پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : 72056
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی خبر داد

تدوین دانشنامه در رشته‌های علوم عقلی

قم نيوز : رئیس مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی گفت: این مرکز وابسته به موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) است و به دنبال تدوین دانشنامه در هر کدام از رشته‌های علوم عقلی است.
تدوین دانشنامه در رشته‌های علوم عقلی
تدوین دانشنامه در رشته‌های علوم عقلی
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام احمد ابوترابی ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتب و نرم‌افزارهای مرکز دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی در سالن همایش‌های موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ویژگی‌های مرکز دایرة المعارف علوم عقلی اظهار کرد: این مرکز یک مرکز پژوهشی است که یکی از شاخه‌های فعالیت آن تدوین دانشنامه‌ها در موضوعات مختلف است و آیت‌الله مصباح ایده بسیاری از کارهای مرکز دایرة المعارف علوم عقلی را داد.

وی ادامه داد: مرکز دایرة المعارف علوم عقلی وابسته به موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) است و به دنبال تدوین دانشنامه در هر کدام از رشته‌های علوم عقلی است، گام نخست در این زمینه انتخاب مدخل و نوشتن مقاله است.

رئیس مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی افزود: اهداف این مرکز درازمدت است، اما با این وجود کارهای بزرگ آن به کارهای کوچکی تقسیم شده است که هر کدام از این کارها ماندگار است، سه اصطلاح نامه فلسفه اخلاق، اصطلاح نامه فلسفه سیاست و اصطلاح نامه معرفت شناسی از جمله آخرین کارهای مرکز دایرة المعارف علوم عقلی است.

ابوترابی با اشاره به لزوم توجه به فلسفه غرب اظهار کرد: بدون توجه به این فلسفه نمی‌توان که کارهای جامع فلسفی به نگارش درآورد.

وی ادامه داد: ایجاد سهولت و دقت برای پژوهشگران فلسفی جزو اهداف مرکز دایرة المعارف علوم عقلی است، این مرکز در راستای این هدف کتاب شناسی فلسفه را در دو جلد تدوین کرد که این کتاب شناسی ها جزو کتاب‌های مرجع به شمار می‌روند.

رئیس مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی افزود: در علم منطق همه مدخل‌ها را استخراج و موضوعات این علم را در 47 هزار صفحه پی دی اف به صورت نرم افزاری تدوین کردیم و این کار در قالب پرونده‌های مختلف صورت گرفت.

ابوترابی اصطلاح نامه را نقشه جامع یک علم دانست و تصریح کرد: امتیاز کار دایرة المعارف علوم عقلی در زمینه اصطلاح نامه این است که در این اصطلاح نامه تکیه بر اصطلاح و نه واژه‌های دیگر است، تدوین اصطلاح نامه فلسفی حدود 20 سال طول کشید و برجسته ترین چهره‌های علمی به عنوان اعضای شورای علمی در تدوین این اثر مشارکت داشتند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjmyea.uqe8izsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما