سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : 71264
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
حجت الاسلام غلامعلی رائیجی تشریح کرد:

فعالیت های ۵۵۰کتابخانه در حوزه علمیه /سرانه مطالعه حوزویان بالا است

قم نيوز : رئیس اداره امور کتابخانه‌های معاونت پژوهش حوزه های علمیه با بیان این که حوزه علمیه دارای ۵۵۰ کتابخانه است گفت:سرانه مطالعه حوزیان بالا است؛ اما این آمار به نسبت جامعه است، نه، به نسبت علمای گذشته، زیرا علمای گذشته همه کارشان مطالعه بوده است.
فعالیت های ۵۵۰کتابخانه در حوزه علمیه /سرانه مطالعه حوزویان بالا است
فعالیت های ۵۵۰کتابخانه در حوزه علمیه /سرانه مطالعه حوزویان بالا است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام غلامعلی رائیجی رئیس اداره امور کتابخانه‌های معاونت پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی بیان داشت: فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی را به همه کتابداران و اصحاب کتاب حوزه های علمیه تبریک عرض می کنم.

 

وی با اشاره به برنامه های حوزه علمیه در هفته کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: پیام مدیر حوزه های علمیه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، برگزاری نشست خبری معاون پژوهش حوزه های علمیه در مشهد مقدس، دیدار کتابداران با مراجع عظام تقلید در قم، تجلیل از کتابداران قمی، برگزاری جلسات انس یا کتاب با حضور اساتید، ارسال صد بسته کتاب آموزشی به کتابخانه های کشور، بازدید از کتابخانه های فعال قم، غبار روبی از بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه با حضور کتابداران، برگزاری کرسی های کتاب شناسی در برخی مدارس علمیه، برگزاری نشست صمیمی کتابداران با بزرگان اهل قلم در کتابخانه آیت الله بروجردی و برنامه های متنوع دیگری که برنامه ریزی شده و هم اکنون در حال اجرا است.

 

رئیس اداره امور کتابخانه‌های معاونت پژوهش حوزه های علمیه گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در کشور کتابخانه ها دچار مشکلات فراوانی شده اند و در این زمینه سعی داریم تا با برنامه ریزی دقیق به سامان دهی خیران این زمینه در حوزه بپردازیم.

وی افزود: نیروی انسانی و هزینه های فراوان تهیه کتاب از عمده مشکلات نهاد کتابخانه ها است، حوزه های علمی دارای 550 کتابخانه هستند که از این میان کمتر از 300 نفر کتابدار به صورت رسمی فعالیت دارند و بقیه کتابخانه های با استفاده ار نیروی جهادی اداره می شود.

حجت الاسلام رائیجی اظهار داشت: 270 مدرسه علمیه به کتابخانه با کتابدار و نرم افزار کتابداری مجهز شده اند.

وی در ادامه افزود: در برخی مدارس علمیه معاونان پژوهش به عنوان کتابدار و مسئول کتابخانه معرفی شده اند و از آنجایی مهاونت پژوهش در مدارس دارای وظایف بالایی است عملا به بخش کتابخانه مدرسه کم لطفی می شود و باید هر کتابخوانه به نسبت نیاز کتابدار داشته باشد.

رئیس اداره امور کتابخانه‌های معاونت پژوهش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: نگاه ما به کتابدار اینگونه نیست که فقط فرد کتابدار نگهبان کتاب باشد بلکه کتابدارا باید مروج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشد.

وی ادامه داد: بررسی وضعیت کمی و کیفی کتابخوانه یک وظیفه عمومی برای کتابداران محسوب می شود اما نشر و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی حائز اهمیت است.

حجت الاسلام رائیجی گفت: کتابخانه، اصلی ترین محل تولید علم و دانش است و اگر این نهاد مهم در حوزه های های به روز رسانی نشود قطعا به تولید علم و ماهیت حوزه ضربه خواهد رسید.

وس افزود: اگر ما بخواهیم چشم انداز علمی خود را در جهان تصور کنیم، باید نهاد های کتابخانه ای هم فیزیکی و هم دیجیتال را تویت کنیم.

رئیس اداره امور کتابخانه‌های معاونت پژوهش حوزه های علمیه ابراز داشت: کتابخانه های برتر کشور با سطح بین المللی فاصله زیادی دارند و کتابخانه های حوزوی نیز با این مشکل روبرو هستند.

وی گفت: یکی از دلایلی که بزرگان برای خود کتابخانه شخصی تهیه می کردند این بود که به کتابخانه های عمومی امید نداشتند و این مساله نگران کننده ای است.

لزوم هفته نهاد کتابخانه

حجت الاسلام رائیجی تاکید کرد: همانطور که هفته کتاب و کتابخوانی وجود دارد باید هفته تقویت نهاد کتابخانه در کشور وجود داشت و این مساله یک عزم ملی را طلب می کند.

وی گفت: متاسفانه برخی مدارس علمیه از نعمت کتابخانه محروم هستند و حتی فضای کالبدی و فیزیکی برای ایجاد کتابخانه در آن مدرسه فراهم نیست.

رئیس اداره امور کتابخانه‌های معاونت پژوهش حوزه های علمیه بیان داشت: سرانه مطالعه  حوزیان بالا است؛ اما این آمار به نسبت جامعه است نه به نسبت علمای گذشته، زیرا علمای گذشته همه کارشان مطالعه بوده است.

وی ادامه داد:  امروزه ما در قم و در مناطقی که طلاب در آن مکان ها ساکن هستند همچون شهرک پردیسان مشکل بزرگ فقدان کتابخوانه حوزوی داریم.

حجت الاسلام رائیجی مطرح کرد: تا کنون 14 هزار میلیارد تومان از نهاد مختلف دولتی و غیر دولتی بودجه برای تهیه کتاب به مدارس علمیه جذب شده است که تا کنون 12 هزار میلیارد تومان به مدارس اختصاص داده شده است.

وی افزود: ما از همه مردم این درخواست را داریم که در تجهیز کتابخوانه های حوزوی ما را یاری کنند و بدانند که تا زمانی که کتاب خیر در کتابخوانه موجود است خدای تعالی به او اجر و پاداش عطا می کند.

رئیس اداره امور کتابخانه‌های معاونت پژوهش حوزه های علمیه ابراز داشت: در برخی مدارس علمیه به کتب ماندگار و نفیس که چاپ سنگی و یا نسخ خطی هستند ظلم می شود، البته نگهداری از این کتب دارای هزینه و زحمت بالایی است.

وی افزود: همانطور که میراث ماندگار بای حفظ شوند از حیث مادی، از حیث معنوی نیز باید حفظ شوند، نسخ خطی باید قبل از فرسوده شدن و از بین رفتن یک نسخه دیجیتال داشته باشد.

حجت الاسلام رائیجی گفت: حوزه های علمیه بیش از 100 کتابخانه فعال دارد و تا کنون 20 دوره آموزشی برای کتابداران برنامه ریزی شده است.

وی در پایان افزود: از کلیه ناشرانی که همیشه حوزه علمیه را در زمینه تامین کتب یاری می کنند تقدیر و تشکر ویژه داشته و دارم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcjx8ea.uqevmzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما