چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب : 73207
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم
جامه‌ی سبز بر تن شهر قم

توسعه حجمی، کمی و کیفی فضای سبز

قم نيوز : شهر مقدس قم؛ کلان‌شهری است در دشت بزرگ قم با آب و هوایی گرم و نیمه خشک و در حاشیه کویر مرکزی ایران، با تابستان‌هایی گرم و طاقت فرسا و زمستان‌هایی سرد و خشک.
جامه‌ی سبز بر تن شهر قم
جامه‌ی سبز بر تن شهر قم
به گزارش قم نیوز این شهر از دیرباز در کنار رودخانه قمرود گسترش یافته است و به علت همجواری با این رودخانه در گذشته دارای خاکی حاصلخیز بوده و کشاورزی در آن رونق بسیار داشته است و به طبع آن پوشش گیاهی مناسب و قابل قبولی را در شهر قم وجود داشته است.

در پی مشکلات زیست محیطی و نابودی اکوسیستم دشت مسیله، اهمیت توجه به مسائل مختلف در حوزه محیط زیست و جبران عدم وجود اکوسیستم فوق با ایجاد، حفظ  و نگهداری فضاهای سبز در قم، همتی مضاعف میطلبد.

در شهر قم این مهم با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای متولی، به شکلی ویژه مورد بررسی قرار گرفته و سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهردرای قم به عنوان اصلی‌ترین متولی فضای سبز شهر قدم‌های بزرگی را در مسیر توسعه حجمی، کمی و کیفی فضای سبز در دو بخش شهری و جنگلی برداشته است.

اجرای الگوهای مهندسی فضای سبز در راستای توسعه فضاهای سبز همگون شهری متناسب با اقلیم و توجه به زیست بوم شهر قم باعث شده تا با بررسی و کارشناسی، گونه‌های مختلف گیاهی متناسب با آب و هوای شهر قم شناسایی شده و با تأکید بر احیاء، ایجاد و نگهداری فضای سبز پایدار با کاشت انواع درخت و درختچه و دیگر گونه‌های گیاهی در فضای سبز شهر مورد استفاده قرار گیرند.

با توجه به کمبود فضاها و اماکن تفریحی و تفرجگاه‌ها در شهر قم، توسعه بوستان‌های شهری در انواع مختلف منطقه‌ای و محله‌ای از جمله اقداماتی است که علاوه بر ارتقاء شاخصه‌های زیست محیطی و افزایش سرانه فضای سبز شهر قم، می‌تواند ایجاد محیطی آرام و دلنشین به دور از فضای پر هیاهوی شهر را برای شهروندان و زائرین این شهر به ارمغان بیاورد که در این خصوص نیز تلاش‌های بسیاری در مناطق هشتگانه شهر قم صورت گرفته است و برنامه‌های اجرایی قابل توجهی برای ادامه این مهم در دست اجراست.

استفاده از دستگاه‌ها، تجهیزات و وسایل بازی، سرگرمی، تندرستی و دیگر مبلمان و المان‌های استاندارد در بوستان‌ها و فضای سبز از دیگر دستاوردهای این سازمان برای ایجاد انگیزه حضور شهروندان و به خصوص کودکان در فضاهای سبز شهری است که همراه با نگاه امنیت و ایمنی به آن پرداخته می‌شود.

تملک و حفظ باغات سطح شهر از دیگر سیاست‌های اجرایی است که در سازمان پارکها و فضای سبز به صورت جدی در حال پیگیری است که با تملک این باغات و تبدیل آن به بوستان‌های شهری در مناطق مختلف گام ارزشمندی در جهت حفظ فضای سبز قدیمی شهر قم برداشته شده است.

استفاده از سیستم‌های جدید آبیاری فضای سبز و ایجاد شبکه آب خام با توجه به اهمیت صرفه‌جویی در مصرف و علاوه بر آن برنامه‌ریزی در جهت استفاده از پساب‌های شهری در آبیاری فضای سبز از دیگر اقدامات و برنامه‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم بوده است.

قم شهری زائرپذیر است و یکی از مهم ترین چالش‌های ارائه خدمات به زائرین در این شهر به ویژه در ایام نوروز و سایر اعیاد و ایام، نحوه اقامت و اسکان آن‌ها می‌باشد که در این راستا ساماندهی و تجهیز کمپینگ‌های مسافرین در سطح مناطق هشتگانه و به ویژه مبادی ورودی شهر قم در دستور کار قرار گرفته است تا در امر خدماترسانی به زائران و مسافران تسهیل گردد.

با توجه به معضل ریزگردها در سالهای اخیر، توسعه بوستان‌های جنگلی و ایجاد کمربند سبز در اطراف شهر قم نیز از جمله دستاوردهایی است که در سال‌های اخیر به آن توجهی ویژه صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای اجرای بیشتر و فراگیرتر آن در آینده نزدیک پیش‌بینی شده است.

گسترش کمی و کیفی فضاهای سبز که نقشی قابل توجه درسلامت روحی و روانی شهر و شهروندان ایجاد می‌کند، امری مهم و غیر قابل انکار برای جامعه شهری امروز است و دستیابی به این مهم در شهر مقدس قم علاوه بر تلاش و کوشش خادمین مردم در مدیریت شهری، همچون گذشته مستلزم مشارکت شهروندان گرامی و حمایت، همکاری و هماهنگی دیگر دستگاه‌ها و نهادهای استان قم می‌باشد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdciyray.t1apu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما