پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : 71101
منبع : خبرگزاری تسنیم

گسترش فلسفه اسلامی مدیون امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی است

قم نيوز : عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: قدرت یافتن فلسفه اسلامی به این صورت در کشور و مطرح‌شدن بحث‌ها و نظریات تخصصی به برکت انقلاب اسلامی و مجاهدت امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی بوده است.
گسترش فلسفه اسلامی مدیون امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی است
گسترش فلسفه اسلامی مدیون امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی است
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام حمید پارسانیا در چهارمین نشست هم‌اندیشی علم دینی که ظهر امروز با موضوع بررسی نظریه علم دینی در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد در پاسخ به سؤالی مبنی بر عدم توجه مطالعات موردی در علم اجتماعی دین در ایران و غفلت از مسائل انضمامی، اظهار داشت: مسائل انضمامی نباید لزوماً به معنای پوزیتیویستی باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از چالش‌های حوزه فرهنگ از سنخ علم نیست افزود: مشکلات اجتماعی و یا مباحث مطرح در فلسفه دین از سنخ تجربه نیست و باید با مطالعات نظری حل شوند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی ابراز کرد: در نظریه‌پردازی در علوم موجود توجه به تناقضات عقلی و نظری جایگاهی ندارد و فقط جنبه کاربردی علم مورد توجه قرار می‌گیرد درحالی‌که سطحی از دانش وجود دارد که به پرسش از حقیقت می‌پردازد و درعین‌حال واقعیت فرهنگی و تاریخی جامعه‌ ما با این علوم موجود نمی‌سازد، پس نمی‌توانیم نسبت به علوم مدرن به لحاظ نظری بی‌توجه باشیم و اگر ما هم بی‌توجه باشیم مطمئناً این علوم به این معانی بی‌توجه نیست.

پارسانیا با اشاره به اینکه ما ناگزیر از انضمام هستیم اما هر یک از دو مسئله عمل و نظر جایگاه خود را دارد بیان کرد: در یک فرهنگ کامل جایگاه هرکدام از دو امر مشخص‌شده است، مشکل این است که بخشی از مباحث از غرب آمده و جای برخی از مباحث سنتی مثل فقه را گرفته است، از طرف دیگر مشکل فلسفه این است که امتداد به انضمام ندارد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به جایگاه فقه، به نگاه فارابی به تقسیم علوم اشاره داشت و عنوان کرد: فارابی فقه را بخشی از حکمت عملی و امری اجتماعی می‌داند، فقه دارای مراتبی است که باید در مراحلی به حوزه مدیریت اجتماعی برسد و این یعنی فقه باید در حوزه علوم سیاسی نیز فعال باشد اما امروزه علم اجتماعی مدرن رقیب فقه شده است.

وی به بررسی عوامل تحولات فرهنگی و اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: سیستم و تکنولوژی نقش مهمی در پیاده‌سازی فرهنگ دارد، به‌عنوان‌مثال برای پیاده‌سازی علوم اسلامی در اروپا باید تحولی در سیستم و تکنولوژی آن ایجاد شود، همان‌گونه که کشور ما نیز برای پذیرش فرهنگ غربی مجبور به پیاده‌سازی سیستم و تکنولوژی غربی است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه عقلانیت مجوز پیشرفت و تحول مثبت در همه عرصه‌هاست افزود: اگر می‌خواهیم تحولی در کشور داشته باشیم باید عقلانی بوده و از روی تعصب جاهلانه نباشد.

وی به تشریح نقش مهم فلسفه در تحول فرهنگی و اجتماعی پرداخت و ابراز کرد: برای تأثیرگذاری همه‌جانبه فلسفه باید این علم را به افق کلان درآورده و بافرهنگ عمومی آمیخته شود.

پارسانیا با بیان اینکه قدرت یافتن فلسفه اسلامی به این صورت در کشور و مطرح‌شدن بحث‌ها و نظریات تخصصی به برکت انقلاب اسلامی و مجاهدت امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی بوده، عنوان کرد: این نشان می‌دهد که قطعاً بحث ارتباط مباحث فلسفی و نظری با مسائل انضمامی و تاریخی پیوند دارد، اما این پیوند در یک فرهنگ و کلیت آن از طریق تقسیم شکل می‌گیرد و نباید یک عرصه را فدای عرصه دیگر کرد و باعث برانگیختن بحث‌ها و واکنش‌های بی‌مورد شد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjvvea.uqevyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما