سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : 73137
منبع : خبرگزاری مهر
رئیس مرکز امور نخبگان حوزه‌:

تولیدات علمی هنوز نتوانسته نیازهای جامعه را از بین ببرد

قم نيوز : رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برترحوزه‌های علمیه با راهبرد اصلی پژوهش را درنظر گرفتن نیاز جامعه دانست و گفت: این حجم از تولیدات علمی کنونی هموز نتوانسته نیازهای کشور را برطرف کند.
تولیدات علمی هنوز نتوانسته نیازهای جامعه را از بین ببرد
تولیدات علمی هنوز نتوانسته نیازهای جامعه را از بین ببرد
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام سید علی عماد در نشست پایان‌نامه نویسان مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه که در قم برگزار شد با بیان اینکه تحقیق،‌ پژوهش، مقاله و پایان نویسی امر مهم در هر مرکز علمی است، گفت: برای اثر بخشی بهتر پایان نامه‌ها لازم است به مسئله نیاز جامعه توجه عمیق شود.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برترحوزه‌های علمیه افزود: درحال حاضر در جامعه، تولیدات علمی زیادی صورت می‌گیرد و حتی ظرفیت خوبی برای تولید مقالات و اختراعات وجود دارد؛ ولی مشکل این است نگاه‌ها تنها به رتبه تولیدات علمی است و کمتر توجه به نیاز جامعه می‌شود.

حجت الاسلام عماد گفت: در گذشته وضعیت تولیدات علمی فاجعه آمیز بود، ولی امروز شاهد ترقی و پیشرفت حتی در نظام‌های جهانی هستیم و در وضعیت دستگاه علم سنجی در رتبه ۱۶ یا ۱۷ در نظام‌های جهانی قرار داریم.

وی ادامه داد: اما آیا این حجم از تولیدات توانسته نیازهای کشور را از بین ببرد، ولی متأسفانه تاکنون این گونه نبوده و بلکه پژوهش‌های جوانان به جای رفع نیاز داخل نظام جمهوری اسلامی، به بیرون از کشور پرداخته و نیازهای آنها را برطرف کرده است.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برترحوزه‌های علمیه افزود: امروز درعرصه تولیدات مقالات شیمی، کشور در رتبه ۳ یا ۴ دنیا قرار دارد؛ اما با این حال تولیدات علمی نه تنها مشکلات کشور، بلکه حتی خود آن منطقه‌ای از کشور که این علم تولیده شده، از بین نبرده و نتواسته به نیاز پاسخ دهد.

حجت الاسلام عماد عنوان کرد: در حوزه علوم انسانی مشکل بسیار عمده‌تر است و در ابتدا برای رفع مشکل لازم است پایان نامه و مقاله‌هایی در مورد استانداردهای پایان نامه نویسی، نوشته شود.

وی افزود: اکنون راهبرد علمی، نیازمند راهبرد خاصی است و باید بدانیم راهبرد اصلی پژوهش، در نظر گرفتن نیاز جامعه است.

این پژوهشگر با بیان اینکه دستگاه سیاست، پایش کننده وحمایت کننده دانش به فناوری، دستگاهی است که باید باشد، اظهار داشت: باید بدانیم نقش اصلی در پژوهش مؤثر و تولید علمی را نیاز جامعه برعهده دارد.

حجت الاسلام عماد گفت: برای دستگاه راهبردی متأسفم که پایان نامه‌ای را در وضعیت اقتصاد اسلامی و دانش تفسیر نمی‌پذیرد که طلبه بیاید بگوید چیزی به نام اجتهاد علوم قرآن شکل گرفته است یانه؟ اگر شکل گرفته چه چیزی است؟

رئیس مرکز امور نخبگان حوزه‌های علمیه افزود: طلاب باید به حوزه‌های تعاملی علم توجه کنند. امروز باید به مشکلات منطقه توجه داشت و براساس نیاز روز منطقه مقاله نوشت.

رئیس مرکز امور نخبگان حوزه‌های علمیه افزود: امروز متأسفانه در بحث پایان نامه نویسی در خیالات سیر می‌کنیم.

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امروز انتظار این است کسانی که پایان نامه می‌نویسند به سئوالاتی در مورد پایان نامه خود از جمله این که مسئله‌ای که حل کردیم، آیا نیاز محور بوده است؟ پژوهش ما چه مقدار در حل مسائل کشور مؤثر بوده است،جواب دهد.

حجت الاسلام عماد گفت: اگر در جهان معاصر و براساس نیاز زندگی کنیم و مقالات خود را براساس نیاز عرضه نمائیم، می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

انتهای پیام/110
https://qomnews.ir/vdca06n0.49nee15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما