سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : 71949
منبع : خبرگزاری مهر
در شورای مدیریت بحران قم مطرح شد؛

افزایش ۶۲ درصدی بارش‌ باران در قم/ حق آبه دریاچه نمک پیگیری شود

قم نيوز : مدیرکل هواشناسی استان قم از جایگاه خوب بارش‌های روزهای اخیر در قم خبر داد و گفت: متوسط بارش‌ها در قم ۶۲،۵ درصد افزایش یافته در حالی که متوسط کشوری ۷۲،۵ درصد است.
افزایش ۶۲ درصدی بارش‌ باران در قم/ حق آبه دریاچه نمک پیگیری شود
افزایش ۶۲ درصدی بارش‌ باران در قم/ حق آبه دریاچه نمک پیگیری شود
به گزارش قم نیوز مهران حیدری در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم که غروب دوشنبه در سالن امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، افزود: سال گذشته استان قم سال زراعی بسیار دشواری را پشت سر گذاشت ولی امسال وضعیت بارش‌ها مطلوب‌تر بوده است و امیدواریم زمستان امسال با سال زراعی پر باری روبرو باشیم.

به گفته وی، بیشترین میزان بارش‌ها در سلفچگان گزارش شده و در بین ایستگاه‌های هواشناسی استان ایستگاه کهندان بیشترین بارش را ثبت کرده است؛ متوسط روزهای بارندگی ۲،۶ روز و امسال ۵ روز بارندگی در استان قم ثبت شده است

مدیرکل هواشناسی استان قم افزود: استان قم امسال با متوسط ۶۲،۵ درصد جایگاه خوبی در کشور در زمینه بارش‌های پاییزی را به خود اختصاص داده در حالی که متوسط کشوری بارش‌ها امسال ۷۲،۵ درصد است.

وی با بیان این که شاید در روزهای اخیر شاهد بارش‌های خوبی بودیم ولی سالانه ۸ دهم میلیمتر با کاهش بارش‌ها روبرو هستیم، گفت: ۹۸ درصد مساحت استان قم با خشکسالی روبرو است و باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.

حیدری در ادامه افزود: در بحث پیش بینی کوتاه مدت، فصلی و میان مدت با کاهش بارش‌ها در بهمن‌ماه روبرو هستیم و ۴۲ درصد بارش زراعی در ۳ ماهه اخیر پیش بینی می‌شود ولی هم چنان استان با چالش خشکسالی وجود دارد و باید در زمینه مصرف آب صرفه جویی شود.

لزوم بررسی و پیگیری کانون‌های داخلی ریزگردها

مدیرکل محیط زیست استان قم هم در این نشست بیان کرد: در بحث ریزگردها سال‌ها نگاه‌ها به بیرون و کانون‌های خارجی بود ولی متأسفانه کانون‌های داخلی هم شکل گرفته و ما را تحت تأثیر قرار داده است طبق آیین نامه مبارزه با گرد و غبار بر عهده محیط زیست قرار گرفته ولی باید برای مدیریت کردن این کانون‌ها دستگاه‌های اجرایی دیگر هم همکاری کنند.

سیدرضا موسوی با بیان اینکه باید متناسب با شرایط استان در سطح ملی برنامه‌هایی برای مقابله با این ریزگردها اجرا شود، گفت: یک مطالعه از سوی دانشگاه تهران انجام شده و در قالب یک طرح از سوی دانشگاه قم ارائه شده تا در بازده زمانی دوساله مطالعه و برای شناسایی کانون‌های داخلی استفاده شود.

وی بیان کرد: تلاش داریم جلسه‌ای با مدیریت ملی کارگروه گرد و غبار داشته باشیم تا تأثیر مثبتی برای جذب اعتبارات برای استان قم باشد در بحث حق آبه پیگیری‌هایی انجام شده ارزش این حق آبه ۱۵۰ میلیون مکعب است درخواست داریم برای پیگیری این حق آبه اقدامی انجام باید وزارت نیرو این حق آبه را تأمین و ۱۰ درصد آن را آزاد کند.

مقابله منابع طبیعی استان با کانون‌های گرد و غبار

مدیرکل اداره منابع طبیعی استان قم هم در این جلسه گفت: استان قم ۴۰۰ هکتار عرصه بیابانی دارد و ۱۰۵ هزار هکتار آن هم در کانون گرد و غبار قرار گرفته است و بیشترین کانون گرد و غبار در ایران مرکزی مرتبط به دریاچه نمک است.

سید محمدتقی سجادی افزود: دریاچه نمک به وسعت ۲۵ هکتار، در شمال قم ۲۲ هکتار و در شمال غرب ۴ هزار هکتار و هم‌چنین ۷ هزار هکتار در جنوب شرق منشأ کانون گرد و غبار شناسایی شده است و برای مقابله با این معضل ۱۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته است.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcjhhea.uqevxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما