کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت الله مکارم شیرازی: جامعه‌ای ترقی می‌کند که همه افراد به فکر یکدیگر باشند

خبرگزاری مهر , 14 آذر 1397 ساعت 18:27

یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه جامعه‌ای ترقی می‌کند که همه افراد به فکر یکدیگر باشند، گفت: اگر هر کسی بخواهد کیسه خود را پر کند، جامعه پیشرفت نخواهد کرد.


به گزارش قم نیوز آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح چهارشنبه در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم اظهار داشت: نمی خواستم امروز در مسائل روز سخنی بگویم، چون گوش شنوا کم است؛ چرا انسان حرف حساب را به کسانی بگوید که گوش شنوا ندارند؛ ارزش حرف کم می شود.

وی ابراز داشت: امروز داد مردم از بی انصافی گروهی از تجار و کسبه درآمده است که پشت سر هم اجناس را گران کرده و به فکر مردم نیستند.

این استاد برجسته حوزه اظهار داشت: اصلا چرا در یک کشور اسلامی باید تعزیرات وجود داشته باشد؟ یک کاسب و تاجر مسلمان بدون احتیاج به تعزیرات باید به وظیفه خود عمل کند؛ اما مشاهده می‌کنیم که به مأمور تعزیرات می‌گویند ما جریمه را می‌پردازیم؛ اما قیمت خود را پایین نمی‌آوریم.

وی تصریح کرد: اگر کار به اینجا برسد، واقعا رسوایی است؛ ما مسلمانیم و دم از پیروی امیرمؤمنان(ع) می‌زنیم؛ جامعه‌ای ترقی می‌کند که همه افراد به فکر یکدیگر باشند؛ اگر هر کسی بخواهد در این وانفسا کیسه خود را پر کند (کما اینکه خیلی ها اینطور هستند)، جامعه پیشرفت نخواهد کرد و عقب می‌ماند.

آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: چرا برخی از افراد فقط به فکر خود هستند؟ در رسانه‌ها آمده است که شخصی ۳۰ هزار میلیارد تومان به جیب زده است؛ همه باید بدانیم که روزی فرا می‌رسد که باید جوابگو باشیم؛ خدا را در نظر بگیریم و او را ناظر اعمال خود بدانیم.

بی‌تواضعی سبب عقب ماندگی در درس و تحصیل می‌شود

وی در بخش دیگر از سخنان خود به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: حضرت در این حدیث فرمودند: «تواضعوا لمن تعلّمون منه و تواضعوا لمن تعلّمونه و لا تکونوا جبابرة العلماء/ با استاد و با شاگرد خود تواضع کنید و دانشمندان سرکش مباشید».

این مرجع تقلید ابراز داشت: تواضع در مقابل همه خوب است؛ اما در مقابل علم، عالم، متعلم و معلم موقعیت دیگری دارد؛ این مباحث اخلاق اسلامی است که مؤثر در پیشرفت کار است.

وی افزود: بی تواضعی سبب عقب ماندگی در درس و تحصیل می‌شود؛ تواضع میان استاد و شاگرد سبب رونق یافتن محافل علمی خواهد شد.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: خوشبختانه در حوزه های علمیه این معنا از قدیم الایام بوده و مثال و داستان های بسیاری برای آن وجود دارد.

وی بیان داشت: بنده استادی داشتم که در زمستان کیسه بزرگی از خرده چوب ها را پر کرده بود و به کلاس آورد تا شاگردان گرم شوند؛ همچین رابطه ای میان استاد و شاگرد وجود داشته است.

این مفسر قرآن کریم اظهار داشت: یکی از مسائل مربوط به تواضع این است که اگر شاگرد حرف اساسی زد، استاد بپذیرد؛ ما اساتیدی را دیدیم که در کنار پذیرش اشکالات، پروبال نیز به این نظرات داده و آن را به صورت کامل قبول می‌کردند؛ البته اگر هم آن نظر دارای اشکال بود، اشکالات را رفع می‌کردند.

وی ابراز داشت: امیدواریم سنتی که در حوزه ها بوده، همچنان پررنگ بماند و سبب پیشرفت علم، دانش، تعلیم و تعلم شود.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 71744

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/71744/آیت-الله-مکارم-شیرازی-جامعه-ای-ترقی-می-کند-همه-افراد-فکر-یکدیگر-باشند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir