شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : 72361
منبع : خبرگزاری ايرنا
قم در هفته ای که گذشت،

از ثبت ملی 8 اثر طبیعی تا ایجاد مرکز نوآوری گردشگری درقم

قم نيوز : ثبت ملی هشت اثر طبیعی قم در فهرست میراث طبیعی ایران ، برگزاری چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی، رفع موانع بهره برداری از 2 نیروگاه 25 مگاواتی و ایجاد مرکز نوآوری گردشگری از جمله رویدادهای خبری هفته گذشته قم بود.
از ثبت ملی 8 اثر طبیعی تا ایجاد مرکز نوآوری گردشگری درقم
از ثبت ملی 8 اثر طبیعی تا ایجاد مرکز نوآوری گردشگری درقم
به گزارش قم نیوز اختصاص 9هزار میلیارد ریال اعتبار برای تولید دربخش گردشگری، جهاد کشاورزی و صنعت ،کاربردی شدن 30 درصد رساله های دکترا دانشجویان قم و تکمیل نشدن 912 واحد مسکن مهر از دیگر اخبار قم در آخرین هفته آذرماه 97بود.

**مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم هفته گذشته گفت: هشت اثر طبیعی در این استان برای نخستین بار در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت ملی رسید. حمید یزدانی در گفت وگویی افزود: در جلسه کمیته ملی ثبت میراث طبیعی، کوه دو برادران قم، گنبد نمکی، درخت چنار آمُره، درخت چنار گیو، درخت چنار کهک، درخت چنار قنات بالا، درخت چنار گذر امامزاده و درخت چنار مسجد پاچنار در روستای وشنوه، واجد ارزش ثبت در فهرست ملی میراث طبیعی شناخته شد.

** هفته گذشته چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به مناسبت هفته پژوهش افتتاح شد. این نمایشگاه دارای 23 غرفه بود که با شعار توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی با رویکرد مساله محوری به عرضه محصولات پژوهشی و فناوری شکل گرفت. در این نمایشگاه آثار بخش های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی از جمله پژوهشکده های اسلام تمدنی، الهیات و خانواده، مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، مراکز مطالعات اجتماعی و تمدنی، احیای آثار اسلامی، فرهنگی- هنری، نشریات دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت فرهنگی تبلیغی عرضه شده بود. 

** رفع موانع بهره برداری از 2 نیروگاه 25 مگاواتی در جلسه فرماندهی اقتصاد مقاومتی در هفته گذشته از دیگر رویدادهای مهم هفته گذشته بود. مدیرعامل شرکت توزیع برق قم دراین جلسه بااشاره به لزوم افزایش تولید برق دراین استان تاکید کرد: 2 نیروگاه 25 مگاوات دارای پیشرفت فیزیکی مناسب درقم وجود دارد که به دلیل برخی مشکلات تکمیل و بهره برداری این نیروگاه ها متوقف شده است. مهدی آهنین پنجه افزود: نیروگاه 25 مگاواتی واقع در جاده اراک با 70 درصد پیشرفت فیزیکی نیاز به 100میلیارد ریال تسهیلات دارد که در صورت تامین این اعتبار می توان آن را وارد مدار کرد. وی با تاکید بر اینکه مصرف برق سالانه استان قم 775 مگاوات بوده است ، اظهار داشت: افزوده شدن این 50 مگاوات به شبکه برق می توان سهم بسزایی در پایداری شبکه برق استان در تابستان سال آینده داشته باشد. در این جلسه رفع مشکلات این دو نیروگاه به منظور افزایش 50 مگاوات به ظرفیت برق استان تصویب شد.

** معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز در این جلسه با بیان اینکه 9 هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید برای گردشگری، جهاد کشاورزی و صنعت و معدن برای امسال در نظر گرفته شده است گفت: در هشت ماه نخست امسال سه هزار و 300 میلیارد ریال معادل 30 درصد سهم استان تاکنون جذب شده است که باید دستگاه های مختلف تلاش خود را در ماه های باقیمانده سال برای جذب کل این اعتبار تلاش کنند. مهرداد غضنفری با انتقاد از عملکرد بخش گردشگری در جذب تسهیلات تخصیص یافته برای امسال ادامه داد: دربخش گردشگری تاکنون در بخش های سرمایه در گردش و سرمایه گذاری تسهیلات رونق تولید عملکرد موفقی نداشته و سهم اندکی از اعتبار 2 هزار و 200 میلیارد ریال تخصیصی را جذب کرده است.

** مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم نیز دراین جلسه با بیان اینکه از 34 مصوبه کارگروه اشتغال استان در هشت ماه نخست امسال، 29 مصوبه تاکنون اجرایی شده است گفت: یک هزار و 420 میلیارد ریال اعتبار ابلاغی برای قم برای توسعه اشتغال در نظر گرفته شده که تاکنون 800 میلیارد ریال تخصیص یافته ضمن اینکه قرارداد 206 طرح با اعتبار یک هزار و 400 میلیارد ریال و ایجاد یک هزار و 600 شغل با بانک های استان بسته شده است. سعید کاویانی ادامه داد: قم پس از تهران و کرمانشاه با پرداخت 100 درصد اعتبارات اشتغال در امسال سومین استان کشور در پرداخت اعتبارات می باشد.

**مدیرکل هواشناسی قم نیز هفته گذشته در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: تکمیل ساختمان مرکز تحقیقات هواشناسی این استان که حدود چهار سال پیش آغاز شده است، نیازمند 90 میلیارد ریال اعتبار می باشد. مهران حیدری بنی افزود: ساخت این مرکز در حال حاضر بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انتظار می رفت امسال به بهره برداری برسد. وی اضافه کرد: در حال پیگیری هستیم تا با همت و کمک مسئولان استان و سازمان هواشناسی کشور اعتبار مورد نیاز جذب شود و مرکز تحقیقات هواشناسی قم به بهره برداری برسد.وی ادامه داد: دراین مرکز ، داده های هواشناسی جمع آوری و کارهای تحقیقاتی انجام می شود و پیش بینی هایی مورد نیاز درحوزه هواشناسی صورت می گیرد.

** رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری قم نیز هفته گذشته با اشاره به آغاز به کار مرکز نوآوری گردشگری قم اظهار داشت: ایجاد این مرکز استفاده صحیح از ظرفیت های این بخش را در پی دارد و موجب تحول در روند توسعه اقتصادی استان می شود. مصطفی ملایی در گفت وگو با ایرنا افزود: این مرکز که برای نخستین بار در سطح کشور با مجوز وزارت علوم دایر شده است می تواند با ایجاد فضای مشارکت برای نخبگان و کارآفرینان، موتور محرکی در مسیر تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در استان باشد. وی بیان کرد: مرکز نوآوری گردشگری با راهبرد توسعه اقتصاد دانش بنیان و بهره مندی از ایده های نو نخبگان استان و کشور برای رونق هرچه بیشتر حوزه گردشگری و فراهم آوردن فرصت های شغلی جدید در آن، ایجاد شده است.

** رئیس دانشگاه قم و دبیر برگزاری هفته پژوهش نیز هفته گذشته گفت: 30 درصد رساله دانشجویان مقطه دکترا در این استان کاربردی شده است که باید این میزان افزایش یابد.حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: در استان قم پنج هزار دانشجو دکترا مشغول تحصیل است که کاربردی کردن رساله این دانشجویان در مسیر حل مشکلات استان از جمله اهداف مسئولان و دانشگاه های این استان است. وی اظهار داشت: برنامه ریزی برای کاربردی کردن و تقاضا محور بودن پایان نامه ها و رساله ها نیازمند جدیت بیشتر دانشگاه هاست. 

**آیین شمع گردانی خادمان حرم مطهر حضرت معصومه(س)، سه شنبه هفته گذشته همزمان با شام وفات کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد. دراین آیین خادمان حرم مطهر با روشن کردن شمع در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه(س) اجتماع و شاعران و مداحان اهل بیت در سوگ آن بانوی کریمه مرثیه سرایی کردند.همچنین زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) در سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س) با برگزاری آیین های مختلف عزاداری و میزبانی از دلسوختگان مکتب اهل بیت(ع) به عزاداری پرداختند.

**مدیرکل راه و شهرسازی قم هفته گذشته در جلسه شورای مسکن قم گفت: 912 واحد مسکن مهر این استان به دلیل ضعف مدیریت و یا داشتن مشکل قضایی نیمه تمام مانده است. حسن صبوری با ارائه گزارشی از وضعیت مسکن مهر قم، افزود: این استان متعهد به ساخت 43 هزار و 505 واحد مسکن مهر است که تاکنون 42 هزار و 592 واحد افتتاح شده است. 

** مدیرگروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم نیز هفته گذشته گفت: 'دوره تخصصی فقه پزشکی' برای نخستین بار در طول تاریخ حوزه های علمیه راه اندازی شد. حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی قاسمی در نشست خبری «آغاز دور تخصصی فقه پزشکی» بابیان اینکه گروه فقه پزشکی این مرکز ازسال 89 تشکیل شده است اظهار داشت: کارهای بسیاری در این گروه انجام شده که نتیجه این اقدام ها، راه اندازی این دوره تخصصی است. وی افزود: تاکنون 10 کتاب در زمینه فقه پزشکی چاپ و 4 کتاب نیز تا پایان امسال عرضه می شود ، ضمن اینکه سه طرح کلی و جزئی در این زمینه در حال انجام است. 

**سرپرست استانداری قم نیز هفته گذشته در جلسه شورای حمل و نقل و ترافیک استان با اشاره به وضعیت نامناسب کمربندی ها بویژه در ورودی های شهر، گفت: طرح های ساماندهی و بهسازی کمربندی های قم باید اجرایی شود. سید محمد رضا هاشمی به وضعیت کمربندی قم اشاره و اضافه کرد: وضعیت این کمربندی بویژه در وروردی ها زیبنده قم نبوده و باید برای اصلاح وضعیت موجود اقدام شود. وی با تاکید بر اینکه قم محور مواصلاتی 17 استان کشور است، تصریح کرد: به علت حادثه خیزی بالای بخشی از کمربندی اراک، باید برای ساماندهی و بهسازی این کمربندی برنامه ریزی شود.

** مدیرکل راه و شهرسازی قم هفته گذشته گفت: بر اساس مطالعات و بر آوردهای اولیه مساحت سکونتگاه های غیر رسمی 2 هزار و 16 هکتار بوده ولی بخش زیادی از آن به دلیل اتصال به بافت شهری و رفع مشکل های ترافیکی و زیر ساختی از تعاریف سکونتگاه غیر رسمی خارج شده است. حسن صبوری در پایان پنجمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری قم در تالار امام جواد (ع) استانداری در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: آمارهای متفاوتی از سکونتگاه های غیر رسمی استان وجود دارد، ولی آنچه که مسلم است بخش قابل توجهی از این مکان ها به دلیل بهره مند شدن از خدمات مدیریت شهری جز سکونتگاه های غیر رسمی محسوب نمی شوند.وی با بیان اینکه 70 درصد از مساحت قم در بافت های ناکارآمد‌ میانی قرار گرفته است، افزود: 65 درصد از ساکنان شهر قم نیز در این بافت ها سکونت دارند‌.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcizpay.t1arq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما