دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۵
کد مطلب : 71466
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
طائی زاده:

حوزه های علمیه خواهران در استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات پیشگام است

قم نيوز : رئیس مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران گفت: حوزه‌های علمیه خواهران در سال ۱۳۸۵ شبکه یکپارچه مدارس را ایجاد کرد که در آن زمان بسیاری نهاد‌ها و حتی وزارت‌‌خانه ها به چنین سامانه‌ای مجهز نبودند و این مایه افتخار است که حوزه‌‌های علمیه خواهران در این زمینه پیشگام بوده است.
حوزه های علمیه خواهران در استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات پیشگام است
حوزه های علمیه خواهران در استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات پیشگام است
به گزارش قم نیوز علی طائی‌زاده با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات و فضای مجازی به منظور تبادل و اشتراک اطلاعات، اظهار کرد: در حال حاضر نه فقط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران که در نزدیک پانصد نقطه از کشور پراکندگی دارد، بلکه حتی شرکت‌هایی که ۳ نقطه در کشور پراکندگی دارد، برای برقراری ارتباطات لحظه‌ای و اشتراک اطلاعات میان این سه بخش، از ظرفیت فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند.

وی افزود: حوزه‌های علمیه خواهران، مرکزی است با  نزدیک پانصد  نقطه فعال در سراسر کشور که این پانصد نقطه با یکدیگر مرتبط هستند، بنابراین استفاده از ظرفیت فضای مجازی و فناوری اطلاعات به منظور انجام سریع‌تر و راحت‌ امور میان مدارس، مدیریت‌های استانی و مرکز مدیریت ضروری است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران با اینکه حوزه‌های علمیه خواهران در استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات از مراکز پیشگام است، گفت: حوزه‌های علمیه خواهران در سال 1385 شبکه یکپارچه مدارس را ایجاد کرد که در آن زمان بسیاری نهاد‌ها و حتی وزارت‌‌خانه به همچین سامانه‌ای مجهز نبودند و این مایه افتخار است که حوزه‌‌های علمیه خواهران در این زمینه پیشگام بوده است.

وی ادامه داد: برنامه اصلی مرکز فناوري اطلاعات، توسعه کاربري فناوري اطلاعات و مکانيزه کردن تمامي امور و فعاليت هاي مرکز، مناطق و مدارس علميه خواهران سراسر کشور و پشتيباني علمي اساتيد، طلاب، دانش آموختگان و کارگزاران مدارس علميه خواهران سراسر کشور از طريق توليد ابزارهاي کمک آموزشي، پژوهشي و فرهنگي است.

طائی‌زاده عنوان کرد:  اين مرکز با ايجاد زيرساخت هاي لازم و با برنامه ريزي بلندمدت توانسته تمام بخش هاي اداري ـ مالي، دبيرخانه، آموزشي، امور پذيرش و سنجش، پژوهش، اطلاع رساني و مديريت جامع اطلاعات و ... را کاملاً مکانيزه کند. این مرکز پشتیبان سامانه‌های جاری و متعدد بخش‌های مختلف حوزه‌های علمیه خواهران است که این سامانه‌ها نیز با توجه به نوع‌ فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف حوزه‌ علمیه خواهران نقش خود را ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در مرکز فناوری اطلاعات در زمینه مدرسه‌محوری خاطرنشان کرد: بر اساس رویکرد جدید حوزه‌های علمیه خواهران کارهای نوینی رخ داده و تمرکز زیاد بر آن داریم، از جمله درخواست برای تعامل سازنده‌تر، راحت‌تر و در دست‌بودن مدیریت و ارکان مرکز حوزه‌های علمیه خواهران که از راه‌های پیشنهادهای توسط مرکز فناوری برای این کار ایجاد سامانه‌های تعاملی ارتباط فی ما بین مدیر و سایر بخش‌ها با مدیران و استادان مدارس علمیه خواهران بوده است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامان انجام شده در راستای ایجاد ارتباط راحت میان مدارس، مدیریت‌های استانی و مرکز مدیریت، بیان کرد: ما دو سامانه را تجهیز کردیم که یکی از آن‌ها سامانه ویدیو کنفرانس برای ارتباط جلسه‌ای چند نفره بود که ارتباط تعاملی چند نفر به صورت صوتی و تصویری را در سطح کشور پوشش می‌دهد.

وی افزود: سامانه دیگری که فراهم کردیم سامانه پخش زنده بوده که ارتباطات فی ما بین را به صورت زنده در سطح کشور پخش می‌کرد، البته ما شرایطی فراهم کردیم که فایل‌های صوتی و تصویری در این دو سامانه پس از پخش زنده نیز در دسترس کاربران قرار گیرد.

طائی‌زاده با اشاره به برگزاری جلسات مجازی عنوان کرد: پیش از برگزاری اجلاس سراسری چندین جلسه مجازی برگزار کردیم که این جلسات مجازی سبب شد تا شرکت‌کنندگان در اجلاس سراسری مدیران با ذهنی روشن مسائل مطرح شده در این اجلاس را مورد بررسی قرار دهند و جمع‌بندی‌ها در این اجلاس دارای غنای بیشتر و حاشیه‌های کمتری بود.

وی ادامه داد: بستر سومی که توسط مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران انجام شده، ایجاد بستر برگزاری کلاس‌های آنلاین برای طلاب است، این کلاس‌های آنلاین نقش بسیار مهمی در زمینه دفاع از پایان‌نامه‌ها ایفا می‌کند زیرا بخش زیادی از طلاب حوزه‌های علمیه خواهران در خارج از قم بوده و دیگر برای دفاعیه نیاز به حضور در قم نخواهند داشت.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص فرهنگ‌سازی در فضای مجازی گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های فضای مجازی، برگزاری جلسات بیان تجارب فعالیت‌ها در فضای مجازی، تشکیل اتاق فکر مجازی، راه اندازی وبلاگ‌های گروهی، مشارکت نمایشگاه های کشوری و استانی، تولید و ارائه بسته های آموزشی متنی و تصویری، تشکیل گروه های توزیع محتوا در فضای مجازی، ارسال پیام های آموزشی و فرهنگ ساز به کاربران، راه اندازی کانال‌ها و صفحاتی در فضای مجازی جهت معرفی آثار طلاب و فعالیتهای فضای مجازی حوزه های علمیه خواهران از جمله اقداماتی است که در زمینه فرهنگ‌سازی فضای مجازی انجام شده است.

طائی‌زاده در پایان گفت: فضای مجازی و زیرساخت های تسهیل شده در این فضا برای طلاب و اساتید زمینه بسایر خوبی را برای ارتباط سریع و امن ایجاد کرده که باید از این ظرفیت ها، بیش از گذشته و با برنامه ریزی و هدف مند استفاده کرد.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcd9o05.yt0f96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما