کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مراسم شب‌شعر و "خاطره سرخ" در قم برگزار شد

خبرگزاری تسنیم , 27 آبان 1397 ساعت 19:01

به مناسبت سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) و سالگرد شهادت شهید زین‌الدین مراسم شب‌شعر و "خاطره سرخ" در قم برگزار شد.


به گزارش قم نیوز محفل شب‌شعر و خاطره انتظار سرخ و اختتامیه کنگره شعر چهل‌سالگی و جشنواره شعر استانی دفاع مقدس و با حضور خانواده‌های شهدا، رزمندگان، هنرمندان بسیجیو مسئولان استانی در تالار شهید آوینی برگزار شد.

در این مراسم، حاج حسین کاجی راوی و رزمنده دفاع مقدس اظهار داشت: شهدای گران‌قدر انقلاب مانند شهید زین‌الدین با مجاهدت‌ها و ازخودگذشتگی‌های خود از حریم اهل‌بیت(ع) دفاع کرده و مانع از تعرض دشمنان به آن شدند.

شهید زین‌الدین الگوی کامل مدیریت جهادی در دفاع مقدس بود

وی افزود: شهید زین‌الدین مصداق تمام و کمال جوان بارز و مؤمن انقلابی بود، در وضعیت کنونی کشور مسئولان و مدیران باید از الگوی مدیریت جهادی این شهید بزرگوار الگو بگیرند، شهید زین‌الدین هر دو نیاز مهم مدیریت یعنی تعهد و تخصص را در خود جمع کرده بود.

حاج حسین کاجی با اشاره به مجاهدت‌های شهید زین‌الدین عنوان کرد: این شهید بزرگوار تمام‌وقت خود را در دوران دفاع مقدس صرف خدمت به جبهه مقاومت و نظام اسلامی کرده بود.

راوی و رزمنده دفاع مقدس ابراز کرد: همان‌گونه که در دوران جنگ تحمیلی باایمان و اعتقاد راسخ دشمن را عقب رانده و بر او پیروز شدیم امروز نیز با تأسی به سیره شهدا می‌توانیم آن‌ها را دررسیدن به اهدافشان ناکام بگذاریم.

هنرمندان از قالب‌های هنری برای انتقال پیام خود به مخاطب استفاده کنند

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم نیز در ادامه این مراسم، با اشاره به اهمیت و تأثیرگذاری کم‌نظیر هنر در انتقال پیام ابراز کرد: حقیقت این بوده که یک پیام زمانی ماندگار شده و به دل مخاطب می‌نشیند که در قالب هنر عرضه شود.

احمد حسینی ادامه داد: فرهیختگان و هنرمندان جامعه و به‌ویژه هنرمندان دغدغه‌مند کشور باید تلاش کنند تا پیام‌های ارزشی و دلسوزانه خود را از طریق قالب‌های مختلف هنری و رسانه به گوش مخاطب برسانند.

وی خاطرنشان کرد: در میان قالب‌های مختلف هنری شعر از برجستگی و تأثیرگذاری ویژه‌ای برخوردار بوده و شایسته است که هنرمندان از این قالب ارزشمند هنری به نحو احسن استفاده کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم جریان سازی را یکی از ویژگی‌های مثبت شعر دانست و گفت: باید تلاش شود تا انتقال پیام در قالب‌های هنری مانند شعر همراه با جریان سازی و تأثیرگذاری در حوزه‌های مختلف هنری، اخلاقی و سیاسی در جامعه باشد.

گنجینه عظیم دفاع مقدس سرشار از الگوهای ناشناخته است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در بخشی از این مراسم، بیان کرد: شهدای گران‌قدر مقاومت اسلامی در دوران جنگ تحمیلی و دوران کنونی سهم عمده و جبران‌ناپذیری در توسعه و پیشرفت کشور از خود برجای گذاشته‌اند.

سید موسی حسینی کاشانی ادامه داد: وظیفه مهم و خطیر مسئولان در جایگاه‌ها و پست‌های مختلف این بوده که همواره قدردان خانواده‌های صبور شهدا بوده و ارزش کار آن‌ها را به‌درستی درک کنند.

وی با اشاره به گنجینه‌های عظیم معنوی و الگوپذیر ناشناخته موجود در بین شهدای گران‌قدر جنگ تحمیلی برای الگوپذیری جوانان و نوجوانان جامعه عنوان کرد: حقیقت این بوده که در تقویم و آثار جنگ  تحمیلی هنوز الگوها و گنجینه‌های ناشناخته زیادی وجود داشته که باید آن‌ها را استخراج کرده و در  اختیار نسل جوان قرارداد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: تلاش مسئولان با استفاده از ظرفیت هنر و قالب‌های مختلف و تأثیرگذار این بستر آماده باید این باشد که شهدا را به‌عنوان الگوهای زندگی جوانان در سطح جامعه معرفی کنند.

شهدای الگوی زندگی سالم در وضع آشفته فرهنگی جامعه هستند

مسئول سازمان بسیج هنرمندان قم نیز در بخشی از این مراسم، ابراز کرد: در درجه نخست باید از برگزاری کنگره شعر جهل سالگی انقلاب اسلامی از تمام مسئولان و متصدیان این کار مهم فرهنگی و هنری در سطح استان تشکر و قدردانی کرد.

قاسم بابایی ادامه داد: برگزاری جشنواره‌ها و کنگره‌های مختلف شعری بدون تعامل و همکاری استاد محمدعلی مجاهدی به‌عنوان پدر شعر آیینی کشور کار دشواری است، با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های این شاعر ولایی امروز استان قم به‌عنوان مرکز شعر آیینی در سطح کشور شناخته‌شده است.

وی با تأکید بر لزوم الگو گیری از زندگی و منش فکری و عملی شهید زین‌الدین خاطرنشان کرد: در وضع نابه سامان و آشفته فرهنگی کشور باید از الگوی زندگی سالم و آرامش‌بخش شهدا مانند شهید زین‌الدین به نحو شایسته‌ای استفاده کرد.

شعر مقاومت و شعر ولایی دو رویش ادبی تاثیرگذار انقلاب اسلامی است

محمدعلی مجاهدی پدر شعر آیینی کشور نیز در ادامه این مراسم، گفت: شهدا حق بزرگی بر گردن تمام مردم ایران دارند، امروز هر پیشرفت و موفقیتی که در کشور وجود دارد مرهون و مدیون جا نثاری‌های شهدای گران‌قدر دفاع مقدس است.

وی برجستگی قم در مبحث شعر آیینی را مورد توجه قرارداد و بیان کرد: استان قم امروز در بخش شعر آیینی در سطح کشور پیشتاز بوده و توفیقات خوب ومسیرهای نوینی را در این مسیر پیموده است.

استاد شعر آیینی کشور ادامه داد: با پیروی انقلاب اسلامی و تغییر فضای فکری مردم دو شاخه شعری مقاومت و ولایی به قدرت و سرعت بسیار زیادی در سطح جامعه درخشید که مورد تصدیق همگان است.

مجاهدی گفت: در بخش شعر آیینی اشعار قوی و قدرتمندی به جامعه تقدیم شده که تا سال‌های مدیدی در تاریخ ادبیات کشور ماندگار خواهد شد.

گفتنی است در این مراسم، از افراد برگزیده کنگره شعر چهل‌سالگی و جشنواره شعر استانی دفاع مقدس تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 71192

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/71192/مراسم-شب-شعر-خاطره-سرخ-قم-برگزار

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir