سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : 72201
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
نمایشگاه مشکات(۱۲):مدیر امور پژوهشی حوزه : 

تولیدات علمی و پژوهشی متعددی به نمایشگاه مشکات ۵ راه یافته است/ با توجه به محدودیت نمایشگاه ۳ هزار اثر گلچین شده است 

قم نيوز : مسئول برگزاری پنجمین نمایشگاه آثار و دستاوردهای علمی و پژوهشی مراکز و مؤسسات حوزوی گفت: بحمدالله تولیدات علمی و پژوهشی متعددی در عرصه های مختلف علوم اسلامی و انسانی به نمایشگاه راه یافته است که نشان دهنده ظرفیت های بالنده پژوهشی حوزه های علمیه و مراکز پژوهشی است .
تولیدات علمی و پژوهشی متعددی به نمایشگاه مشکات ۵ راه یافته است/ با توجه به محدودیت نمایشگاه ۳ هزار اثر گلچین شده است 
تولیدات علمی و پژوهشی متعددی به نمایشگاه مشکات ۵ راه یافته است/ با توجه به محدودیت نمایشگاه ۳ هزار اثر گلچین شده است 
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین جواد رفیعی با حضور در پنجمین نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزه(مشکات۵) با اشاره به دستاوردهای پژوهشی حوزه در این نمایشگاه اظهارداشت: تاکنون 4 نمایشگاه تحت عنوان مشکات برگزار شده و افتخار آن را داشته ایم در دو نمایشگاه میزبان رهبر معظم انقلاب در بازدید از نمایشگاه باشیم که از این دستاوردهای پژوهشی و حوزوی بازدید کردند.

 

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی نمایشگاه رسمی کتاب نیست

مدیر مراکز و امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: این نمایشگاه عرصه علمی آثار مکتوب است، اما نمایشگاه رسمی کتاب نیست، بلکه آثار و تولیدات علمی مراکز علمی و پژوهشی در این نمایشگاه در معرض نمایش قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: لذا بر اساس این سیاست از مجموعه های انتشاراتی در نمایشگاه دعوت نشده است و واحدهای پژوهشی مانند پژوهشکده ها، بنیاد ها، مراکز و موسسات علمی که دست اندرکار تولید محتوای علمی هستند در نمایشگاه حضور دارند تا آثار خود را به نمایش بگذارند.

وی گفت: این نمایشگاه از 25 تا 29 آذر ماه از ساعت 9 تا 19 در مصلای قدس دایر می باشد و از همه عموم فرهیختگان، پژوهشگران، فضلا و علاقه مندان حوزه و دانشگاه برای حضور در نمایشگاه دعوت به عمل می آوریم.

مدیر مراکز و امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه گفت: این نمایشگاه تفاوت هایی با نمایشگاه های پژوهشی در سالهای قبل دارد که آثار در سه بخش ارائه شده است.

 

60 غرفه به مراکز پژوهشی اختصاص یافته است

وی با بیان این که  یک بخش مربوط به موسسات پژوهشی می باشد که بیش از 60 غرفه به مراکز مختلف پژوهشی اختصاص یافته است  بیان کرد: بخش دوم، بخش موضوعی می باشد، در این بخش حوزه تولیدات زیادی دارد و تولیدات علمی و پژوهشی متعددی در ابعاد مختلف علوم انسانی و اسلامی به نمایشگاه راه یافته است که نشان دهنده ظرفیت های بالنده پژوهشی حوزه های علمیه و مراکز پژوهشی است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: در 40 سال گذشته مراکز مختلف حوزوی، دست اندرکار مطالعه و تولید این علوم بوده و آثار فراوانی را تولید کرده اند و امروز شاهد گوشه ای از این مطالعات و تلاش های علمی مراکز و موسسات حوزوی هستیم.

مدیر مراکز و امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه بیان کرد: از قریب به 20 موسسه آثار برگزیده را درخواست کرده ایم که برای حضور در نمایشگاه آثار خود را ارسال کنند که این آثار در واقع در حوزه علوم اسلامی و انسانی برگزیده هماهیش هایی مانند کتاب سال حوزه، همایش کتاب جمهوری اسلامی، جشنواره های معتبر فرهنگی و یا معرفی شده از دیگر مراکز پژوهشی هستند که در مجموع این آثار بیش از 7 هزار جلد شده است.

 

با توجه به محدودیت نمایشگاه 3 هزار اثر گلچین شده است

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی عنوان کرد: با توجه به محدودیت ها 3 هزار اثر به صورت گلچین در نمایشگاه ارائه شد و بیش از 2 هزار عنوان در بخش های موضوعی در معرض نمایش علاقه مندان در آمده است.

وی ادامه داد: در بخش سوم، به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی بیش از 300 اثر تولید شده حوزویان در موضوع انقلاب و مسائل مرتبط با آن در نمایشگاه در معرض نمایش قرار گرفته است.

مسئول برگزاری پنجمین نمایشگاه آثار و دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزه عنوان کرد: معرفی دستاوردهای مراکز پژوهشی و تقویت تعامل طلاب و پژوهشگران با مراکز پژوهشی و ارائه آخرین یافته ها در حوزه علوم اسلامی و انسانی که در مراکز پژوهشی حوزوی تولید شده و شناسایی و بسترسازی در جهت حمایت از مراکز پژوهشی فعال از جمله اهداف در برگزاری نمایشگاه است.

مسئول برگزاری نمایشگاه مشکات 5 گفت: یکی از سنت هایی که از سال گذشته در این نمایشگاه صورت پذیرفت و امسال نیز با جدّیت بیشتری در حال پیگیری و برگزاری آن هستیم، برپایی نشست های علمی با موضوعات روز در حاشیه برگزاری نمایشگاه هستیم بطوریکه طی برنامه ریزی های انجام شده روزانه تا سه نشست را با حضور نخبگان حوزوی و دانشگاهی برپا می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی عنوان کرد: در ارتباط با نشست ها 50 تقاضا برای برگزاری نشست داشته ایم؛ اما با توجه به محدودیت فضا و فرصت ارائه، نشست ها بخشی در سالن جنب نمایشگاه و برخی دیگر به صورت برنامه های تولیدی  با همکاری صدا و سیما استان، خبرگزاری حوزه و رادیو معارف تهیه و برای مخاطبین در زمان مقتضی پخش خواهد شد.

وی در مورد خروجی نمایشگاه های گذشته گفت: نمایشگاه ها با هدف ارائه آخرین دستاوردها برگزار می شود و انتظار گردآوری در قالب کتاب و یا به صورت مجموعه ای ارائه شود وجود ندارد، مگر تحلیل های آماری از میزان موفقیت و مشارکت و میزان آثار ارائه شده این آمار جمع آوری می شود.

 

نظرسنجی از نمایشگاه به صورت مکتوب ارائه می شود

مسئول برگزاری پنجمین نمایشگاه آثار و دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزه یادآور شد: نظرسنجی های مختلف در مجموعه نمایشگاه های مشکات انجام می شود و با ارزیابی که صورت خواهد گرفت به صورت مکتوب ارائه می شود.

وی تصریح کرد: در سال جاری در طول نمایشگاه نظر سنجی های مختلف از دست اندرکاران و مسئولان و مردم جمع آوری می شود همچنین از همه شخصیت های علمی حوزه، بیوت، علما و بزرگان حوزه دعوت به عمل آمده و زمینه برای حضور بزرگان فراهم است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اظهار داشت: سال گذشته برنامه ای در ارزیابی غرفه داران برگزار شد و امسال نیز بر آنیم بتوانیم غرفه های نمونه را که با تمام توان و پتانسیل خودشان شرکت کرده اند را معرفی کنیم.

وی در پایان نیز با قدردانی از مسئولان خبرگزاری حوزه خاطرنشان کرد: از تلاش های خبرگزاری حوزه چه در نمایشگاه های گذشته که با همه توان حضور داشتند و مصاحبه از شرکت کنندگان و نشست ها زحمات زیادی کشیدند و چه پوشش خبری امسال صمیمانه تقدیر می کنیم.

گفت وگو : اکبر پوست چیان

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcb85bz.rhb5gpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما