کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سینمای قم، از رکود در دهه 80 تا رونق در دهه

خبرگزاری ايرنا , 12 آذر 1397 ساعت 9:11

43 سال از عمر سینما در قم می گذرد، سال هایی که گاه چراغ لابراتوار آن بی رمق سوسو کرده و گاه پرده نقره ای، پررونق تر از همیشه آرمان ها و دغدغه ها را اکران کرده است.


به گزارش قم نیوز «دروازه طلایی» که تاسیس شد، نخستین سینمای قم نام گرفت؛ سینمایی که تاسیس آن در سال 1354 موجب شد تا امروز عدد 43، نشان دهنده عمر سینما در این شهر باشد.
اگر چه دروازه طلایی، سینما را به قم آورد ولی انقلاب اسلامی بود که فصل طلایی سینما را در این شهر رقم زد. ساخت و بهره برداری از سینماها و اکران فیلم های ارزش مدار پیرامون انقلاب و دفاع مقدس موجب شد تا دهه 60، نام خود را در تقویم سینمای قم به عنوان درخشان ترین سال های فعالیت پرده نقره ای ثبت کند.
افول محتوایی و کیفی فیلم های سینمایی، هزینه های زیاد نگهداری، بازسازی و به روز رسانی سینماها و خروج سینما از اولویت های فرهنگی دولت ها همگی دست به دست هم داد تا رفته رفته چراغ سینماهای قم یکی پس از دیگری خاموش شود و رکود و تعطیلی سایه خود را بر سینماهای این شهر گسترش دهد. سینماها عمرشان به یک سال نمی رسید و چند ماه پس از فعالیت، تعطیلی سرنوشت مشترک شان بود.
اما باز هم این فیلم های دفاع مقدس بود که مردم را بار دیگر با سینما آشتی داد، سینما که در تب رکود می سوخت اکران فیلم «اخراجی های 1» پس از سال ها سالن ها را لبریز از جمعیت کرد، سانس ها و اکران های فوق العاده همگی از آغاز حال خوب سینما خبر می داد، حال خوبی که با آغاز بسیج سینماسازی در قم شاهد بازگشت به روزهای رونق خود است به گونه ای که تعداد تماشاگران سینمایی قم از 178 هزار تن در سال 92 به حدود 521 هزار تن در سال 96 افزایش یافته که نشان از رشد بیش از 290 درصدی دارد.
چهار دهه حضور در عرصه فرهنگی، موجب شده تا سینما، دوره های متفاوتی را در قم تجربه کند، «درخشش در دهه 60، رکود در دهه80 و رونق در دهه 90».

** تاریخچه سینمای قم
رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تاریخچه سینمایی قم گفت: سابقه فعالیت سینما در این شهر حدود 43 سال و به راه اندازی سینمای «دورازه طلایی» در سال 1354 بر می گردد که این سینما اوایل انقلاب در سال 1357 از چرخه خارج و تغییر کاربری داده شد.
محمد کاظم رضوانی، اوج درخشش سینمای قم را سال های ابتدایی دهه 60 شمسی عنوان کرد و افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی روند ساخت سینما در قم سرعت گرفت به گونه ای که ظرف چند سال شاهد تاسیس چندین سینما از جمله سینما پیش آهنگی (تربیت)، انقلاب، والفجر(شهر آفتاب)، استقلال، توحید و فلسطین بودیم.
وی با بیان اینکه عمر برخی از این سینماها بیش از چند ماه نبود ادامه داد: از سال 1361 تا سال 1370 با تعطیل شدن تعدادی از این سینماها، بار فعالیت سینمایی در قم بر دوش سه سینمای والفجر(شهر آفتاب)، استقلال و تربیت قرار داشت.
رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: به منظور افزایش سرانه سینمایی استان تلاش هایی در ابتدای دهه 70 برای ساخت سینمای جدید شکل گرفت که نتیجه آن بهره برداری از سینمای مفید در سال 1373 و سینمای نور در سال 1375 بود که عمر این سینماها نیز چندان زیاد نبود.
رضوانی، سال 1375 تا 1389 را سال های رکود صنعت سینمایی در قم دانست و گفت: در فاصله 14 سال هیچگونه سرمایه گذاری جدی در گسترش زیرساخت های سینمایی انجام نشد و در این سال ها با افزایش مهاجرت به قم و رشد سریع جمعیت ساکن در این شهر، سرانه تعداد صندلی سینمایی نسبت به جمعیت به شدت روند کاهشی در پیش گرفت.
وی ادامه داد: در سال 1389 با افتتاح مجتمع سینمایی ونوس توسط بخش خصوصی، اکران فیلم های با کیفیت و جذاب و افزایش اقبال عمومی به سینما، رونق سینما در قم از ابتدای دهه 90 آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
در حال حاضر سینمای ونوس با 300 صندلی، سینمای تربیت با 500 صندلی و سینمای آیه با 140 صندلی سه سینمای فعال شهر قم می باشد.
مجتمع سینما ونوس با 2 سالن نمایش به ترتیب 213 و 63 صندلی در سال 1388 به عنوان اولین سینمای مجهز به سیستم دالبی در استان قم فعالیت خود را آغاز کرد. در این سینما علاوه بر پخش فیلم، کلاس های آموزشی، غرفه فرهنگی، کافی شاپ و یک سالن VIP نیز دائر است.
سینما تربیت نیز یکی از سینماهای قدیمی قم و متعلق به آموزش و پرورش است، 466 صندلی دارد و مزیت آن نسبت به 2 سینمای دیگر واقع شدن در مرکز شهر و دسترسی مناسب است.
سینما آیه به عنوان نخستین سینمای تخصصی طلاب و روحانیان، اردیبهشت ماه 95 در مدرسه اسلامی هنر قم گشایش یافت. هدف از بهره برداری این سینما، ایجاد بستر برای حضور قشر فرهیخته حوزه، نخبگان حوزوی و عموم متدینانی که شاید به طور عادی در سینماها حضور پیدا نکنند، در سینما بوده است.

** استقبال از سینماهای قم 290 درصد افزایش یافت
رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم ادامه داد: تعداد تماشاگران سینمایی قم از 178 هزار تن در سال 92 به حدود 521 هزار تن در سال 96 افزایش یافته است که نشان از رشد بیش از 290 درصدی دارد.
رضوانی افزود: تعداد تماشاگران سینمایی قم در سال های 92 تا 96 به ترتیب 178، 197، 300، 400 و 521 هزار تن بوده است.
وی با بیان این که رکوردهای فروش بلیط سینمایی در استان در این سال ها همواره در حال جا به جایی است گفت: در فاصله زمانی سال 92 تا 96، بیش از یک میلیون و 596 هزار تن اقدام به خرید بلیط و تماشای فیلم های سینمایی در سینماهای استان کرده اند.
وی ادامه داد: در سه ماه نخست امسال با اکران 9 فیلم شاخص، 210 هزار تن در قم به سینما رفته اند که این تعداد تماشاگر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 40 هزار تن افزایش داشته است.
رضوانی با اشاره به صدور 484 مجوز جهت تولید فیلم در این استان از ابتدای سال 92 تا پایان سال 96 گفت: این تعداد مجوز برای ساخت 195 فیلم مستند، 278فیلم کوتاه و 9 فیلم ویدوئویی بوده، ضمن این که در این مدت 285 فیلم سینمایی در سینماهای استان اکران شده است.

** هشت سینما به ظرفیت سینمایی قم افزوده می شود
رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: هشت سینما با 15 سالن در حال ساخت، تکمیل و تجهیز در این استان است که تعداد صندلی سینمایی از یک هزار به سه هزار صندلی تا پایان خرداد 98 افزایش می یابد.
رضوانی افزود: تعداد صندلی های فعال این استان از 940 صندلی، تا پایان امسال به 2 برابر و تا پایان خرداد ماه سال 98 به سه برابر افزایش می یابد که این امر، استاندارد تعداد صندلی سینمایی به جمعیت قم را از 10 به 30 درصد افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه در سال های اخیر شاهد ورود بخش خصوصی و مجموعه های مختلف فرهنگی به ساخت سالن های سینمایی در این استان هستیم گفت: سینماهای متعدد دولتی و بخش خصوصی در قم در حال ساخت است که حدود یک هزار صندلی تا پایان امسال و یک هزار صندلی سینمایی نیز تا پایان خرداد ماه سال 98 به ظرفیت صندلی های سینمایی استان افزوده می شود.
رضوانی با اشاره به کمبود شدید صندلی سینمایی در این استان گفت: بر اساس برخی استانداردها باید به ازای هر 100 تن یک صندلی سینمایی وجود داشته باشد که با توجه به وجود حدود یک هزار صندلی فعال سینمایی، این استان با کمبود 10 هزار صندلی سینمایی مواجه است.
وی گفت: طرح بازار شهر با 70 درصد پیشرفت فیزیکی و چهار سالن 60 ،80،120 و 300 نفره تا بهمن ماه امسال به بهره برداری می رسد ضمن اینکه نوسازی مجموعه شهر آفتاب با 2 سالن 90 نفره و یک سالن با ظرفیت 300 تن در حال انجام است.
رضوانی با بیان اینکه روند اداری راه اندازی مجدد سالن سینمایی کانون پرورش فکری پردیسان با 200 صندلی در حال اتمام است، ادامه داد: سینما استقلال با ظرفیت 250 صندلی، سینما ولایت با 220 صندلی و بهره برداری از سینمای باغ موزه دفاع مقدس با ظرفیت 400 صندلی تا پایان امسال بخشی از اقدام های صورت گرفته برای توسعه زیرساخت های سینمایی استان قم می باشد.
وی ادامه داد: مجموعه اریکه ملل با 2 سالن سینمایی، استقلال با 250 صندلی و همچنین راه اندازی 2 سالن سینمایی در تالار مرکزی شهر تا پایان خردادماه سال آینده، از جمله سالن هایی است که روند تکمیل، تجهیز و رفع نقص آنها در حال انجام است.

** فعالیت 2 سینمای خاطره انگیز قم از سر گرفته می شود
رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: سینما استقلال و شهر آفتاب به عنوان سینماهای قدیمی و خاطره انگیز این استان، پس از سال ها رکود و تعطیلی، فعالیت مجدد خود را تا بهمن ماه امسال از سر می گیرند.
رضوانی ادامه داد: سینماهای شهر آفتاب و استقلال که به ترتیب در سال های 1360 و 1361 در شهر قم به بهره برداری رسیده بودند با وجود چندین بار نوسازی، در سال های اخیر دچار رکود و تعطیلی کامل شدند.
وی با اشاره به پیگیری های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره سینمایی قم و همچنین علاقه مندی مالکان این سینماها برای فعالیت مجدد اظهار داشت: با سرعت بخشی برای قرار گرفتن سینما استقلال در نوبت بازسازی، روند آن در حال انجام است.
رضوانی ادامه داد: با همکاری مالک سینمای شهر آفتاب و موسسه شهر آفتاب وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 2 سالن با ظرفیت 90 صندلی و یک سالن سینمایی به ظرفیت 300 صندلی تا بهمن ماه امسال در قم به بهره برداری می رسد.

** 4 طرح تحولی در حوزه سینمای قم در حال اجراست
رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: چهار طرح شامل طرح تشکیل شورای فیلم و تصویر، سلام سینما، استعدادیابی و تشکیل بانک اطلاعاتی هنرمندان فعال در حوزه فیلم و سینما در این استان اجرا شده و یا در حال پیگیری است.

رضوانی با بیان اینکه اجرای این طرح ها علاوه بر فراهم کردن زمینه برای سیاست گذاری درست و تضمین آینده سینمایی استان موجب افزایش مخاطبان سینما می شود، افزود: با اجرای این طرح ها علاوه بر تجمیع فعالیت ها، ساماندهی و شناسایی هنرمندان و نوجوانان مستعد به دنبال افزایش سهم سینما در سبد خانواده ها هستیم.
وی استعدادیابی را لازمه تضمین آینده سینمای استان دانست و گفت: 12 آموزشگاه آزاد سینمایی با سطح آموزشی بسیار خوب در قم فعالیت می کند که این آموزشگاه ها در فاصله سال های 1392 تا 1396، هفت هزار و 856 هنرجو را آموزش داده اند.

رضوانی با تاکید بر اینکه به دلیل هزینه بالا و زمان طولانی برای ثمر دهی طرح های استعدادیابی، متاسفانه اقدام های بلند مدتی در این زمینه در استان صورت نگرفته است گفت: استعدادیابی و پژوهش کاربردی در حوزه هنر و سینما موجب رونق فضای تولید آثار فاخر فیلم در استان می شود که لازمه آن استانداردسازی آموزش ها و برنامه ریزی های بلند مدت است.

وی استعداد یابی از کودکان و نوجوانان را اقدامی مستمر و بلند مدت دانست و گفت: با تعریف چشم اندازهای بلند مدت در قالب طرح استعدادیابی از کودکان و نوجوانان علاقه مند به این حوزه، در 10 زمینه مختلف با شناسایی افراد مستعد، آموزش های مستمر برای آنها تدوین می شود.

وی با اشاره به آغاز مطالعات اولیه تدوین طرح استعدادیابی در قم اظهار داشت: با اجرای این طرح، کودکان و نوجوانان مستعد در زمینه بازیگری، کارگردانی، فیلم نامه نویسی و بخش های مختلف تولید فیلم شناسایی شده و مورد حمایت قرار می گیرند.

رضوانی در ادامه اظهار داشت: به منظور افزایش مخاطبان سینما و بهره گیری افراد ساکن در مناطق محروم از سینما و اکران فیلم هایی سینمایی، طرح ملی «سلام سینما» در استان قم اجرایی شده است.

به گفته وی، با اجرای این طرح در قالب سینمای سیار، فیلم های سینمایی در بخش ها و مناطق محروم استان در مدارس کم برخوردار برای عموم اکران می شود که تاکنون با استقبال مردم مواجه شده است.

رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اظهار داشت: استمرار این طرح نیازمند استقبال، همراهی و هماهنگی مسئولان بخش های استان است و در صورت نبود این تعامل، این طرح نمی تواند به اهداف فرهنگی خود دست یابد.

وی گفت: به منظور ایجاد هم افزایی میان دستگاه های متولی فرهنگی درحوزه تولید فیلم در این استان، طرح تشکیل «شورای فیلم و تصویر» برای راهبری و برنامه ریزی منسجم در این زمینه در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: با تصویب تشکیل این شورا بسیاری از موازی کاری ها حذف، اولویت بندی ها تعیین و هدفگذاری های استان در حوزه تولید فیلم و تصویر به صورت منظم و با برنامه انجام می شود که این امر بخش مهمی از نابسامانی موجود در این حوزه را کاهش می دهد.

وی، نبود بانک اطلاعاتی جامع از هنرمندان و فعالان سینما و فیلم در استان را از جمله نقاط ضعف دراین زمینه دانست و افزود: طرح اولیه تشکیل این بانک اطلاعاتی تهیه شده و مورد موافقت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است که مرحله نخست این بانک، به شناسایی و تجمیع اطلاعات هنرمندان فعال در حوزه فیلم و سینمای استان اختصاص دارد.
رضوانی تاکید کرد: حدود 500 هنرمند حرفه ای و متخصص در بخش های مختلف از جمله فیلمنامه نویسی، گریم، طراحی صحنه، کارگردانی، طراحی لباس، فیلمبرداری، صداربرداری، تدوین و بخش های مختلف مرتبط با تولید فیلم در قم وجود دارند که به دلیل نداشتن بانک اطلاعاتی جامع امکان برنامه ریزی و بهره گیری از ظرفیت های مهم این افراد وجود ندارد.


انتهای پیام /138


کد مطلب: 71660

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/71660/سینمای-قم-رکود-دهه-80-رونق

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir