شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب : 71391
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله مکارم شیرازی در پیامی به کنفرانس وحدت اسلامی:

آیت‌الله مکارم شیرازی: تا ریشه‌های اختلاف سوزانده نشود شعار وحدت به جایی نمی‌رسد

قم نيوز : یکی از مراجع تقلید در پیامی به سی و دومین کنفرانس وحدت گفت: تشکیل همایش وحدت بسیار خوب است ولی تا ریشه‌های اختلاف سوزانده نشود شعار وحدت به جایی نمی‌رسد هرگاه پیروان مذاهب اختلافات را کنار بگذارند، می‌توانند برادر وار دست به دست هم دهند و در مقابل دشمنان بایستند.
تا ریشه‌های اختلاف سوزانده نشود شعار وحدت به جایی نمی‌رسد
تا ریشه‌های اختلاف سوزانده نشود شعار وحدت به جایی نمی‌رسد
به گزارش قم نیوز آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در پیامی به سی و دومین کنفرانس وحدت تاکید کرد که  کنفرانس وحدت با محوریت قدس یک برنامه ارزنده است و قرآن مساله وحدت را در رأس می‌داند.

 متن پیام این مرجع تقلید به این شرح است: برگزاری همایش وحدت اسلامی با محوریت «قدس» که یکی از برنامه های بسیار ارزنده و پر ارزش است، را به همه شما عزیزان و دست اندرکاران تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم از آن به نفع وحدت مسلمین استفاده گردد. در آیات قرآن مجید و روایات اسلامی، مسئله وحدت در رأس مسائل اسلامی قرار گرفته و تنازع مساوی با فشل و از میان رفتن روح جامعه دانسته شده است:

وَ أَطِیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ

قرآن تنازع و اختلافات را هم ردیف عذاب‌های ویرانگر آسمانی و زمینی همچون صاعقه‌ها ، زلزله ها و آتشفشان ها می‌داند: قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَىٰ أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعًا وَیُذِیقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ ۗ انْظُرْ کَیْفَ نُصَرِّفُ الْآیَاتِ لَعَلَّهُمْ یَفْقَهُونَ

در ادامه این پیام آمده است: و از سوی دیگر «قلوب شتّی» را دلیل بر سبک مغزی و نادانی می‌شمرد؛ لَا یُقَاتِلُونَکُمْ جَمِیعًا إِلَّا فِی قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ ۚ بَأْسُهُمْ بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ ۚ تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ۚ ذَٰلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا یَعْقِلُونَ

قرآن همچنین به تمامی مسلمانان مأموریت می‌دهد که اگر نزاعی بین دو گروه از برادران مسلمان – به هر دلیلی رخ  داد- هرچه زودتر آن را پایان دهد و تبدیل به دوستی و محبت کنند؛« وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا ۖ فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَىٰ فَقَاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتَّىٰ تَفِیءَ إِلَىٰ أَمْرِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا ۖ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ»

وعجیب تر اینکه تفرقه میام مسلمین را از آثار شرک می‌شمرد« وَلَا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکِینَ(31)مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا ۖ کُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ»در اخبار اسلامی پاداش کسانی که برای رفع اختلافات بکوشند، مانند مجاهد فی سبیل الله  می‌شمرد، اجرُ المُصلح بین الناس، کالمجاهد فی سبیل الله.

در این پیام تصریح شده است: با این فرهنگ فوق العاده درخشان آیا سزاوار است در میان مسلمین اختلافی باشد؟ این که گروهی نادان و بی خبر برخیزند و آتش جنگ فرقه ای به راه بیندازند و خون مسلمان‌ها را برزمین بریزند و خانه‌ها و مساجد را ویران کنند، آیا این انحراف بزرگ به هیچ وجه از ناحیه عالمان آگاه و مسلمانان بیدار پذیرفته است؟

در اینجا لازم میدانم به چند نکته حائز اهمیت اشاره کنم:

تشکلیل همایش وحدت بسیار خوب است ولی تا ریشه‌های اختلاف سوزانده نشود شعار وحدت به جایی نمی‌رسد هرگاه پیروان مذاهب اختلافات را کنار بگذارند، می‌توانند برادر وار دست به دست هم دهند و در مقابل دشمنان با یستند.
دشمنان ما دائماً از هرابزاری مخصوصاً دروغ‌های رسوا و تهمت‌های ناجوانمردانه  استفاده می‌کنند. ما هرگز نباید اخبار مربوط به خود را از رسانه‌های دشمن بگیریم ، بلکه باید آن را از منابع موثق دریافت داریم ، که در این صورت بسیاری از بدبینی‌ها را از بین خواهد برد.

لازم است از یکدیگر فاصله نگیریم، جلسات مشترک میان علما و دانشمندان مذاهب، در طول سال تشکیل شود که دیدار حضوری بسیاری از مشکلات را برطرف می‌سازد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdca6en0.49n6o15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما