کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم مطرح کرد

کشت گیاهان دارویی در 400 هکتار از اراضی استان قم

خبرگزاری فارس , 13 آذر 1397 ساعت 9:04

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: مساحت اراضی زیر کشت گیاهان دارویی در استان از 20 هکتار در سال 92 به 400 هکتار در سال جاری رسید و هدف ما رسیدن به رسیدن به عدد هزار هکتار است.


به گزارش قم نیوز محمد رضا طلایی دوشنبه شب در جلسه شورای اداری استان قم در تالار معصومیه فرمانداری با اشاره به خودکفایی بخش کشاورزی کشور اظهار کرد: کشورمان در چهار سال گذشته در زمینه تولید گندم خودکفا شد که این مساله گامی در راستای اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به کشاورزی پایدار و کاهش هزینه تولید محصولات کشاورزی در استان قم تلاش کردیم، البته به دلیل کمبود منابع آب در این استان امکان توسعه اراضی کشاورزی در قم وجود ندارد، میزان اعتبارات ردیف بودجه ملی برای بخش کشاورزی استان از 7 میلیارد تومان به 30 میلیارد تومان رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: 450 میلیارد تومان تسهیلات از ردیف‌های اعتباری مختلف طی چهار سال اخیر به بخش کشاورزی استان اختصاص پیدا کرد که این تسهیلات اشتغال چهار هزار و 653 نفر را در قم به دنبال داشت، البته خود کشاورزان هم 100 میلیارد تومان آورده داشتند.

طلایی توسعه باغات را رویکرد بخش کشاورزی استان قم دانست و تصریح کرد: در چهار سال اخیر مجوز احداث 70 واحد صنایع تبدیلی برای این بخش داده شده است که تاکنون 42 واحد به بهره برداری رسیدند.

وی ادامه داد: گرمای زیاد و تنش‌های اقلیمی موجب شده است که مساله کمبود آب را در استان قم داشته باشیم، اعتباراتی در سال‌های اخیر در زمینه مکانیزاسیون سیستم آبیاری بخش کشاورزی به استان قم اختصاص پیدا کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در اختیار بخش کشاورزی کشور قرار گرفت تا سیستم آبیاری مکانیزه در اراضی کشاورزی اجرا شود  در چهار سال گذشته در 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قم سیستم آبیاری نوین اجرا شد و راندمان آبیاری بخش کشوری استان از 39 درصد به 47 درصد رسید که هشت درصد بالای میانگین کشوری است.

طلایی ادامه داد: میزان تولیدات بخش کشاورزی استان قم از 600 هزار تن در سال 92 به 700 هزار تن رسیده است، برای احداث 70 هکتار گلخانه در استان مجوز دادیم که 24 هکتار در حال احداث است و هفت هکتار گلخانه در سال زراعی جاری به بهره برداری رسید.

طلایی با اشاره به کشت‌های گیاهیان دارویی در استان قم اظهار کرد: در این راستا با انجام مطالعات صورت گرفته امکان کشت 17 رقم گیاه دارویی متناسب در استان وجود دارد و مساحت اراضی زیر کشت گیاهان دارویی در استان قم از 20 هکتار در سال 92 به 400 هکتار در سال جاری رسید و هدف ما رسیدن به رسیدن به عدد هزار هکتار است و 3 واحد صنایع تبدیلی در این بخش در استان قم داریم و دو واحد هم در دست احداث است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: طرح الگوی کشت استان مصوب شده است و این طرح در سال زراعی جاری به عنوان پایلوت کشور در استان قم اجرا می‌شود.

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 71694

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/71694/کشت-گیاهان-دارویی-400-هکتار-اراضی-استان-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir