شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : 73008
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) :

فتنه ۸۸ دنبال تخریب اصل جایگاه ولایت فقیه بود

قم نيوز : در فتنه ۸۸ دشمن به دنبال مخالفت با شخص رهبری و جایگاه ولی فقیه و اصل ولایت فقیه بود و تقلب در انتخابات را بهانه کرده بودند.
فتنه ۸۸ دنبال تخریب اصل جایگاه ولایت فقیه بود
فتنه ۸۸ دنبال تخریب اصل جایگاه ولایت فقیه بود
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام جواد سلیمانی در پانزدهمین مراسم هیئت شهدای روحانی وطلبه منطقه رفسنجان و انار مقیم حوزه علمیه قم، با اشاره به تطبیق تاریخ گذشته با معاصر گفت: کسانی هستند این مسئله را انکار می کنند، معتقدند، جوامع گذشته با جوامع فعلی تمایزهایی  دارند که ازجمله آن سادگی آنها است، ولی الان می بینیم، دنیا از پیچیدگی خاصی برخوردار است و رسانه یک قدرت برتر است.

این محقق افزود: معتقدند درجامعه برمبنای فقه و اصول باید حکومت شود، علم حقوق و فقه باید حاکم باشند نه تاریخ قضاوت کند، به همین دلیل انتقاد می کنند چرا می گویند «اَین عمار».

وی بیان داشت: به وسیله تاریخ دنبال این نیستیم کسی را مجرم کرده و حکم برای آن صادر کنیم، این کار حقوق است، اما دنبال ایجاد بصیرت افزایی به مردم نسبت به اتفاقات گذشته هستیم. تاریخ برای این است مردم گرفتار فتنه نشوند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: دلیل دوم، ذاتیات مشترک انسانها است، معتقدیم که ساختار جامعه تغییر کرده است، ولی ذات و فطرت جوهره و آزمایش انسان تغییر نکرده است.

حجت الاسلام سلیمانی گفت: در بیت المال بصره، حضرت علی(ع) و  طلحه و زبیر آمدند، نگاه حضرت علی(ع) به بیت المال غیر از نگاه این دو نفر بود. طلحه و زبیر برای رسیدن به دنیا، آدم ها کشتند. جامعه ای که حضرت علی(ع) را قبول دارد، می تواند زمان خودش را مقایسه با آن زمان کند. کسی که مانند علی(ع) عمل می کند، حق است و کسی که مانند آن دو نفر عمل می کند، غیر حق است.

وی افزود: دلیل دیگر قوانین حاکم بر تاریخ است. این قانون هیچ وقت تغییر نمی کند. یک سنت این است، اگر کسی تقوا داشته باشد، عاقبت به خیر خواهد شد. این را می شود، در تاریخ جستجو کرد و عبرت گرفت.

این پژوهشگر بیان داشت: دلیل دیگر دستوراتی است که در قرآن و فطرت ها آمده است. می فرماید« این دستورات که در قرآن بیان کردم مانند داستان حضرت یوسف(ع)، برای شما مردم عبرت است».

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: عبرت بدون تطبیق، اصلا ممکن نیست. اگر این گونه نباشد، پس آیاتی که بحث عبرت ازتاریخ وگذشته رابیان می کند، چه کار باید کرد. چگونه باید پاسخ داد.

حجت الاسلام سلیمانی گفت:  فائده تاریخ برای تطبیق کردن و عبرت گیری است. اگر عبرت گیری و تطبیق دادن تعطیل شود؛ ما انسانها خودمان را از بهترین منبع برای عبرت گیری محروم کردیم.

این پژوهشگر بیان داشت: چرا بعضی ها از تطبیق می ترسند، چون می ترسند رسوا شوند. اما این تطبیق دارای شرایطی است، باید علمی باشد. استناد که به تاریخ می کنید، باید درست باشد. تطبیق بر دوران معاصر باید صحیح و اطلاعات دقیق باشد.

وی ادامه داد: اما شرط سوم، وجه شبهه را باید به صورت علمی مشخص کنید، اگر می گوید فلانی مانند فلان آدم است، باید مشخص کنید، در چه جهت؟، طلحه درمقابل ولایت قرار گرفت و مشروعیت جنگ را رقم زد، بعضی ها در این زمان همین مسیر را دنبال می کنند.

حجت الاسلام سلیمانی گفت: در باب اطاعت و پیروی از ولایت، امان زمان(ع) فرمودند« من حجت خدا بر این فقهاء هستم و این افراد و فقهاء هم حجت بر من هستند»، ملاک، حجیت است. به همین دلیل حاکمیت ولایت فقیه در استمرار ولایت حضرت حجت(ع) است.

این پژوهشگر بیان داشت: در فتنه 88، اصل فتنه بهانه بود، در فتنه دوران حضرت علی(ع)، بهانه تقلب بود. پیوند جریان کفر و نفاق در جنگ جمل و فتنه 88 یکی است و آن هم عدم پیروی از ولایت فقیه و بهانه تقلب برای مخالفت است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت:  شبهات دیگر دو جریان کفر و نفاق، توجیه برای اصلاح رفتار است. طلحه و زبیر برای مخالفت با ولایت، رفتار خود را توجیه می کردند، در فتنه 88 هم این گونه بود، بعضی معتقد بودند ما دنبال آرام کردن جریان فتنه بودیم.در فتنه ۸۸ دشمن به دنبال مخالفت با شخص رهبری ولایت فقیه بود و تقلب بهانه بود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdch6vnq.23nxvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما