يکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 72718
منبع : خبرگزاری ايرنا
مدیرکل مدیریت بحران قم:

بافت فرسوده قم آسیب پذیرترین نقطه در حوادث است

قم نيوز : مدیرکل مدیریت بحران قم گفت: سازه های بافت فرسوده که در مناطق مختلف قم وجود دارد، در مقابل حوادث به ویژه زلزله و سیل آسیب پذیری بیشتری دارد.
بافت فرسوده قم آسیب پذیرترین نقطه در حوادث است
بافت فرسوده قم آسیب پذیرترین نقطه در حوادث است
به گزارش قم نیوز محسن اوروجی با بیان این که تاکنون 18 نوع از بلایای طبیعی در استان قم تجربه شده است، افزود: سیل، زلزله، خشکسالی، یخ زدگی، طوفان، گرد و خاک، بادهای شدید، برف و کولاک و بیماری های دامی از جمله حوادثی است که در قم رخ داده و سالانه خسارت هایی را به این استان تحمیل می کند.

وی اضافه کرد: سیل، زلزله و خشکسالی عمده ترین حوادث طبیعی است که در قم رخ می دهد و در این راستا برنامه های مختلفی از جمله برگزاری مانور، دوره های آموزشی برای قشرهای مختلف مردم، دانش آموزان و دستگاه های امدادی و اجرایی برگزار می شود.

وی با اشاره به این که برآورد خسارت این حوادث ممکن نیست، ادامه داد: سازه های بافت فرسوده که در مناطق مختلف قم وجود دارد و همچنین ساخت هایی که زیر نظر کارشناس فنی صورت نگرفته، در مقابل زلزله و سیل آسیب پذیری بیشتری دارد.

اوروجی خاطرنشان کرد: اداره کل راه و شهرسازی، نظام مهندسی و شهرداری اقدام های خوبی در زمینه مقاوم سازی سازه ها انجام داده اند و مردم نیز با رعایت مسائل ایمنی، نقش اصلی را در این راستا ایفا می کنند.

وی با اشاره به این که رعایت قوانین ساخت و ساز می تواند جامعه را مقابل حوادث ایمن کند، گفت: حدود 50 درصد ساختمان های روستایی از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مقاوم سازی شده است و در شهر قم این روند با ارائه تسهیلات به متقاضیان جریان دارد.

وی بیان کرد: در استان قم آمادگی و هماهنگی خوبی بین دستگاه های امدادی وجود دارد که این همدلی در حوادثی که در این استان و یا استان های دیگر رخ داده، ثابت شده است.

مدیرکل مدیریت بحران قم افزود: آمادگی دستگاه های امدادی و مردم با برگزاری دوره های آموزشی، آموزش دانش آموزان در مرکز آموزش شهرداری در بوستان علوی و برگزاری مانور زلزله در مدارس با هدف آشنایی مردم با حوادث غیرمترقبه، پناهگیری صحیح و تخلیه ایمن تقویت می شود.

وی گفت: جلسه های شورای هماهنگی مدیریت بحران بر اساس برنامه زمانبندی با هدف ایجاد مدیریت یکپارچه در امر سیاست گذاری، برنامه ‌ریزی، ایجاد هماهنگی و انسجام در استان برگزار می شود.

اوروجی اضافه کرد: این شورا دارای 14 کارگروه تخصصی زیرمجموعه است که این کارگروه ها نیز هر 14 روز یک بار جلسه های خود را در چهار محور پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی برگزار می نمایند.

وی افزود: رعایت ساخت و ساز در حریم رودخانه ها و سیل بندهایی که بالای دست رودخانه قمرود احداث شده است تا از وقوع سیل جلوگیری کند و درختکاری و مالت پاشی برای پیشگیری از پدیده گرد و غبار، از نمونه اقدام هایی است که برای پیشگیری از حوادث در استان قم انجام می شود.
وی از شهروندان خواست: در رعایت نکات و قوانین ایمنی مطالبه گری داشته و پیشتاز باشند تا به جامعه ایمن و تاب آور برسیم.

مجموع کل مساحت شهر قم 12 هزار و 939 هکتار است که چهار هزار و 809 هکتار از بافت این شهر، فرسوده و ناکارآمد است؛ این میزان بافت فرسوده شامل بافت تاریخی، سکونتگاه های غیررسمی، بافت های ناکارآمد میانی و بافت هایی با پیشینه روستایی است که نیازمند بهسازی، نوسازی و یا بازسازی می باشد.

بیش از 697 هزار و 320 تن معادل حدود 70 درصد جمعیت قم در بافت های ناکارآمد این شهر سکونت دارند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcevf8f.jh8wzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما