پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب : 73260
منبع : خبرگزاری ايرنا

سطح کشت گلخانه ای قم به 100 هکتار افزایش می یابد

قم نيوز : رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: تا پایان امسال سطح کشت گلخانه ای استان به 100 هکتار افزایش می یابد.
سطح کشت گلخانه ای قم به 100 هکتار افزایش می یابد
سطح کشت گلخانه ای قم به 100 هکتار افزایش می یابد
به گزارش قم نیوز روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی قم، روز پنجشنبه اعلام کرد که محمدرضا طلایی در گردهمایی بازاریابی و صادرات محصولات گلخانه ای، افزود: در حال حاضر سطح زیر کشت فعال در بخش گلخانه ای استان 30 هکتار است.

وی خاطرنشان کرد: تمام امکانات و تسهیلات لازم در استان قم به ‌شرط تشکیل تعاونی و تشکل قوی بازرگانی به این بخش اختصاص داده می ‌شود. 
وی با بیان تاریخچه فعالیت‌ های گلخانه ‌ای در استان اظهار کرد: صنعت گلخانه در قم خوب شروع نشده و امروز زمان اصلاح این فرایند رسیده است.

طلایی، اقلیم استان را مورد اشاره قرار داد و افزود: با این که سطح گلخانه قم از بسیاری از استان‌ های دیگر کمتر است، اما امروز شاهد انتخاب نمونه ‌های کشوری و ملی از این استان هستیم که نشانده ظرفیت بالای قم در این حوزه است.

وی نگاه به بازار داخلی را در کشت گلخانه ‌ای بی‌ توفیق دانست و گفت: با توجه به هزینه‌ های بالای کشت گلخانه‌ ای باید با دید صادرات وارد این عرصه شد و به سمت تشکیل ساختارهای لازم برای ورود به بازارهای خارجی رفت و تعاونی و بازرگانی به ‌صورت قوی در این عرصه وارد میدان شود.

وی با ابراز تاسف از تعلق نگرفتن سهمی از اعتبارات سال گذشته به حوزه کشت گلخانه ‌ای افزود: قم می تواند تمام ظرفیت‌ های خود را برای توسعه سطح گلخانه‌ ها سوق دهد، به‌ شرط آن که این حوزه دارای ساختاری درست و کارآمد باشد و خلاء بازرگانی خود را هر چه سریع ‌تر حل کند.

کشت گلخانه ای، از بهترین روش ها برای بالا بردن سطح کمی و کیفی محصولات کشاورزی است و اهمیت استفاده از این روش در منطقه ای مانند قم که آب و هوای گرم و خشک دارد، دوچندان می شود. تاکنون چندین گلخانه در بخش های مختلف قم به بهره برداری رسیده است.

در بخش کشاورزی کل زمین های قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، دو هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی اختصاص یافته است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.

بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdchvinq.23nx-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما