شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
کد مطلب : 72098
منبع : خبرگزاری فارس

آیت الله نوری همدانی: فعالان قرآنی رسالت سنگین زینبی بودن را بر دوش دارند

قم نيوز : یکی از مراجع تقلید در پیامی به مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) گفت: حافظان و فعالان قرآنی رسالت سنگین زینبی بودن را در این زمان برعهده دارند.
فعالان قرآنی رسالت سنگین زینبی بودن را بر دوش دارند
فعالان قرآنی رسالت سنگین زینبی بودن را بر دوش دارند
به گزارش قم نیوز در بخشی از پیام آیت الله حسین نوری همدانی به دوازدهمین دوره مسابقات بانوان دارالقرآن امام علی(ع) آمده است: باید دانست آیاتی که تنها دو پایه ایمان و عمل صالح را ملاک سعادت انسان معرفی می کند در قرآن کریم فراوان است و تعداد آن‌ها به ۵۲ مورد می‌رسد.  ولی برخی از این آیات تصریح بر این مطلب دارند که میان مرد و زن تفاوتی نیست.

در ادامه این پیام آمده است: استاد بزرگوار ما علامه طباطبایی در تفسیر ارزشمند المیزان می فرمایند در عصری که این قبیل آیات نازل شد عقیده مردم براساس عقیده رایج آن زمان این بود که زنان اگر مرتکب گناه شوند عقوبت گناهشان بر گردن خودشان است و باید مجازات شوند اما اگر ثواب و اعمال خوب انجام دهند ثواب آن برای مردان است و زنان از ثواب عمل خود بهره ای ندارند و این تفاوت در نظر آن‌ها به این دلیل بود که زن به سبب پستی و حقارتی که دارد شایستگی ثواب و پاداش را از خداوند ندارد! و این آیات قرآنی که دلالت بر این دارد زنان هم مانند مردان ثواب عمل نیک خود را دریافت می کنند، نفی آن فرهنگ نادرست و رایج در آن عصر است. البته این نوع تفکر جاهلی منحصر به زمان پیامبر و شبه جزیره عربستان نبود بلکه توهین و تحقیر زنان، تاریخی غم انگیز و تاسف بار در تمام جهان و بسیاری از دوران‌ها داشته است.

در بخشی از این پیام اضافه شده است: با ظهور خورشید اسلام و با ندای عطوفت آمیز پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) روح نشاط و امید در جامعه بشری دمیده شد و حضرت بارها موقعیت مهم زن در جامعه مسلمانان و جایگاه بلند زن و شایستگی‌هایی را که دست آفرینش در وجود زن قرار داده را گوشزد کردند و آیات فراوانی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای آن برای مردم بیان فرمود. اسلام زن را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامات انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد، معرفی کرد و طبق نظر قرآن کریم هیچ فردی بر فرد دیگر چه مرد و چه زن برتری ندارد مگر به تقوا و آن را هم خدا می داند.

منطق قرآن مجید این است که خداوند همه انسان‌ها اعم از زن و مرد را با فطرت دینی و الهی و متمایل به نیکی آفریده است و در قرآن همانطور که از مردان شایسته تمجید می کند از زنان شایسته هم که در پیمودن راه خدا تلاش فراوان و گام‌های استوار داشته اند تعریف و تجید داشته است و همچنان که از زنان منحرف و گناهکار انتقاد می کند مردان گناهکار و آلوده و منحرف را نیز مذمت می کند.

در پیام این مرجع تقلید تصریح شده است: چهره زنان در عرصه‌های جهادی از صدر اسلام تاکنون درخشش فراوانی داشته است که در راس آن‌ها خطبه‌های آتشین و روشنگرانه حضرت زینب کبری در کوفه و شام و ادامه نهضت خون‌بار حضرت سید الشهدا و همچنین سخنان دیگر زنانی که آن حضرت را در سفر اسارت شام همراهی می‌کردند از بهترین مصادیق آن است که امیدواریم رفتار، کردار و گفتار این بانوان، الگوی زنان مسلمان امروز باشد و شما حافظان و فعالان قرآنی رسالت سنگین زینبی بودن را در این زمان برعهده دارید.

در پایان این پیام خاطرنشان شده است: اینجانب از اینکه در این دوره از مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) که در نوع خود یکی از بزرگترین عرصه رقابت‌های قرآنی بانوان قرآنی کشور است و قریب 5 هزار و۳۰۰ نفر از فعالان قرآنی در آن شرکت دارند و قریب ۸۰۰ حافظ کل قرآن در آن وجود دارند بر خود می بالم. به حمدالله در پرتو نظام جمهوری اسلامی و راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب که همواره مشوق جامعه قرآنی بوده اند، شاهد چنین ظرفیت ارزشمندی در جمع زنان کشور هستیم و امیدوارم هر کدام از شما در پرتو تعالیم قرآن و اهل بیت به یک فضه تبدیل شوید.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcfcxde.w6d01agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما