شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۳۵
کد مطلب : 72350
منبع : خبرگزاری تسنیم

مقدم‌فر: قرآن توان غلبه بر جاهلیت مدرن را دارد

قم نيوز : مشاور فرهنگی فرمانده سپاه گفت: همان گونه که قرآن عصر جاهلیت را خاتمه داد و جامعه جاهلی عربستان را به نور معنویت روشن ساخت امروز نیز توان غلبه بر جاهلیت مدرن را نیز دارد.
مقدم‌فر: تحول در علوم انسانی بر مبنای آموزه‌های قرآنی باشد/ قرآن توان غلبه بر جاهلیت مدرن را دارد
مقدم‌فر: تحول در علوم انسانی بر مبنای آموزه‌های قرآنی باشد/ قرآن توان غلبه بر جاهلیت مدرن را دارد
به گزارش قم نیوز حمیدرضا مقدم فر پیش از ظهر در مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی (ع) که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد اظهارداشت: امروز دنیا تشنه معارف قرآنی و معنویت است و پس از دوران گم گشتگی در کویر برهوت مکاتب مادی دوباره آهنگ بازگشت به خدا را سر می دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به پایان دوران انسان گرایی در غرب گفت: این حقیقت در پیش بینی و آینده نگری مراکز مطالعاتی، پژوهشی و افکارسنجی غرب مطرح شده است و آنها از افزایش چشمگیر اسلام گرایی در جوامع غربی خبر داده اند.

مقدم فر ادامه داد: امروز روزی است که باید بشر مایوس و گرفتار مکاتب مادی را به قرآن فراخواند و آنها را بر سر این سفره پربرکت ضیافت الهی دعوت کرد.

وی در ادامه به شرایط رسیدن به این هدف اشاره کرد و خاطرنشان کرد: آنچه این موج اسلام گرایی را به ساحل می رساند شناخت واقعی اسلام از منبع نورانی قرآن است.

مقدم‌فر با اشاره به اقدامات غرب در حمایت از گروه‌های تکفیری ادامه داد: یکی از علت‌هایی که جریان داعش ایجاد شد احساس نگرانی از موج اسلام خواهی در سطح کشورهای منطقه و غرب بود و هزینه‌های زیادی برای اسلام هراسی انجام دادند ولی به موفقیت نرسیدند.

وی با اشاره به ابعاد نامه های مقام معظم رهبری به جوانان غرب بیان کرد: مقام معظم رهبری در نامه ای به جوانان غربی فرمودند اسلام را از منایع اصلی آن به ویژه قرآن جست و جو کنید و بشناسید.

این کارشناس فرهنگی و سیاسی با بیان اینکه تحولات اسلامی در جنبه های فردی و اجتماعی از قرآن نشأت می گیرد عنوان کرد: اگر بخواهیم تحولی ایجاد شود باید رویکردها به سمت قرآن باشد، امروز باید پیام قرآن را برای جامعه اسلامی و همچنین جوامع بیرون نشر و گسترش داد و همان گونه که قرآن عصر جاهلیت را خاتمه داد و جامعه جاهلی عربستان را به نور معنویت روشن ساخت امروز نیز توان غلبه بر جاهلیت مدرن را نیز دارد.

مقدم‌فر با بیان اینکه حاملین و حافظین قرآنی رسالت مهمی را برعهده دارند، افزود: حاملین و حافظین قرآن از سوی پیامبر اکرم(ص) به عنوان  شریف ترین امت نامیده شده اند و امروز وظیفه دارند اسباب تشرف مردم را به محضر قرآن فراهم آورند.

مشاور فرهنگی فرمانده سپاه  در ادامه به زمینه های ایجاد یک جامعه قرآنی اشاره و عنوان کرد: نخستین تحول، تحول در علوم انسانی است یعنی علوم انسانی بر مبنای اومانیسم به علوم انسانی بر مبنای آموزه های قرآنی تغییر یابد. امروز حلقوم هایی یزید وار در برخی از کشورهای اسلامی اندیشه ناب اسلامی و قرآنی را به مسلخ می برند و علوم انسانی غربی را چون بت پرستش می کنند و خود و جامعه را به به بی نیازی از وحی در علوم انسانی دعوت می کنند.

وی با بیان اینکه اومانیسم خدا را از انسان گرفت و مکاتب برآمده از آن نیز معنویت را از زندگی انسان دور کرده اند گفت: امروز در 40 سالگی انقلاب اسلامی چند وظیفه به عهده داریم، معنای اصلی علوم انسانی اومانیسم است که معنای علوم انسانی باید قرآنی شود، امروز قرآن ندای هل مِن ناصر یَنصٌرٌنی را سرداده است و با شرایط حساسی روبررو هستیم.

این کارشناس فرهنگی و سیاسی بیان کرد: دومین موضوعی که باید مورد توجه باشد نهادینه کردن سبک زندگی قرآنی است، غرب از طریق سیاست گذاران و رسانه هایشان بیش از 3 دهه است که تلاش می‌کنند با تزریق تحمیلی فرهنگ غربی سبک زندگی ما را تغییر دهد اگرچه آنها هنوز نتوانسته ان به اهدافشان برسند اما باید پذیرفت در این میدان قربانیانی از ما گرفته اند.

مقدم‌فر ادامه داد: اصحاب قرآن موظف هستند تربیت قرآنی را در جامعه بسط دهند و بنای زندگی فردی و جمعی جامعه را بر اساس فرهنگ قرآنی پی ریزی کنند.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) مبنی بر«فان درجات الجنه علی قدر آیات القرآن یقال له اقرا وارق فیقرا ثم یرقی» بیان کرد: درجات بهشت به اندازه شمار آیات قرآن است و باید به کسی که قرآن می‌خواند گفته شود که بخوان و بالا برو، برای ارتقای معنوی و مادی جامعه و برای خروج از بن بست دنیای امروز باید متمسک به قرآن کریم شویم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر قرآن در بهشت چنین خاصیتی داشته باشد در زندگی دنیوی نیز به مراتب این خاصیت را دارد. راه پیشرفا و ارتقا سطح زندگی فردی انسان و جوامع انسانی در پناه بردن به قرآن و نهادینه کردن هرچه بیشتر فرهنگ قرآن در زندگی است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgzw9u.ak9xn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما