شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 72381
منبع : خبرگزاری تسنیم

بیش از ۶ هزار نفر برای دوره‌های آموزشی سوادآموزی در قم ساماندهی شدند

قم نيوز : معاون اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم گفت: برای دوره‌های آموزشی سوادآموزی ۷هزار و ۴۰۷ نفر سهمیه داده شد که حدود ۸۵ درصد از سهمیه تحقق پیداکرده است، همچنین درمجموع ۶ هزار و ۲۹۱ نفر در ۵۶۰ کلاس درسی ساماندهی شده‌اند.
بیش از ۶ هزار نفر برای دوره‌های آموزشی سوادآموزی در قم ساماندهی شدند
بیش از ۶ هزار نفر برای دوره‌های آموزشی سوادآموزی در قم ساماندهی شدند
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به پیام تاریخی امام خمینی(ره) درباره اهمیت سوادآموزی اظهار داشت: ایشان فرموده‌اند ازجمله حوائج اولیه هر ملتی آموزش برای همه است که حتی از بهداشت مهم‌تر است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به پیش رو بودن سی ونهمین سال تشکیل نهضت سوادآموزی گفت: در جدیدترین تعریف یونسکو از سواد، گفته‌شده سواد عبارت است از برقراری ارتباط و حساب کردن و استفاده از مواد نوشتاری و چاپ‌شده مربوط به حوزه‌های مختلف علمی، آموزشی، اقتصادی و علمی است.

قاسمی نیا تعریف جمهوری اسلامی از سواد را مورداشاره قرار داد و گفت: در این تعریف علاوه بر خواندن و نوشتن مهارت روخوانی قرآن کریم را نیز اضافه کرده‌ایم و به فرموده امام راحل باید به مردم علم جهت‌دار یاد داد.

وی روزشمار هفته سوادآموزی را مورداشاره قرار داد و افزود: نشست با خبرنگاران، تجلیل از فعالان سوادآموزی، مسابقه کتاب‌خوانی با موضوع کتاب سال، انشاءنویسی و دست‌نوشته سواد آموزان برای اولین بار به‌صورت ملی، بازدید از کتابخانه‌های عمومی، دیدار فعالان سوادآموزی استان با مراجع عظام تقلید، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و غبارروبی مزار شهدا، برگزاری جشنواره تولید فیلم کوتاه دودقیقه‌ای با گوشی همراه برای اولین بار ازجمله برنامه‌هایی است که در این هفته انجام می‌شود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به برگزاری جشنواره تولید فیلم کوتاه دودقیقه‌ای با گوشی اظهار داشت: فراخوان داده‌شده که از کلاس سوادآموزی، جذب و فعالیت‌های نهضت سوادآموزی با گوشی همراه فیلم گرفته شود.

قاسمی نیا تأکید کرد: رشد باسوادی استان از حدود 47 درصد قبل از انقلاب اسلامی در گروه سنی 6 سال و بالاتر ایرانی به 91 درصد رسیده است، حدود 44 درصد در گروه سنی 6 سال و بالاتر ایرانی رشد باسوادی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه افزایش درصد باسوادی در گروه سنی 6 سال و بالاتر زنان داشته‌ایم که از حدود 34 درصد به حدود 87 درصد رسیده است، گفت: میزان باسوادی مردان در استان قم قبل از انقلاب اسلامی 64 درصد بوده که در حال حاضر به بیش از 90 درصد رسیده است.

قاسمی نیا بیان کرد: تا امروز تعداد 120 نفر از افراد را شناسایی کرده‌ایم که از نهضت سوادآموزی شروع کرده و به مدارج علمی دانشگاهی و حوزوی رسیده‌اند که چهره‌های موفق سوادآموزی هستند.

وی با بیان اینکه حدود 400 هزار نفر از مردم استان از زمان تشکیل نهضت سوادآموزی تا امروز در برنامه‌های سوادآموزی این اداره کل ثبت‌نام داشته‌اند، تصریح کرد: این تعداد احساس نیاز کرده‌اند که برای سوادآموزی باید ثبت‌نام کنند و در چند دوره مقدماتی، تکمیلی، پایانی و کلاس پنجم ابتدایی، دوره تحکیم سواد، دوره انتقال و دوره سوادآموزی شرکت کرده‌اند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم عنوان کرد: طرح نشست کتاب‌خوان، تولید نشریه فرصت دوم ویژه کتاب‌خوان، تولیدات رادیویی و تلویزیونی، سوادآموزی کودکان و نوجوانان ده تا 20 سال، آموزش کودکان لازم التعلیم، تعیین پاداش برای دانش آموزان، انجام دو برنامه تلویزیونی پنجره سبز و فرصت دوم، آموزش و توانمندسازی آموزش‌دهندگان به‌صورت مجازی، طرح گروه‌های پیگیر سواد و آموزش عملی نماز ازجمله برنامه‌های مهم معاونت نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان است که برگزارشده است.

قاسمی نیا یکی از ملاک‌های مدیریت و برنامه‌ریزی را یافته‌های پژوهشی بیان و تصریح کرد: در همین راستا، حدود 14 طرح پژوهشی در سطح استان داشتیم، همچنین شوراهای پشتیبانی سوادآموزی در استان داریم که رئیس این شورا استاندار و دبیر آن معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان هستند.

وی اظهار داشت: یکی از افتخارات نهضت آموزی استان قم این بوده که از 176 شهید نهضت سوادآموزی کشور 3 شهید دفاع مقدس از استان قم بوده است، که یک نفر از این شهدا خانم فاطمه حاجی بابایی بودند که در کلاس درس در اثر بمباران هوایی به شهادت رسیده‌اند.

قاسمی نیا با اشاره به اجرای طرح انسداد مبادی بی‌سوادی در کشور گفت: در این راستا تعامل خوبی با معاونت آموزش ابتدایی در اداره کل داریم، خوشبختانه دریکی دو سال گذشته همکاری خوبی با ثبت‌احوال استان هم داشتند، تا مشخصات کودکان قبل از اینکه به سن مدرسه برسند احصا شده و پوشش تحصیلی این کودکان را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در تابستان امسال کودکان و نوجوانان اتباع افغانی در سطح استان شناسایی‌شده و تحت پوشش سوادآموزی قرارگرفته‌اند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم به ارائه گزارشی از عملکرد معاونت نهضت سوادآموزی استان در سال 97 ارائه داد و اظهار داشت: برای دوره‌های آموزشی سوادآموزی 7هزار و 407 نفر سهمیه داده شد که حدود 85 درصد از سهمیه تحقق پیداکرده و پوشش بسیار خوبی از سوادآموزی را در سطح کشوری داریم همچنین درمجموع 6 هزار و 291 نفر در 560 کلاس درسی ساماندهی شده‌اند.

قاسمی نیا تحکیم سواد را مبحثی فرا استانی دانست و گفت در جهت تحکیم سواد و جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی باید اقداماتی صورت بگیرد که انجام این کار فقط در حوزه معاونت نهضت سوادآموزی استان نبوده و نیاز است در سطح کشور اقدامات لازم صورت بگیرد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdca6en0.49nua15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما