چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : 7139
به همت انتشارات دارالحدیث انجام شد؛

انتشار "اندیشه‌شناسی محدثان حله"

قم نيوز : قم نیوز:‌کتاب "اندیشه‌شناسی محدثان حله" به همت انتشارات دارالحدیث منتشر شد.
انتشار "اندیشه‌شناسی محدثان حله"
به گزارش قم نیوز، کتاب "اندیشه‌شناسی محدثان حله" دارای هشت فصل بوده که نگاهی کوتاه به اوضاع فرهنگی اجتماعی حله و تحولات سیاسی آن، اندیشه‌های پیروان حلی مکتب بغداد، اندیشه‌های حدیث گرا، اندیشه‌های فقه محور، جریان‌های حدیثی در مکتب حله، مکتب حدیثی حله و ارتباط آن با اهل سنت و مکتب حدیثی حله از نگاه دانشوران از جمله فصل‌های این کتاب است.

این کتاب به آشنایی با حوزه‌های حدیثی و روش‌شناسی محدثان پرداخته و آن را با موضوعات جذاب در دهه‌های اخیر معرفی کرده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: شاید کمتر فرد آشنا به مباحث حدیثی باشد که تاکنون نام برخی از بزرگان مکتب حله، همچون علامه حلی، ابن داوود حلی، محقق حلی و ... را نشنیده باشد و سخنی از آنان یا درباره ایشان نخوانده باشد. شمار فراوان دانشوران حلی و نیز حجم فراوان نگاشته‌های فقهی حدیثی به جا مانده از آنان، بررسی این مکتب حدیثی را ضروری می‌کند.

در ادامه آمده است: هدف از اندیشه‌شناسی، گردآوری و گزارش دیدگاه‌ها و هدف از جریان‌شناسی، تحلیل، مقایسه و ارزیابی آن گزارش‌ها بوده است.

در فصل جریان حدیث در مکتب حله آمده است: پس از آشنایی با اندیشه‌های برجسته حله در این فصل تلاش شده تا از زاویه جریان‌شناسی به این مکتب بنگریم و این نکته را بررسی کنیم که عالمان این مکتب را در چند دسته و جریان می‌توان جای داد و اندیشه‌های کلی هر جریان کدام است و هر یک در چه حوزه‌هایی فعالیت نگارشی بیشتری داشته‌اند و سرانجام آنکه هر یک از این جریان‌ها با یکدیگر چه تعاملاتی داشته و بر اندیشه حدیث‌پژوهان پس از خود چه اثری گذاشته‌اند.

در ادامه این بخش خاطرنشان شده است: در یک نگاه کلی سه گونه اندیشه یا جریان حدیثی را می‌توان در بین دانشوران حلی جریان پیرو مکتب بغداد، جریان حدیث‌محور و جریان حدیثی فقه محور شناسایی کرد.

در فصل مکتب حدیثی حله از نگاه دانشوران آمده است: مکتب حدیثی حله و اندیشه‌های دانشوران آن پس از دوران شکوفایی این مکتب از گذشته مورد توجه حدیث‌پژوهان شیعه و مورد گفت‌وگو و ارزیابی قرار گرفت و این گفت‌وگوها تا روزگار ما همچنین پابرجاست و اظهارنظرهای عالمان درباره این مکتب و اندیشه‌های آن به دو دسته کلی تقسیم می‌شود.

در بخشی دیگر از این کتاب تصریح شده است: اظهارنظرهایی که با مکتب حدیثی حله مرتبط است و این دیدگاه غالبا در دوران معاصر بروز و نمود یافته و دلیل آن هم روشن است، زیرا بررسی دیدگاه‌های یک مکتب حدیثی از آن زاویه که مکتب است و جریان‌های حدیثی را در خود پرورانده و باید در نظر داشت که مکتب‌شناسی حدیثی از گفتمان‌های دوران ماست.

کتاب "اندیشه‌شناسی محدثان حله" تالیف امین حسین‌پوری با شمارگان هزار نسخه در ۳۷۵ صفحه و قیمت شش هزار تومان به همت انتشارات دارالحدیث منتشر شد.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به دفتر مرکز انتشارات دارالحدیث یا نمایشگاه دائمی آثار دارالحدیث واقع در قم، میدان شهدا، پلاک ۱۲۵ مراجعه کنند.

انتهای پیام/۱۰۹
https://qomnews.ir/vdcb.fbzurhb89iupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما