کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قم درهفته ای که گذشت:

از طرح همیار تولید ملی تا برپایی بازارچه صنایع دستی درقم

خبرگزاری ايرنا , 10 آذر 1397 ساعت 9:11

برگزاری کنگره شهید فهمیده و 300 شهید بخش مرکزی، آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر ، سخنان شهردار درخصوص منوریل ، اجرای طرح همیار تولید ملی درمدارس ابتدایی و برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی از جمله رویدادهای خبری هفته گذشته قم بود.


به گزارش قم نیوز انتقال واحدهای خودرویی ازسطح شهر،برپایی بازارچه صنایع دستی دربوستانها، همایش نکوداشت آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، رونمایی از ضریح مطهر شهدای کربلا و الزام دستگاه های اجرایی برای خرید کالاهای تولیدی استان از دیگر اخبار هفته اول آذرماه می باشد.

**کنگره شهید حسین فهمیده و 300 شهید بخش مرکزی قم هفته گذشته با حضور مسئولان استان ،فرمانده هان نظامی و انتظامی و اقشار مختلف مردم درروستای سراجه این بخش برگزار شد.امام جمعه شهر قنوات دراین کنگره به تجلیل خانواده شهدا توسط بنیان‌گذار جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: هدف از این کنگره‌ها پایدار ماندن ارزش‌هایی است که هدف شهدا بوده است. حجت الاسلام والمسلمین رضا کرمی پور، توصیه شهدا به پشتیبانی از رهبری را مهم‌ترین رکن وصیت‌نامه آنها دانست.

** آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر قم نیز پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد و در آن از 16 صادرکننده برگزیده تجلیل به عمل آمد. در این آیین که با حضور محمد رضا مودودی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، سید محمد رضا هاشمی سرپرست استانداری قم، احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و شماری دیگر از مسئولان استان همراه بود از صادرکنندگان برگزیده در بخش صادرات فرش دستباف، محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات اسنک، شمش سرب، روغن پایه، آجرهای نسوز، دستگاه تصفیه آب، تولید آرد، شمش آلومینیوم، تولید انواع چسب، کیک و شیرینی، ساندویچ پانل و ظروف گیاهی، با اهدای لوح تقدیر و تندیس تجلیل شد. 

**مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم نیز هفته گذشته درکارگروه اشتغال قم گفت: 47 میلیارد و 250 میلیون ریال معادل 49 درصد از کل مبلغ تسهیلات جذب شده برای بخش مشاغل خانگی استان تحقق پیدا کرده است. مصطفی کاویانی اظهار داشت: سهم قم از تسهیلات پیش بینی شده برای مشاغل خانگی 113 میلیارد ریال بوده که از این میزان 95 میلیارد و550 میلیون ریال جذب و حدود نیمی از آن نیز پرداخت شده است.وی افزود: بانک رفاه کارگران 68 درصد، بانک تجارت 64 درصد و بانک های ملی و کشاورزی نیز هر کدام 48 درصد و 32 درصد پرداخت را انجام دادند.

**واحدهای خودرویی به بیرون شهر منتقل می شود
هفته گذشته رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر قم در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: مراحل احداث شهرک های صنوف و خدمات خودرویی به خوبی پیش می رود و واحدهای خدمات خودرویی و صنوف مزاحم باید هرچه زودتر به این شهرک ها منتقل شوند. سید مجتبی سبحانی ثابت افزود: هم اکنون اخطاردهی به صنوف مزاحم توسط شهردارهای مناطق هشتگانه آغاز شده ولی به طور طبیعی این کسبه به دلیل از دست دادن مشتری های خود، در برابر این نقل مکان، مقاومت نشان می دهند. مراحل ساخت بسیاری از سازه های این شهرک به اتمام رسیده و حدود 200 میلیارد ریال نیز توسط هیات امنای آهن فروشان هزینه شده است.

** اجرای طرح 'همیار تولید ملی' درمدارس مقطع ابتدایی قم 
در ششمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قم بر اجرای طرح همیار تولید ملی درمدارس مقطع ابتدایی در راستای حمایت از کالای تولید داخلی تاکید شد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: پذیرفتن راحت تر استدلال ها برای مصرف کالای ایرانی توسط دانش آموزان دوره ابتدایی، تربیت و اثرگذاری موضوع تولید ایرانی در ابتدای کودکی، اهمیت بیشتر تقویت خودباوری در سنین پایین و اهمیت بحث در مورد مسائل ملی بین کودکان در اعتماد به نفس شان از جمله دلایلی است که مدارس مقطع ابتدایی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده اند.
محمود سیجانی افزود: اضافه کرد: اجرای این طرح در 40 مدرسه هدف گذاری شده بود و قرار بود طرح از ابتدای سال تحصیلی جاری اجرایی شود و 500 تَن از دانش آموزان نیز در این راستا سازماندهی و به عنوان حامی کالای ایرانی معرف شوند.

** روند اجرای سند اشتغال خوب است
معاون امور اقتصادی استانداری قم در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، روند اجرایی تدوین سند اشتغال این استان را مناسب ذکر کرد و گفت: این سند برای اجرایی شدن نیاز به شدت و حدت بیشتر دارد.مهرداد غضنفری افزود: در بهار امسال شاهد کاهش نرخ بیکاری و درتابستان 97 با اتفاقاتی که حوزه صنعت رخ داد، شاهد افزایش نرخ بیکاری بودیم.وی با تاکید بر کاهش نرخ بیکاری تا پایان امسال، بیان کرد: به همین منظور کمیته پیشگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی تشکیل شد و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز نباید منفعلانه برخورد کند و پیگیریهایش باید عملیاتی باشد.

** دولت به موضوع مونوریل ورود کند
هفته گذشته شهردار قم نیز گفت: این نهاد مردمی به تنهایی امکان حل معضل بلاتکلیفی طرح منوریل را ندارد، و دولت باید به این موضوع ورود پیدا کرده و آن را سامان دهی کند. سید مرتضی سقائیان نژاد در گفت وگو با ایرنا ایرنا افزود: درحال حاضر جلسه های مربوط به مونوریل با حضور شهرداری، شورای شهر و مسئولان استانی ادامه دارد، و پس از رفع اختلافات و مشکل حقوقی این پروژه نتیجه نهایی به مردم و شهروندان اعلام می شود. وی افزود: اینکه این پروژه ادامه پیدا کند، و یا رها شود، به زودی مشخص خواهد شد.شهردار قم با تاکید بر نقش دولت در هر چه سریعتر تعیین تکلیف نمودن مونوریل گفت: چون وضعیت اقتصادی شهرداری مناسب نیست، دولت باید قدم پیش گذارد و قضیه را حل و فصل کند.

** بازارچه صنایع دستی در بوستانهای قم ایجاد می شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم هفته گذشته درجلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت:سالهای زیادی است که برای استقرار بازارچه صنایع دستی پیگیر مکانی هستیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در بوستان ها برپا گردد.محسن بهشتی با اشاره به این که بازار کهنه قم نیز ظرفیت ویژه ای برای صنایع دستی است، گفت: از سال گذشته ترافیک عبوری بازار کهنه قطع شده و صاحبان مغازه های تقاضای تغییر کاربری برای عرضه صنایع دستی دارند.

** همایش نکوداشت آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید فقید، پنجشنبه هفته گذشته با حضور شخصیت های برجسته حوزوی، مسئولان، استادان و دانشجویان در دانشگاه مفید قم برگزار شد.آیات سید محمدجواد علوی بروجردی و محمدجواد فاضل لنکرانی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، حجت الاسلام علی یونسی مشاور سابق رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سید محمدرضا هاشمی سرپرست استانداری قم در این همایش حضور داشتند و سخنرانی کردند.
همچنین برگزاری نمایشگاه عکسی از مقاطع مختلف زندگی مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی از جمله بخش های جانبی این همایش بود.مرحوم آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید فقید پس از یک عمر تلاش علمی، فقهی و سیاسی، سوم آذرماه 1395 در 90 سالگی دار فانی را وداع گفت و در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد. 

** آیین رونمایی از ضریح مطهر شهدای کربلا
هفته گذشته آیین رونمایی از ضریح مطهر شهدای کربلا با حضور جمعی از علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه، نماینده بیوت مراجع عظام تقلید، جمعی از مسئولان استانی و قشرهای مختلف مردم در قم برگزار شد. 
یکی دیگر از اعضای هیات امنای ساخت ضریح شهدای کربلا گفت: برای ساخت ضریح نیز استاد محمود فرشچیان طرح و نقشه ‌ای هنرمندانه طراحی کرد که از یک سال پس از نصب ضریح مطهر امام حسین(ع) کار ساخت آن شروع شد. محمود پارچه باف با بیان این که هنرمندان مختلفی در رشته های گوناگون در ساخت این ضریح مطهر مشارکت داشته اند، افزود: برای ساخت آن از 11 متر مکعب چوب ساج، 284 کیلوگرم مس، 32 کیلوگرم برنج، 252 کیلوگرم استیل، حدود 803 کیلوگرم نقره و نزدیک به 9 کیلوگرم طلا استفاده شده است. وی ابراز امیدواری کرد که ان شاءالله به زودی این ضریح مطهر به کربلای معلا منتقل و در حرم مطهر امام حسین(ع) نصب شود. 

** دستگاههای اجرایی از کالاهای تولیدی قم استفاده کنند
سرپرست استانداری قم با بیان این که اقتصاد مقاومتی را باید از خودمان آغاز کنیم، گفت: مسئولان خرید دستگاه های اجرایی از جمله کارپردازان و ذیحسابان موظف هستند از کالاهای تولیدی در استان استفاده کنند. محمدرضا هاشمی هفته گذشته درجلسه ستاد اقتصاد مقاومتی افزود: اقتصاد مقاومتی آنقدر سخت نیست که الزاما نیاز به کلمات، عناوین و اعتبارات داشته باشد، بلکه خرید کالایی با اولویت کالای تولید شده در قم، گام نخست اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی است.وی اضافه کرد: اگر حتی وسایل خانگی هم می خریم باید خرید کالای تولید داخل در اولویت باشد. 
6133

انتهای پیام /138


کد مطلب: 71599

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/71599/طرح-همیار-تولید-ملی-برپایی-بازارچه-صنایع-دستی-درقم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir