سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : 71704
منبع : خبرگزاری فارس

تملک عامل حرکت لاک‌پشتی احداث پارکینگ در قم

قم نيوز : تملک زمین‌های مورد نیاز برای احداث پارکینگ معضلی است که سبب کندی پیشرفت این احداث می‌شود زیرا علاوه بر هزینه‌های این املاک، کسب رضایت مالکان نیز ضروری است.
تملک عامل حرکت لاک‌پشتی احداث پارکینگ در قم
تملک عامل حرکت لاک‌پشتی احداث پارکینگ در قم
به گزارش قم نیوز احداث پارکینگ از جمله امکانات ضروری در شهرهای زائرپذیر مانند قم است. زائران فراوانی در مناسبت‌های مختلف، اعیاد و عزاداری‌های ائمه اطهار(ع) به این شهر مشرف می‌شوند.

کمبود پارکینگ در زمان‌های اوج حضور زائران از جمله مشکلات کنونی در شهر قم است به طوری که زائران و مجاوران شاهد ترافیک سنگین و صف‌های طولانی برای دسترسی به مکان پارک خودرو پیرامون هسته مرکزی شهر برای تشرف به حرم حضرت معصومه(س) هستند.
در نقاط مختلف شهر قم نیز پارکینگ امروز به یک معضل تبدیل شده و در ساعات مختلف نیاز به پارکینگ در هسته مرکزی، مراکز خرید و... بیش از پیش احساس می شود.

پارکینگ از جمله امکاناتی است که برای رفاه زائران بسیار ضروری است ولی کمبود پارکینگ در شهر قم به عنوان یک معضل خودنمایی می‌کند.
روح الله امراللهی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به بحث کمبود پارکینگ در شهر قم گفت: مسئله تملک برای احداث پارکینگ از جمله مشکلاتی است که وجود دارد و اقدامات و خدمات شهرداری در این بخش در حد انتظار صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: جلسات مکرری در این زمینه برگزار شد و این نظر وجود دارد که به جای اینکه به طور گسترده وارد پلاک‌های پیش‌بینی شده در نقشه طرح تفصیلی شوند، چند نقطه به عنوان اولویت تعیین شده و به طور متمرکز مورد بررسی و اجرا قرار گیرند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اهمیت پیش‌بینی برنامه‌هایی برای توسعه خدمات شهری گفت: این امر سبب می‌شود در آینده‌ای نزدیک پارکینگ‌هایی در اختیار مردم قرار گیرد.

وی عنوان کرد: در بسیاری از بخش‌ها از عملکرد شهرداری رضایت وجود دارد و در بخش‌های عمرانی، مالی و بسیاری از بخش‌ها نمرات قابل قبولی کسب کرده است ولی در حوزه پارکینگ نسبت به عملکرد شهرداری نقد وجود دارد.


 
پارکینگ‌های موجود جوابگو نیست

به گفته امراللهی پارکینگ‌هایی مانند میدان امام خمینی و پارکینگ طبقاتی معلم وجود دارد ولی جوابگوی نیاز امروز و شرایط شهر نیست.

وی قیمت بالای تملک را از جمله معضلات ذکر کرد و افزود: احداث پارکینگ باید به طور عمده در مناطق و معابر مجهز و هسته مرکزی روی دهد ولی قیمت املاک بالا است بنابراین هزینه بالایی در این بخش می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: در مکان‌های دارای زمین احداث پروژه آسان‌تر انجام می‌شود ولی در محدوده املاک نمی‌توان این امر را انجام داد.


زمان بر بودن تملک

وی عنوان کرد: در اماکنی که املاک وجود دارد به سختی مالکان حاضر می‌شوند ملک را تخلیه کنند و در نتیجه مجبور به اجرای ماده 9 قانون زمین شهری هستیم که سیکل و چرخه آن زمان‌بر است.

امراللهی با بیان اینکه به دلیل زمان‌بر بودن احداث پارکینگ در این زمینه اقدام جدی مشاهده نمی‌شود گفت: مکان‌نمایی پارکینگ‌ها به طور عمده در هسته مرکزی، خیابان های اصلی و کلیدی شهر انجام شده ولی مالکان از نظر جا به جایی مشکل دارند بنابراین سیکل موجود زمان‌بر است.

وی عنوان کرد: مدیریت شهری منابع محدود دارد. تملک اراضی در هسته مرکزی سخت‌ترین کار در شهرداری و مدیریت شهری است.


 

نگاه درآمدزایی به پارکینگ نادرست است

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به درآمدزایی پارکینگ‌ها گفت: پارکینگ‌ها تنها هزینه‌های جاری خود را تأمین می‌کنند زیرا فرسودگی پارکینگ‌ها هزینه‌هایی به همراه دارد.

وی به علت نصب پارکومترها اشاره کرد و گفت: پارکومترها به این منظور نصب می‌شوند که شهروندان در صورت نبود ضرورت با خودروی شخصی جا به جا نشوند و با وسائل حمل و نقل عمومی تردد کنند.

وجود ظرفیت پارکینگ از ضرورت‌هایی است که رضایت زائران را به همراه دارد و همچنین از تخلفاتی مانند پارک دوبل که در اثر کمبود پارکینگ بروز می‌کند جلوگیری به عمل می‌آید ولی آنچه واضح است حرکت لاک پشت گونه احداث پارکینگ است که مسؤولان ذی ربط لازم است تدابیر و برنامه‌ریزی‌ها را در این بخش داشته باشند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdci5yay.t1azu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما