سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : 71260
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

آیین تقدیر از «دائرة المعارف قرآن کریم» برگزار می‌شود

قم نيوز : حجت الاسلام خراسانی از برگزاری مراسم بزرگداشت دائرة المعارف قرآن کریم در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خبر داد.
آیین تقدیر از «دائرة المعارف قرآن کریم» برگزار می‌شود
آیین تقدیر از «دائرة المعارف قرآن کریم» برگزار می‌شود
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام علی خراسانی با اعلام این خبر گفت: مراسم بزرگداشت دائرة المعارف قرآن کریم با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و حجت الاسلام حسن طارمی راد مدیر علمی دانشنامه جهان اسلام برگزار خواهد شد.

وی گفت: این اثر از سال ۱۳۷۶ در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن آغاز شده و حدود ۱۰۰ نفر از پژوهشگران در تدوین این دایرةالمعارف نقش دارند، مقالات دایرةالمعارف در بخش‌های مختلف علمی، فلسفه کلام و عرفان، فقه و حقوق، اعلام قرآن، ادیان، علوم قرآنی، اخلاق، مفاهیم و معارف قرآن آماده و تدوین می‌شوند.

مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن با اشاره به ویژگی‌های این مجموعه عنوان کرد: نثر مقالات از نثر معیار برخوردار بوده و در تدوین آن از منابع دست اول استفاده شده و مقالات دارای جامعیت موضوعی هستند و مخاطبان قرآنی را با سرعت به موضوع مورد نظر می‌رسانند و این قابلیت دایرةالمعارف است که دارای سرعت دستیابی به اطلاعات است و علاقه‌مندان به مطالعات قرآنی و دانشجویانی که در صدد تالیف پایان‌نامه هستند، می‌توانند از این اثر استفاده کنند، به ویژه در پایان هر مقاله مجموعه کتابشناسی منابعی که از آن استفاده شده، ارائه شده است و علاقه‌مندان می‌توانند به آنها مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه همه مقالات صبغه قرآنی دارند، اما با نگاه تخصصی، مقالات تدوین و ارائه می‌شوند و در مجموع ۲۲۵۰ موضوع و مقاله در این دایرةالمعارف تدوین خواهد شد؛ افزون بر این، حدود ۷۵۰ مدخل آن ارجاعی است و در مجموع این دائره المعارف مشتمل بر ۳۰۰۰ مدخل است و بر اساس زبان فارسی و الفبای فارسی از حرف «آ» شروع می‌شود.

حجت الاسلام خراسانی در ادامه بیان کرد: دایرةالمعارف قرآن برای نخستین بار در دنیا با این ویژگی و گستردگی انجام می‌شود و باید به زبان‌های مختلف چاپ و این یادگار به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت شود و در این راستا با نهادها و سازمان‌هایی که فعالیت‌های بین‌المللی دارند، رایزنی می‌کنیم تا به یک جمع‌بندی برسیم و بحث ترجمه را جدی‌تر انجام دهیم.

شایان ذکر است: این مراسم همزمان با هفته وحدت و در روز چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در تالار شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی واقع در ابتدای خیابان معلم برگزار می گردد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcfx0de.w6dyvagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما