سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : 73130
منبع : خبرگزاری مهر
معاون آبفای قم:

اعتبارات دولتی برای ساخت تصفیه خانه های فاضلاب قم کافی نیست

قم نيوز : معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری قم گفت: اعتبارات دولتی برای ساخت تصفیه خانه های فاضلاب این استان کافی نیست و نیاز است که بخش خصوصی دراین زمینه ورود کند.
اعتبارات دولتی برای ساخت تصفیه خانه های فاضلاب قم کافی نیست
اعتبارات دولتی برای ساخت تصفیه خانه های فاضلاب قم کافی نیست
 به گزارش قم نیوز مهدی نظرزاده درعین حال به این نکته اشاره کرد که بخش خصوصی نیز حاضر به سرمایه گذاری در بخش فاضلاب شهری نیست و علت آن این است که مشتری برای استفاده از پساب فاضلاب دراین استان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: اگر شهرداری بتواند در این بخش تامین اعتبار کند، پساب حاصل از تصفیه خانه شهری ظرفیت خوبی برای آبیاری فضای سبز به شمار می آید.

وی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: درحال حاضر 54 درصد شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است، و تکمیل ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب عمده ترین دلیل عدم توسعه کامل این شبکه می باشد
.
نظر زاده افزود: مناطقی از قم مانند بلوار انسجام، شهر قائم و خیابان های مدرس و قلعه کامکار به کلی فاقد شبکه فاضلاب است و خیابان امام (ره) و میدان سعیدی نیز هنوز بخشی محله ها به شبکه فاضلاب متصل نیستند.

وی علت این مساله را تکمیل گنجایش تصفیه خانه های موجود دانست و گفت: برای هر 250 میلیون تن حداقل یک تصفیه خانه نیاز است، و در حال حاضر سه تصفیه در قم وجود دارد، و در افق 10 ساله احداث 2 تصفیه خانه دیگر نیز در دستور کار است.

معاون آبفای قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکل فاضلاب شهرک پردیسان به دلیل تامین نشدن اعتبارات لازم بیان کرد: عملیات اجرایی توسعه شبکه فاضلاب محله های 3 و 4 پردیسان انجام نگرفته و به غیر از محلات 7 و 8 که به طور کامل به شبکه متصل شده، در سایر بخش ها فقط در سطح معابر اجرا شده و هنوز هیچ واحدی وصل نیست.

وی با بیان اینکه کل اعتبار لازم برای تکمیل شبکه مذکور 300 میلیارد ریال است، که با تصویب شورای برنامه ریزی سال گذشته 50 میلیارد ریال و امسال نیز 25 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شد و برغم اختصاص 25 میلیارد ریال برای سال آینده، 200 میلیارد ریال اعتبار آن باقی می ماند که به علت نامناسب بودن وضعیت فاضلاب پردیسان، شرکت آبفا این مبلغ را از بودجه داخلی خود تامین کرده است.

وی با بیان اینکه معضل سرازیر شدن فاضلاب حاصل از آب حمام و آب خاکستری در منطقه قلعه کامکار و همچنین بلوار کارگر قم مشهود است، تصریح کرد: در برخی از بخش های پردیسان مانند بلوار امام علی (ع) نیز فاضلاب خام به معابر راه پیدا کرده که بخشی از آن وارد تصفیه خانه لوکال و محلی شده ولی با تکمیل ظرفیت آن دیگر این امکان وجود ندارد و باید تصفیه خانه اصلی و جامع ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه محلی تنها 1.5 درصد جمعیت پردیسان را پوشش می دهد، گفت: برای ساخت تصفیه خانه بزرگ پردیسان زمینی به مساحت 14 هکتار از طرف راه و شهرسازی به آبفا واگذار شده ولی به خاطر نبود اعتبار اجرای آن عملی نشده است.

پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد. 

وی همچنین عدم اتصال به شبکه فاضلاب را بزرگترین مشکل بیش از 40 هزار واحد مسکن احداث شده در قم دانست، و گفت: برغم پیشرو بودن این استان در تامین آب مسکن مهر ولی این واحدهای مسکونی همچنان فاقد دسترسی به این شبکه می باشند.

این مقام آبفای قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش یک درصدی مصرف آب در فصل پاییز امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل گفت: غیر از سرشاخه های دز تقریبا بقیه منابع آبی استان خالی از آب است و اگر سرشاخه ها نیز به علت خشکسالی نباشد، با مشکلات عدیده ای رو به رو خواهیم شد.

وی همچنین تنها راهکار مدیریت کردن مصرف آب را فروش آن به نرخ واقعی عنوان کرد و افزود: در حالی که متوسط آب بها به ازای هر لیتر 6 هزار ریال است، قیمت تمام شده آن بدون احتساب هزینه های تصفیه بیش از 10 هزار ریال است، از این رو درآمد دولت از محل خدماتی که ارائه‌ می دهد نصف هزینه های آن است.


انتهای پیام /110
https://qomnews.ir/vdcdzf05.yt0ss6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما