در عرصه های تبلیغی و ترویجی تلاش گسترده ای داشته اند، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی سخنانی می کند و پس از آن حاضران از بیانات مرجع عالیقدر و مفسر قرآن آیت الله مکارم شیرازی بهره مند خواهند شد.

علامه آیت الله سید محمد حسین طباطبایی رحمه الله که از دودمان سادات طباطبایی آذربایجان است، در سال 1281 هجری شمسی در تبریز متولد شد. در پنج سالگی مادر و در نه سالگی پدر خود را از دست داد. وصی پدر و تنها برادرش، وی را برای تحصیل به مکتب فرستاد. تحصیلات ابتدایی شامل قرآن و کتب ادبیات فارسی را از سال 1290 تا سال 1296 فراگرفت و سپس از سال 1297 تا سال 1304 به تحصیل علوم دینی پرداخت و سپس به نجف اشرف هجرت نمود و درحوزه علمیه این شهر از فلسفه، فقه، اصول، ریاضیات، رجال و در نهایت از سرچشمه زلال عرفان بزرگان عرصه معرفت جرعه ها نوشید.
علامه طباطبایی 11 سال پس از هجرت به نجف اشرف، در سال 1314 به علت تغییر در وضع زندگی، ناچار می شود که به زادگاه خویش یعنی تبریز بازگردد و پس از یک دهه اقامت دراین شهر ، درسال 1325 به شهر مقدس قم عزیمت کرد.
آن عالم ربانی از همان سال که وارد قم شد دروس تفسیر قرآن خود را که بیش از پیش احساس می شد، آغاز نمود و آنچه را که در آن جلسات می فرمود، مکتوب می کرد تا اینکه نخستین مجلد المیزان در سال 1334هجری شمسی منتشر شد.
بی شک، تفسیر قرآن برای علامه طباطبایی رحمه الله نه یک کار علمی، بلکه ایفای وظیفه و ادای تکلیف در عرصه تبلیغ عملی بود و امروزه المیزان یکی از مهم ترین منابع مبلغین در عرصه تبلیغ دینی می باشد.

شهید مرتضی مطهری رحمه الله، درباره این کار سترگ می فرماید: «کتاب تفسیر المیزان یکی از بهترین تفاسیری است که برای قرآن مجید نوشته شده است و حتی من می توانم ادعا کنم که بهترین تفسیری است که در میان شیعه و سنی از صدر اسلام تا امروز نوشته شده است... . تفسیر المیزان علامه طباطبایی رحمه الله را مردم ما 60 و یا 100 سال دیگر می فهمند که چیست. »

آن عالم ربانی سرانجام پس از ۸۱ سال عمر با برکت و زندگی پرتلاش، در 2۴ آبان ۱۳۶۰، به ملکوت اعلی پر کشید.


انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdciuuay.t1azz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما