کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لبّیک «شهر انقلاب» به مطالبات مقام معظم رهبری

خبرگزاری فارس , 20 دی 1397 ساعت 11:30

«مادر انقلاب» خواندن قم در سخنرانی 19 دی امسال رهبر انقلاب و همچنین مورد اشاره قرار دادن، حوزه علمیه، بزرگان و جوانان این «مرکز انقلاب»، تکالیف مهمی برای اهالی قم ایجاد کرده که نیازمند توجه و دقت نظر است.


به گزارش قم نیوز دیدار روز گذشته مردم قم با رهبر انقلاب اسلامی و تعابیر جدید ایشان درباره قم با عناوین «شهر انقلاب»، «سرچشمه انقلاب»، «مرکز انقلاب» و مهم تر از همه، «مادر انقلاب» نشان از آن دارد که زایش های انقلابی در قم چه در زمینه تفکر و اندیشه و چه در زمینه اجرا و عمل باید بیش از پیش دنبال شود.

در عین حال اشاره معظم له به پشتوانه معنوی بودن حوزه علمیه قم برای انقلاب اسلامی و همچنین برخی انگیزه های موجود برای تغییر فضای قم و کمرنگ کردن فضا و روحیه انقلابی در عُشّ آل محمد (ص)، تکالیف مهمی را متوجه بزرگان و البته عموم مردم این منطقه، بویژه جوانان می کند که شایسته توجه است.

و اما بررسی و دقت نظر در فرمایشات متعدد معظم له درباره بحث «انقلاب اسلامی» و پویا بودن این مفهوم متعالی، نشان می دهد که کلیدواژه «انقلابی گری»، بدون تردید یکی از مهم ترین سرفصل های مورد تأکید حضرت آیت الله خامنه ای بوده و هست؛ کلیدواژه ای که تکرار معناداری در رهنمودهای مختلف معظم له داشته است.

اکنون و بر اساس مورد خطاب قرار گرفتن اخیر بزرگان و جوانان قم برای حفظ فضا و روحیه انقلابی، می توان این سرفصل ها را برای دقت نظر بیشتر در برابر دیدگان نشاند:

 
انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)

تردیدی وجود ندارد که انقلاب اسلامی تا ابد مدیون بنیانگذار خود است. به بیان دیگر انقلاب و انقلابی گری را باید از حضرت امام (ره) آموخت؛ امامی که از حوزه علمیه قم برخاست و حتی به جهانیان، درس آزادگی و مقاومت داد.

در این باره، توجه به این نکته ضروری است که رهبر معظم انقلاب در اکثر قریب به اتفاق سخنرانی های خود یاد حضرت امام (ره) را گرامی می دارند و از جمله در این سخنرانی اخیر 19 دی و در جمع مردم انقلابی قم، نسبت به فراموش نکردن وصایای امام راحل (ره) هشدار دادند؛ چراکه در دیدگاه حضرت آقا، بزرگترین درسی که امام بزرگوار به ما داد، درس روحیه، ذهن و عمل انقلابی است و البته خود انقلاب نیز، بزرگترین هنر امام بزرگوار بوده است.

و اما در این سرفصل، بحث مبانی و اصول امام هم شایان توجه است که این اصول از منظر مقام معظم رهبری در مواردی مانند «اسلام ناب»، «استقلال»، «آزادی»، «عدالت اجتماعی»، «عدالت اقتصادی» و «مردمسالاری» به عنوان اصولی تمام نشدنی و کهنه نشدنی خلاصه می شود.

 
انقلاب اسلامی و ضرورت بزرگداشت آن

این سرفصل اما در سال جاری به مناسبت رسیدن انقلاب اسلامی به سنّ 40 سالگی، اهمیتی دوچندان پیدا می کند؛ بویژه آن که این زنده نگهداشتن و احیا در دیدگاه حضرت آقا، احتیاج کشور است.

معظم له همچنین می فرمایند:

«ما برای انجام کارهای بزرگ در همه زمینه ها، به جرأت و اعتماد به نفس نیاز داریم که این دو را انقلاب اسلامی به ما داده است.»


انقلاب اسلامی و قدرت بسیج کنندگی

قدرت بسیج کنندگی انقلاب، نکته بسیار مهم دیگری در رهنمودهای حضرت آقاست؛ آنجا که می فرمایند:

«انقلاب، قدرت بسیج کنندگی دارد و مسؤولان کشور باید از این نعمت بزرگ استفاده کنند ... هیچ پیشرانی به عظمت و قدرت انقلاب و شعارهای انقلاب وجود ندارد ... در مقابل دشمنان، ما به قدرت بسیج کنندگی انقلاب احتیاج داریم.»


انقلاب اسلامی و دهه 60

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره تاریخچه انقلاب اسلامی، دهه 60 انقلاب را به عنوان دهه وقوع جنگ تحمیلی، مقاومت جانانه مردمی و البته حوادث بیشمار دیگر، دهه ای مظلوم می خوانند که نیاز است تا مطالعه ای دقیق و منصفانه از آن وجود داشته باشد.

 
انقلاب اسلامی و ضرورت جلوگیری از تحریف

شاید برخی گمان کنند که این حجم از تکرار عبارت «انقلاب» و «انقلابیگری» در سخنان حضرت آقا، امری تشریفاتی است؛ اما معظم له در بخشی از بیانات خود به این نکته بسیار مهم و البته بسیار دقیق توجه داده اند که تکرار و مرور حقایق لازم و ضروری است؛ چراکه برای همه و بویژه جوانان، گمان تحریف وجود دارد؛ بنابراین ضروری است تا با تکرار و مرور حقایق، جلوی تحریف ناخواسته و یا تحریف آگاهانه گرفته شود.

 
انقلاب اسلامی و عقلانیّت

بر خلاف تصور برخی که انقلابی گری را در نقطه مقابل عقلانیت می بینند مقام معظم رهبری اینچنین می فرمایند:

«می ‌شنوم گاهی اوقات بعضی در مقابل شعارهای انقلاب، عنوان و مفهوم عقلانیّت را مطرح می کنند؛ کأنّه عقلانیّت نقطه‌ مقابل انقلابی گری است؛ نه، این خطاست؛ عقلانیّت واقعی هم در انقلابی گری است. نگاه انقلابی است که می تواند حقایق را به ما نشان بدهد.

ببینید! کِی بود آن ‌وقتی که امام، آمریکا را به‌ عنوان شیطان بزرگ و یک موجود یا دولت غیرقابل ‌اعتماد معرّفی کرد؛ این را سال ها پیش امام بزرگوار به ملّت ایران - به ماها- یاد داد؛ امروز بعد از گذشت سال ها، رؤسای کشورهای اروپایی می گویند آمریکا غیرقابل‌اعتماد است:
آنچه در آینه جوان بیند
پیر در خشت خام آن بیند
 این عقلانیّت است. حقیقتا آمریکایی ‌ها غیرقابل‌اعتماد‌ند؛ در همه موضوعات، غیرقابل‌اعتماد‌ند.»

 
انقلاب اسلامی و انقلابی گری

اکنون بخش مهم دیگری از بیانات رهبر انقلاب را از نظر می گذرانیم که در آن، تعاریفی برای انقلابی گری ارائه شده است:

«انقلابی گری یعنی مسؤولین کشور، هدفشان را راضی کردن قدرت های مستکبر قرار ندهند؛ مسؤولان کشور، هدفشان را راضی کردن مردم، به کار گرفتن نیروهای داخلی، تقویت عناصر فعّال در داخل کشور قرار بدهند؛ این انقلابی گری است.

معنای انقلابی گری این است که کشور و مسؤولان، تسلیم هیچ زورگویی ‌ای نشوند، دچار انفعال نشوند، دچار ضعف نفْس نشوند؛ نه زورگویی و قلدری را از طرف مقابل قبول کنند، نه فریب او را بخورند - چون قدرت ها با وجود اینکه زورگویند و قلدرند و دستشان پُر از اسلحه‌ است، از فریب هم دریغ نمی کنند؛ آنجایی که ممکن باشد، اهل خدعه و فریب و دُور زدن و این حرف ها هم هستند -  اینها معنای انقلابی گری است.»

اکنون می توان چنین نتیجه گرفت که انقلاب اسلامی در ماهیت و ذات خود، همواره محتاج آن است تا اصل و اساسش را پاس دارد و از این رهگذر، جلوی تحریف خود را بگیرد.

در این راستا، توجه جدی حوزه علمیه قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی به مسائل مختلف انقلابی گری در تئوری و اجرا، امری کلیدی است تا انقلاب، در مسیر عقلانیت باقی و عملا از خطر تحریف دور بماند؛ بنابراین هم بر سیاستگذاران و مسؤولان امر است که به این مهم توجه کنند و هم بر حوزه علمیه قم است تا به تبیین تئوریک کلیدواژه های مورد اشاره رهبری معظم بپردازد تا  انقلابی گری، همیشه و همه جا در صدر نشیند و قدر بیند.

پایان بخش این گفتار، خلاصه این بحث از زبان گویا و شیوای رهبر معظم انقلاب است که چنین بیان فرموده اند:

«برادران عزیز، خواهران عزیز، جوان های عزیز در سراسر کشور و مسؤولین محترم کشور!

همه بدانید که ما امروز به روحیّه‌ انقلابی، به مَمشای انقلابی، به شعار انقلابی، به اصول و مبانی انقلاب امام بزرگوارمان نیازمندیم.

کشور احتیاج به این دارد.

انقلابی گری را با عنوان افراطی گری و مانند این حرف ها، نفی نکنید.

انقلابی گری، نیاز امروز کشور است.»

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 73246

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/73246/لب-یک-شهر-انقلاب-مطالبات-مقام-معظم-رهبری

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir