پنجشنبه ۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب : 72616
منبع : خبرگزاری فارس

برق قم و اجرای طرح «098» برای گذر از پیک سالانه

قم نيوز : قطع مکرّر برق تابستان سال جاری در قم و البته تمام کشور، مسؤولان را بر آن داشته است تا برای پیک مصرف سال 98 فکری کنند؛ امری که امید است با پیگیری رسانه ها به نتیجه قطعی و نهایی برسد.
برق قم و اجرای طرح «098» برای گذر از پیک سالانه
برق قم و اجرای طرح «098» برای گذر از پیک سالانه
به گزارش قم نیوز شاید کمتر کسی باشد که مشکلات مربوط به قطع مکرّر برق را در تابستان سال جاری از یاد بُرده باشد آن جا که این مشکل به همه کشور تسرّی پیدا کرد و همه یا حداقل بسیاری از هموطنان طعم تلخ آن را در روزهای متوالی گرم و یا داغ تابستان چشیدند.

و اما این قطعی برق در مناطق گرمسیری کشور و از جمله منطقه گرم و خشک قم، بیشتر به چشم آمد؛ به ویژه آن که قطعی برق در ابتدا با بی نظمی همراه بود و کسی نمی دانست در چه ساعتی از روز و به چه مدت شاهد قطع برق خواهد بود!


تابستان ها و پیک های مصرف در پیش است ...

به هر حال تابستان 1397 با همه مشکلات گذشت و البته هم مسؤولان و هم مردم متوجه شدند که این مشکل به عنوان یک مسئله اجتماعی فراگیر باید حل و فصل شود. این گونه بود که برنامه ریزی هایی برای گذر سالم از پیک سال 1398 به وقوع پیوسته است تا با انجام طرح هایی مانند طرح «098» – به معنای گذر بدون خاموشی (صفر) از پیک سال آینده -  شاهد قطع گسترده و فراگیر برق در کشور نباشیم؛ طرحی که باید سالیان متمادی به صورت «099»، «000»، «001» و ... ادامه یابد و نهادینه شود.


آمارها فریاد می زنند ...

اکنون شایسته است تا نگاهی به آمار مصرف برق بیندازیم. این آمارها نشان می دهد که متوسط مصرف ماهیانه برق خانگی در کشور، 270 کیلووات ساعت به ازای هر خانوار است که البته این میزان مصرف در ایام گرم سال بویژه تابستان، رشدی تصاعدی را نشان می دهد و حتی در مناطق گرمسیری مانند قم به دلیل استفاده زیاد از وسائل خنک کننده بویژه کولرهای گازی به پنج تا هفت برابر این عدد هم می رسد.

آمار برق در استان قم هم حاکی از آن است که 70 درصد از حدود 550 هزار مشترک برق در این استان، مشترکان خانگی هستند و البته رشد مصرف سالانه برق در استان نیز حدود 5 درصد است.

نکته دیگر درباره آمار برقی استان را می توان در سخنان مدیرعامل شرکت توزیع برق استان قم جستجو کرد؛ آن جا که وی مصرف سالانه برق در استان قم را حدود 800 مگاوات اعلام می کند و می افزاید: اگرچه قرار است برای تابستان سال 1398، با تولید و توزیع بیشتر برق، جلوی خاموشی های گسترده گرفته شود اما همچنان و حداقل 3 هزار مگاوات کمبود برق در کشور وجود دارد که باید از طریق مدیریت مصرف جبران شود.

وی ادامه می دهد: همه آمارها و البته میزان رشد مصرف سالانه نشان می دهد که در تابستان 1398، کشور با کسری 8 هزار مگاواتی برق مواجه خواهد بود که قرار است با افزایش 5 هزار مگاواتی در تولید برق، بخش مهمی از این کسری حل شود؛ اما 3 هزار مگاوات دیگر را باید از راه مدیریت مصرف جبران کرد.


ضرورت اصلاح تعرفه ها با تمرکز بر جریمه مشترکان پُر مصرف

بر همین اساس است که اصلاح تعرفه های برق هم اکنون در دستور کار وزرات نیروست و طبق آخرین اخبار، برخورد تعرفه ای با مشترکان پُرمصرف از اوایل سال آینده آغاز خواهد شد؛ به این صورت که مشترکان بالای الگوی مصرف (حدود 14 درصد از کل مردم) با افزایش 50 تا 70 درصدی تعرفه و البته مشترکان بیش از این (حدود 2 درصد از مردم) با افزایش 100 درصدی تعرفه خود مواجه می شوند و البته 84 درصد دیگر مردم هم که به اندازه الگوی مصرف یا حتی کمتر از آن مصرف می کنند افزایش تعرفه ای نخواهند داشت.

به هر حال بررسی های دیگر نشان می دهد که تأمین کسری برق از طریق ساخت نیروگاه و با توجه به میزان سرمایه گذاری لازم، شاید مقرون به صرفه نباشد چراکه بر اساس یک آمار اعلام شده، تأسیس یک نیروگاه حرارتی برای تولید حداقل هزار مگاوات برق، بیش از 500 میلیون دلار هزینه در بر دارد که بر اساس شرایط اقتصادی امروز کشور تأمین این هزینه ها دشوار خواهد بود.

 
راهکارهای گذر از بحران احتمالی برق

با همه این سخنان، دست اندرکاران در صددند تا خود، روند مدیریت مصرف را کلید بزنند؛ راهکارهایی که برخی از آن ها به این شرح است:

اصلاح تعرفه ها برای کاهش مصرف مشترکان پُر مصرف خانگی

اجبار به کاهش 30 درصدی بار برخی صنایع در ساعات پیک و با تغییر ساعت کاری آنان

تغییر ساعت کار ادارات و نصب کنتور هوشمند برای آنان و اخذ مجوز قطع برق آنان در صورت عدم همکاری

خاموش کردن موتور چاه های کشاورزی در ساعات اوج مصرف و رایگان شدن برق این موتورها در دیگر ساعات شبانه روز

استفاده از مُولّدهای خودتأمین؛

حذف حداقل 10 میلیون لامپ فلورسنت و جایگزین کردن لامپ های کم مصرف ال ای دی

و کنترل روشنایی معابر و پارک ها در ساعات پیک مصرف


برق و ضرورت توجه جدی به آن در بودجه سال آینده

تردیدی نیست که بسیاری از این طرح ها، نیاز به تأمین هزینه دارد که لازم است در مجلس شورای اسلامی و در زمان تصویب نهایی لایحه بودجه 1398، مورد دقت نظر نمایندگان مردم قرار گیرد تا زمینه ورود این مباحث به برنامه های توسعه ای کشور و اسناد چشم انداز هم فراهم شود.

اکنون و در پایان این نوشتار، می توان به دو نکته دیگر نیز توجه داد. نکته نخست این که در اصلاح تعرفه ها، بهتر است تا بر اساس تعیین میزانی مشخص، مصرف کنندگان کمتر از آن نه تنها با افزایش تعرفه مواجه نشوند؛ بلکه تشویقی نیز برای آنان در نظر گرفته شود. همچنین توجه به تکمیل برخی نیروگاه های استانی و از جمله دو نیروگاه 25 مگاواتی استان قم – که برخی از آن ها بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی هم داشته اند – در بودجه سال آینده کشور می تواند گام مهم دیگری برای تحقق «098» باشد؛ اگرچه فراتر از این طرح ها، باید عموم مردم به این نکته توجه داشته باشند که انرژی محدود است؛ باید این محدویت را پذیرفت و زندگی اجتماعی را به سمت و سوی فرهنگسازی و آموزش استفاده درست و منطقی از انرژی بویژه به نسل های بعدی سوق داد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcb00bz.rhb58piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما