چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 72574
منبع : خبرگزاری ايرنا

15 رشته صنایع دستی در معرض انقراض قم احیا شد

قم نيوز : مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: 15 رشته صنایع دستی در معرض انقراض این استان طی 6 ماه گذشته، بازآفرینی و احیا شده است.
15 رشته صنایع دستی در معرض انقراض قم احیا شد
15 رشته صنایع دستی در معرض انقراض قم احیا شد
به گزارش قم نیوز حمید یزدانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: صنایع دستی در سال های اخیر مورد غفلت قرار گرفته به گونه ای که برخی رشته های صنایع دستی در معرض انقراض بود و احیای آنها در دستور کار قرار گرفت و بیش از 200 هنرآموز در رشته های مختلف آموزش هایی را فرا گرفتند.
وی با اشاره به این که سهم قم برای ایجاد و راه اندازی بازارچه های دائمی صنایع دستی، یک بازارچه بوده است گفت: با توجه به زائرپذیر بودن استان، در تلاش هستیم تا تعداد بازارچه های صنایع دستی به چهار بازارچه افزایش یابد که تاکنون طراحی یکی از این بازارچه ها تکمیل و به شورای اسلامی شهر برای بررسی ارسال شده است. 

** قم رتبه اول میراث فرهنگی در معرفی تسهیلات بانکی در کشور است
وی در ادامه اظهار داشت: تا کنون بیش از 100 تن برای دریافت تسهیلات رونق تولید در قم ثبت نام کردند که 44 تن با مبلغ 915 میلیارد ریال به بانک ها معرفی شده اند، ضمن اینکه 800 میلیارد ریال پرونده آماده ارجاع به بانک ها در حوزه میراث فرهنگی وجود دارد.
یزدانی گفت: استان قم رتبه اول میراث فرهنگی در جذب و معرفی تسهیلات بانکی در کشور را به خود اختصاص داده که تا پایان سال 900 میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک ها پرداخت می شود.
یزدانی ادامه داد: سخت گیری بانک ها در زمینه تضمین و فاکتورهای مالیاتی و همچنین عدم پیگیری از طریق درخواست کنندگان تسهیلات، از عوامل مهم کندی در پرداخت تسهیلات رونق ولید در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی است.

** 50 اثر تاریخی قم در سال جاری مرمت شده است 
وی در ادامه گفت: وظیفه مهم میراث فرهنگی حراست از آثار کهن است که در این راستا تا کنون50 اثر تاریخی قم مرمت شده است.
وی با بیان اینکه مستندسازی یک هزار اشیای تاریخی در سال 97 برای استان قم هدف گذای شده است گفت: تا کنون 100 شی تاریخی در قم مستندسازی شده است.
یزدانی با بیان اینکه برای ثبت آثار طبیعی در سال های اخیر بی توجهی شده است گفت: تعهد میراث فرهنگی قم ثبت 2 اثر طبیعی بود که تا کنون 11 اثر ثبت شده است ضمن اینکه بیش از 10 برابر تعهد استان، آثار تاریخی قم تعیین حریم شده است.

** 2 هزار و 100 شغل در حوزه میراث فرهنگی قم ایجاد شده است
یزدانی همچنین با بیان اینکه 50 میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی در قالب 15 طرح جذب شده است افزود: 40 هتل از پنج هتل در حال ساخت استان، به بهره برداری رسیده است ضمن اینکه اشغال تخت های اقامتی استان به 86 درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه تا کنون هیچ واحد بوم گردی در قم وجود نداشته است، ادامه داد: در سال جاری یک واحد بوم گردی در قم افتتاح شد و سه واحد نیز به زودی افتتاح می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم تاکید کرد: در سال جاری در حوزه های سه گانه صنایع دستی استان، 2 هزار و 100 شغل ایجاد شده است.
وی با اشاره به ارزش صادرات صنایع دستی استان گفت: ارزش صادرات صنایع دستی یک میلیون و 29 هزار دلار بوده که تا کنون 700 هزار دلار آن محقق شده است.
یزدانی در ادامه با بیان اینکه تاکنون نتواسنته ایم ظرفیت های قم را به خوبی در کشور معرفی کنیم گفت: برای اولین بار 12 گروه اروپایی مقصد اول خود را قم قرار داده اند که پس از ورود به ایران، از این استان بازدید کرده اند.
وی گفت: بسیاری از جاذبه های طبیعی استان ظرفیت معرفی در سطح کشوری دارد که بسیاری از این مکان های طبیعی فاقد هیچگونه زیرساخت گردشگری است.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdceen8f.jh8wfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما