پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۱
کد مطلب : 71785
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
در دیدار نمایندگان طلاب خراسان با عضو شورای عالی حوزه مطرح شد:

تحصیل ۷هزار طلبه مشهدی در حوزه علمیه قم

قم نيوز : دیدار نمایندگان طلاب و فضلای خراسان بزرگ با یکی از اعضای شورای عالی حوزه های علمیه برگزار شد.
تحصیل ۷هزار طلبه مشهدی در حوزه علمیه قم
تحصیل ۷هزار طلبه مشهدی در حوزه علمیه قم
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام صادق گلزاده در دیدار نمایندگان طلاب و فضلای خراسان بزرگ با آیت الله جواد مروی که  امروز  در قم برگزار شد، اظهار داشت: آمار گوناگونی از تعداد طلاب مشهدی مقیم قم بیان می شود که تعداد پنج هزار تا هفت هزار طلبه است.

وی گفت: درخشش خراسان در حوزه مقدس قم بوی حوزه کهن و بوی امام رضا علیه السلام را جاری ساخته است.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان بزرگ ابراز داشت: دو نفر از نمایندگان خراسان بزرگ در هیأت رئیسه و چند نفر دیگر نیز به عنوان رؤسای کمیسیون های مجمع نمایندگان مشغول به فعالیت می باشند.

حجت الاسلام گلزاده خاطرنشان ساخت: تعامل دو حوزه قم و مشهد سبب بالندگی بالاستقلال هر دو حوزه خواهد شد و رهبر معظم انقلاب نیز بر این مسئله تأکید دارند.

وی تصریح کرد: حفظ استقلال هر دو حوزه از انتظاراتی است که از بزرگان حوزه می رود؛ البته توافقات بسیاری میان حوزه علمیه قم و مشهد انجام شده است؛ ولی در حال حاضر مشکلاتی در انتقالات طلبه دو شهر به یکدیگر وجود دارد که نیازمند بررسی است.

 

نیازمند حرکت در مسائل اخلاق عملی و تئوری هستیم

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین حق جو نیز در این جلسه ابراز داشت: چندین جلسه با مسئولان معاونت تهذیب، صیانت و دادسرای ویژه روحانیت داشته ایم تا بتوانیم به راهکارها و پیشگیری های مناسب برای برخی از مشکلات برسیم.

وی خاطرنشان ساخت: نیازمند حرکت در مسائل اخلاق عملی و تئوری هستیم که در این راستا شورای عالی حوزه نیز باید ورود جدی داشته باشد.

نماینده طلاب نیشابوری مقیم قم تصریح کرد: دقت ها و فرصت های طلایی که برای طلاب در گذشته بود، متأسفانه امروز وجود ندارد؛ چراکه در گذشته طلاب ارتباطات بیشتری با اساتید خود داشتند؛ اما امروز به دلائل گوناگون، این ارتباطات کمرنگ شده است که باید فکری برای آن شود.

حجت الاسلام والمسلمین حق جو بیان داشت: علم در کنار اخلاق می تواند به ثمر بنشیند و به همین دلیل باید فکری برای مباحث اخلاقی طلاب هم کرد تا بتوانیم اثر بیشتری از آن ببینیم.

وی اظهار داشت: امروز دروس اخلاق در مدارس علمیه سطح کشور واقعی نیست و باید وحدت رویه در مدل اخلاقی برای طلاب به وجود آورد.

نماینده طلاب نیشابوری مقیم قم ابراز داشت: خانواده طلاب نیز از مقوله های مهمی است که باید برای آنان برنامه داشت تا بتوانیم از مشکلات موجود بکاهیم.

حجت الاسلام والمسلمین حق جو خاطرنشان ساخت: در گزینش طلاب و دست اندرکاران مدارس علمیه دقت های لازم انجام نمی شود و باید سیستم نظارتی قوی تری اعمال شود.

حجت الاسلام توزنده جانی نیز در این جلسه تصریح کرد: امروز مباحث اقتصادی طلاب دچار مشکلات بسیاری است که نیازمند ورود شورای عالی حوزه های علمیه است.

وی بیان داشت: برگزاری امتحانات نیم سال اول در ابتدای فروردین ماه، اعتراضات بسیاری را داشته است نیازمند بازنگری در زمان برگزاری امتحان است.

 

با آمار و ارقام نمی توان در مسیر حوزه انقلابی حرکت کرد

حجت الاسلام والمسلمین کاملی نیز در این جلسه گفت: امروز طلاب ما دارای مشکلات تحصیلی هستند؛ چراکه از اول درست با او کار نشده است و اساتید قوی در شهرستان ها نداریم.

نماینده طلاب بجنوری مقیم قم اظهار داشت: امروز باید دغدغه مناسبی نسبت به حوزه انقلابی در حوزه های علمیه وجود داشته باشد؛ با آمار و ارقام نمی توان در مسیر حوزه انقلابی حرکت کرد؛ طلبه انقلابی با سرکار بودن استاد انقلابی تربیت می شود؛ لذا می طلبد که کار بیشتری در این مقوله انجام شود.

 

نمایندگان طلاب، حلقه های وصل میان طلاب و مسئولان حوزه هستند

حجت الاسلام والمسلمین سیف اللهی نیز در این جلسه ابراز داشت: نمایندگان طلاب، حلقه های وصل میان طلاب و مسئولان حوزه هستند و انتظار داریم که جنابعالی در جلسات استانی خراسان بزرگ شرکت نمایید.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین فرزی نیز در این دیدار خاطرنشان ساخت: امروز حضور اساتید در شهرستان ها مشکلات بسیاری را برای آنان داشته که باید فکری برای آن شود.

وی تصریح کرد: حوزه باید حمایت های بیشتری از اساتید خود داشته باشد تا با ذهنی آرام تر به فعالیت بپردازد.

 

تحصیل ۷ هزار طلبه مشهدی در قم

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی دیگر سخنران این دیدار بود و بیان داشت: از حضور جدی، پرتلاش و نظرات کارشناسی آیت الله مروی در شورای عالی کمال تقدیر و تشکر را داریم.

وی اظهار داشت: برگزاری امتحانات نیم سال اول در ابتدای فروردین ماه به صورت اختیاری است و طلاب می توانند در این امتحان شرکت نکرده و در امتحانات خرداد و مرداد حضور پیدا نمایند.

نماینده طلاب سبزواری مقیم قم ابراز داشت: سخنانی در بدنه حوزه بر حذف معاونت تهذیب مطرح است که نیازمند مقابله جدی شورای عالی با این نوع سخنان است؛ البته انتقاداتی به نوع فعالیت معاونت تهذیب داریم؛ اما حذف این معاونت صحیح نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی خاطرنشان ساخت: امروز قریب به هفت هزار طلبه مشهدی به همراه خانواده در قم حضور دارند که جمعیتی بالغ بر 20 هزار نفر را شامل شده و نیازمند برنامه های متنوع در موضوعات گوناگون هستیم.

وی تصریح کرد: امروز دو هزار و 600 طلبه خراسانی در قم مستأجر بوده و قریب به 350 نفر از این عزیزان زیر خط فقر هستند.

 

تهدیدجوانان از سوی فرقه های ساختگی

همچنین حجت الاسلام والمسلمین قربانی نیز در این دیدار بیان داشت: امروز تهدیدهای بسیاری در تربت حیدریه وجود دارد که یکی از آنان موضوع احمدالحسن است.

وی اظهار داشت: امروز جمع بالایی از طلاب خراسان بزرگ در قم حضور دارند که نیازمند برنامه ریزی مناسب و اساتید خوب می باشند تا بتوانیم خروجی مناسبی از این عزیزان برای منطقه خراسان داشته باشیم.

نماینده طلاب تربت حیدریه ابراز داشت: معیشت طلاب هم از دیگر مشکلاتی است که گریبانگیر طلاب و فضلا شده و دست نمایندگان طلاب هم خالی است تا بتوانند کمکی داشته باشند.

 

برخی به دنبال ایجاد فضای دوقطبی در حوزه هستند

حجت الاسلام  رضوانی نسب هم به عنوان سخنران پایانی گفت: امروز برخی به دنبال ایجاد فضای دوقطبی در حوزه بوده و در همین راستا هجمه های بسیاری را علیه جامعه مدرسین آغاز کرده اند.

وی اظهار داشت: واریز شهریه های آنچنانی از سوی برخی از افراد، شبهات بسیاری را ایجاد کرده که باید مراقبت بیشتری صورت بپذیرد.

 انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdchmqnq.23nz6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما