کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی:

مردم ناظر بر رأی نمایندگان باشند/بیت المال و جیب مردم موش آزمایشگاهی نیست

خبرگزاری فارس , 15 آذر 1397 ساعت 10:20

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قوانین اثربخشی و خاصیت ندارد به این دلیل است که عالمانه یک قانون تصویب نمی‌شود بنابراین جنس رأی نماینده باید معلوم باشد و مردم ناظر آن باشند.


به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور در گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه نور پخش شد، با اشاره به طرح  شفاف سازی آراء اظهار کرد: در این زمینه سه طرح مطرح بود؛ طرحی از دکتر فتحی نماینده تهران، طرحی از حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر و طرحی برای بنده بود.

وی خاطرنشان کرد: دو طرح دیگر ادغام شد ولی بنده از ادغام طرح خود جلوگیری کردم زیرا این طرح تفاوت‌هایی با دو طرح دیگر داشت بنابراین سرنوشت آن را با دو طرح دیگر گره نزدم.

 نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمرکز این دو طرح بر این بود که جنس و کیفیت رأی نمایندگان کدام یک از موارد موافق، ممتنع یا مخالف است گفت: حضور و غیاب نماینده در طرح بنده گنجانده شده است. نمایندگان پرتلاشی هستند که به دلیل مشغله کاری حتی از مرخصی‌های استحقاقی نمی‌توانند استفاده کنند.

وی با بیان اینکه نماینده‌ای که بیش از اندازه در مرخصی است را مردم باید بشناسند گفت: در ازای هر کرسی نمایندگی مجلس به طور متوسط 110 داوطلب داریم. شرط تأثیرگذاری مجلس حضور و ارائه رأی نماینده است بنابراین نماینده باید فعال باشد زیرا میثاق و تکالیفی با مردم دارد.

حجت‌الاسلام ذوالنور با اشاره به اهمیت مشخص کردن مأموریت‌های داخلی و خارجی گفت: نماینده‌ای داریم که نزدیک به 40 سفر خارج رفته بنابراین مردم باید رصد و نظارت کنند به چه دلیل آقای وزیر که به خارج کشور می‌رود نمایندگانی همراه او می‌روند در حالی که بر اساس پروتکل‌ها نماینده نمی‌تواند در جلسات وزیر شرکت کند بنابراین مردم باید ناظر نمایندگان شوند.

 

برخی اوقات یک رأی سرنوشت مردم را تعیین می‌کند

وی عنوان کرد: برخی اوقات نماینده حضور داشته ولی در رأی‌گیری شرکت نمی‌کند در حالی که برخی اوقات یک رأی سرنوشت یک ملت را تعیین می‌کند یا اینکه بدون علم رأی می‌دهد ولی اگر بداند به هر حال باید جواب مردم را بدهد و برای رأی خود دلیل داشته و مخاطب را قانع  کند اینگونه عمل نمی‌کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر اینگونه شد قوانین با خاصیت می‌شود. اگر قوانین اثربخشی و خاصیت ندارد به این دلیل است که عالمانه یک قانون تصویب نمی‌شود بنابراین جنس رأی نماینده باید معلوم باشد و مردم ناظر آن باشند.

وی با اشاره به تصویب CFT گفت: این امر یا به نفع است یا ضرر. آرای آن باید شفاف باشد و کسانی که رأی دادند اگر به منفعت آن اعتقاد دارند شفاف بیان شود تا به عنوان قهرمان اسمشان ثبت شود.

حجت‌الاسلام ذوالنور خاطرنشان کرد: نتیجه تصویب طرح شفافیت این است که نماینده برای رأی هزینه داده و عالمانه رأی بدهد تا مصالح مردم تأمین شود که تلاش می‌شود این طرح رأی آورد.

 

گردشگری مذهبی مزیت اصلی قم است

وی ضمن تعبیر مونوریل به عنوان آینه دق گفت: برخی فرافکنی می‌کنند و گردن دولت پیشین می‌اندازند دولت قبلی گفت هزینه می‌دهم ولی نگفت جانمایی می‌کنم بلکه شهردار و شورای شهر در جانمایی نقش داشت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون در مکانی مونوریل درست شده که امکان سفر در آن کم است و از آن طرف هزینه نگهداری آن بالا است و گرهی از ترافیک شهر باز نمی‌کند.

وی عنوان کرد: برخی معتقد هستند مونوریل را تخریب کنیم ولی در شرایطی که مردم از نظر اقتصادی در فشار هستند آیا خطای ما را اغماض می‌کنند. بیت المال و جیب مردم موش آزمایشگاهی نیست.

حجت‌الاسلام ذوالنور ادامه داد: برخی این نظر دارند که تا میدان شهید مطهری راه‌اندازی شود و برخی درباره راه‌اندازی مونوریل تا حرم و برخی تا مصلی اظهار نظر می‌کنند ولی این مسیر مسافر ندارد و این امر هزینه پایدار، عمیق و سنگین ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نظری دیگر وجود دارد که این پروژه به بخش خصوصی واگذار شود تا به صورت توریستی استفاده و جاذبه‌هایی ایجاد کند که از طریق فراخوان عمومی و گسترده این امر میسر است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ملاحظات باید در طراحی در نظر گرفته شود گفت: در این بخش فرودگاه به عنوان نقطه اجبار مطرح است؛ سهامداران فرودگاه باید تعیین تکلیف شوند و نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مزیت رقابتی و اصلی قم توریست و گردشگری مذهبی است و اگر فرودگاه قم دایر شود در این صورت معنا پیدا می‌کند که یک شاخه مونوریل به سمت فرودگاه و شاخه دیگر به پردیسان برود.

حجت‌الاسلام ذوالنور با بیان اینکه مونوریل محدودیت‌هایی دارد و ایجاد اشراف می‌کند گفت: اگر بخواهیم مونوریل از شمال به جنوب شهر راه‌اندازی شود نیازمند تملک است که هزینه را افزایش می‌دهد ولی مترو بدون مزاحمت برای مردم است و برای انجام آن تملک نیاز نیست و بدون سر و صدا است و چهره شهر را تغییر نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: مترو مقرون به صرفه‌تر از مونوریل است و در زمان بحران خاصیت پناهگاهی دارد و تعدادی شغل در جنب مترو با توجه به ساختار ایستگاه‌ها ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 71761

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/71761/مردم-ناظر-رأی-نمایندگان-باشند-بیت-المال-جیب-موش-آزمایشگاهی-نیست

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir