دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 72782
منبع : خبرگزاری تسنیم

تجاری‌سازی اماکن مسکونی بافت‌های شهری قم را از بین برده است

قم نيوز : عضو شورای شهر قم گفت: صدور بی‌ضابطه مجوز تجاری‌سازی موقت بافت‌های مسکونی شهر قم را نابود کرده است.
تجاری‌سازی اماکن مسکونی بافت‌های شهری قم را از بین برده است
تجاری‌سازی اماکن مسکونی بافت‌های شهری قم را از بین برده است
به گزارش قم نیوز زین‌العابدین قراچورلو در هفتاد و ششمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم که در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، اظهار داشت: در صدور تجاری‌سازی‌های موقت دقت نظرهای لازم صورت نگرفته است.

وی با اشاره به لایحه اخذ مجوز الحاق تبصره 11 به ماده 37 تعرفه عوارض و بها خدمات شهری شهرداری گفت: متأسفانه اجرای این مصوبه بافت‌های شهری را تغییر داده و دقیقاً برخلاف فلسفه وجودی خود دنبال شده و مشکلاتی برای ساکنان بافت‌های شهری ایجاد و بسیاری از بافت‌های مسکونی را از بین برده است.

عضو شورای شهر قم  با تأکید بر لایحه اخذ مجوز الحاق تبصره 11 به ماده 37 تعرفه عوارض و بها خدمات شهری شهرداری عنوان کرد: در صدور مجوزهای این بخش باید از مشاغل خرد و کوچک حمایت‌شده و نیازهای شهروندان را حل کرد، متأسفانه در برخی موارد مجوزهای تجاری‌سازی موقتی صادرشده که به‌هیچ‌وجه در دایره خدمات محله‌ای گنجانده نمی‌شود و عملاً به فعالیت قابل‌توجه اقتصادی و تجاری تبدیل و از پرداخت عوارض نیز مستثنی شده‌اند.

قراچورلو ابراز کرد: بسیاری از مجوزهای تجاری موقت در سال‌های بعدی به مراکز تجاری بزرگ تبدیل‌شده و مشکلاتی نیز برای تجاری‌سازی‌های دائم ایجاد کرده است، تجاری‌سازی‌های موقت باید بر مبنای درآمدهای واقعی مشاغل متقاضی صورت بگیرد.

وی مشکلات ایجادشده درزمینهٔ تجاری‌سازی‌های موقت را مورد توجه قرار داد و گفت: جداسازی مشاغل نیاز اساسی شهرداری قم درزمینهٔ صدور تجاری‌سازی موقت و ماده 37 است، برخی از تجاری‌سازی‌های موقت مساحت فعالیت خود را به‌صورت متناوب افزایش داده و به مراکز تجاری متوسط تبدیل‌شده‌اند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم نیز با اشاره به لایحه اخذ مجوز الحاق تبصره 11 به ماده 37 تعرفه عوارض و بها خدمات شهری شهرداری گفت: باید تدابیری صورت بگیرد که مجوزهای موقت در ساختمان‌هایی که ظرفیت لازم را دارد صادرشده و فعالان اقتصادی در آن‌ها ساکن شود، جلوه و فضای بسیاری از ساختمان‌های شهر تناسبی با فعالیت اصناف و فعالان اقتصادی حال حاضر را ندارد.

روح‌الله امراللهی با تأکید بر لایحه اخذ مجوز الحاق تبصره 11 به ماده 37 تعرفه عوارض و بها خدمات شهری شهرداری گفت: صدور تجاری‌سازی‌های موقت بافت شهری بسیاری از اماکن مسکونی شهر را به‌هم‌ریخته و مشکلاتی جدی برای ساکنان ساختمان‌های مسکونی و فعالان اقتصادی و تجاری فعال در آن به وجود آورده است.

وی ابراز کرد: اصل صدور تجاری‌سازی‌های موقت برای حل مشکلات محله و تحت عنوان خدمات محله‌ای صادر می‌شود اما امروز این اصل مهم در برخی موارد از فلسفه اصلی خود خارج‌شده و در برخی از معابر اصلی شهر قم عملاً بافت‌های شهری و مسکونی از بین رفته و به مراکز تجاری تبدیل‌شده است.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcf0ede.w6d0cagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما